HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

9 April 2018

WAN MALEK MENINGGAL DUNIA

TIDAK ramai mahasiswa dari Kelantan, sewaktu penulis sambung studi di peringkat ijazah pertama pada awal 1980-an di sebuah IPTA tanah air. Seingat penulis, beliau satu-satunya rakan sekuliah kami dari Negeri Cik Siti Wan Kembang. Sebab itu, kami perhatikan rakan kami ini bergaul dengan semua rakan dari pelbagai negeri. Beliau juga kelihatan mundar-mandir bermotosikal ke rumah  rakan-rakan lain untuk sesama berbincang mengenai kerja tugasan kumpulan (assigment) dan sebagainya.

Begitulah rakan penulis, Wan Abdul Malek bin Sulaiman yang ketika itu tubuhnya agak berisi dan sasa persis bintang filem Cathay Keris, Allahyarham Malek Selamat.Tidak banyak yang penulis ketahui mengenai Wan Malek ini; terutama; di asrama manakah beliau menginap semasa tahun pertama di universiti. Dan siapakah rakan-rakan rumah sewanya. Apa yang penulis tahu Wan Malek boleh bertutur bahasa lnggeris dengan baik loghat Kelantan kerana latarnya dari sekolah Sultan lsmail Secondary School.



Nama Wan Malek muncul semula apabila era telefon pintar whasapp. ltupun setelah beliau bersara dan tinggal di rumahnya di Pengkalan Chepa, Kota Baharu. Daripada "keluh-kesahnya" kehidupan rutinnya sekadar "bermain" dengan anak cucu dan sesekali berkunjung rumah anak menantu, khabarnya di Kajang, Selangor. Sesekali ada juga komen-komen pedasnya melalui whasapp mengenai situasi politik semasa  tanah air.  Selepas tamat memperoleh ijazah, beliau hanya bersemenda di kampung halamannya di Kota Baharu sehingga bersara.
Allahyarham Wan Malek bin Sulaiman

Hampir dua bulan lalu, penulis dikejutkan dengan berita daripada ahli keluarganya; beliau menjalani pembedahan pintasan jantung di Hospital USM Kubang Kerian, Kelantan. Beliau sewajarnya berehat sepenuh masa daripada gangguan-gangguan psikologi semasa. Namun, sebagai insan biasa; sesekali beliau menghilangkan rasa kesunyiannya dengan berceloteh dan mencelah juga mengirimkan komen dan bertanya khabar kepada rakan-rakan whasap.

Ditakdirkan, Allahyarham Wan Malek baharu bercakap/berbual/bersembang dengan penulis 3 hari lalu dengan panjang lebar di luar kebiasaannya. Bukan mudah penulis mahu mengangkat telefon dan berbual kerana penulis lebih gemar bermesej. Entah apa tergerak hati pada hari itu, penulis bertindak sebaliknya.Dalam perbualan ada gelak tawa dan senda gurau spontan. Dan di antara kami banyak berbual mengenai diri peribadi masing-masing,

Allahyarham memberitahu kepada penulis, usianya 65 tahun tahun.Penulis katakan usia itu masih muda,Selama ini penulis menjangkakan usianya hampir70 tahun.Beliau menghimbau kenangan manis dan bernostalgia zaman kami di kampus terutamanya menyiapkan kerja tugasan kumpulan pada saat-saat akhir bersama arwah lsa Dahalan, anak jati Kuala Pilah. Kelucuan itu membuatkan kami saling ketawa.Penulis juga ada mengingatkan Allahyarham jangan menaiki sebarang tangga kerana beliau baharu menjalani "by pass". Beliau tidak henti-henti menyebut merindui zaman lampau.

Akhir perbualan, penulis katakan pada suatu hari nanti penulis akan ke Kota Baharu dan akan menziarahinya. Namun tidak diduga,  pada subuh lsnin,  9 April 2018 Allah lebih menyayanginya; daripada Allah dia datang, kepada Allah dia kembali. Sebelum dikebumikan jenazahnya berada di rumahnya di Kampung Tanjung Mas, Kota Baharu, Kelantan. Semoga Allah SWT cucuri rahmat ke atas rohnya & dimasukkan ke dalam ahli syurga. Al-Fatihah. (DRH).

3 ulasan:

  1. Al-fatihah ..untuk ayahda ambo..tima kasih penulis@sahabat ayahda

    BalasPadam
  2. Al-Fatihah..untuk arwah abah. Beliau seorang bapa mertua yg sgt baik. Pesanan tiap kali bertemu... JGN TINGGAL SOLAT... Damailah abah di sana. Semoga Allah jadikan pusara abah seindah taman2 Syurga... Al-Fatihah...

    BalasPadam