HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

2 Mei 2018

MANIFESTO

MANIFESTO ialah gagasan atau kerangka rancangan.Manifesto itu bukanlah sesuatu yang bersifat sempurna,lengkap. syumul dan mustahid. Yang tidak boleh diubah hanyalah kitab suci Al-Quran. Manakala perlembagaan ada prasyarat dan pensyaratan andainya mahu dipinda,diubah atau seumpamanya. Bahkan bukan sesuatu yang mudah.

Justeru, tidak boleh disamakan dengan dengan manifesto yang merupakan dokumen rasmi sesebuah pertubuhan atau persatuan untuk menghebahkan agenda masing-masing bagi para penyokong atau pengikut mereka.

Negara Malaysia sudah 60 tahun merdeka, termasuk sebelum 1963 di bawah Persekutuan Tanah Melayu. lni bermakna Malaysia sudah menempuhi 13 kali Pilihan Raya Umum (PRU).lni bermakna  anda (rakyat) boleh menyenaraikan seberapa banyak kandungan manifesto yang telah dijanjikan oleh parti Barisan Nasional/BN (termasuk Perikatan) selama ini yang memenangi PRU dan memerintah negara ini. Anda boleh bertanya diri anda dan anda boleh senaraikan kandungan manifesto yang ditunaikan atau tidak ditunaikan atau hanya slogan-slogan kosong oleh BN.

 Sekiranya terdapat beberapa kekeliruan dalam kosa kata dalam manifesto seperti kata ' tetapi, dan' atau 'damai,harmoni' dan sebagainya; biarlah kita sama-sama merujuk kepada mereka yang arif dalam bidang linguistik Melayu khususnya pakar psikolinguistik dan semantik. Usahlah berhujah mengikut tafsiran dan kemahuan hawa nafsu sendiri. ltulah manifesto. (DRH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan