HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

10 April 2018

TUAH -JEBAT DALAM PRU-14

Ilustrasi Hang Tuah
BERIKUT intisari petikan dialog (telah diubahsuaikan oleh penulis) bersandarkan buku pegangan  "Sejarah Melayu" (Tun Seri Lanang) , "Sejarah Melayu"(susunan Shealabear) dan Hikayat Hang Tuah oleh A.Samad Ahmad:


"Tuah..Tuah oh Tuah..alangkah moleknya...Abang Tuah dan Jebat berpadu tenaga menumbangkan dan menghapuskan Sultan Melaka yang zalim ini.."

"Apakan daya adindaku Jebat...Tangan Tuah ini telah terikat dengan kesetiaan tidak berbelah bahagi. Dan pantang anak Melayu durhaka.."

" Cis Tuah...selama ini hamba memperjuangkan ketidakadilan & kezaliman baginda Sultan ke atas rakyat sahayanya.lnilah satu-satunya peluang untuk kita bersatu, berpadu tenaga, jasad dan jiwa Tuah..."




Pertikaman Sengit Tuah - Jebat


BEGITULAH sedutan daripada lipatan sejarah silam.Tuah berjaya membunuh Jebat. Jebat pejuang ketidakadilan akhirnya mati dibunuh sahabat karibnya Tuah,  yang bagaikan saudara kandung. Kesetiaan Tuah yang membabi buta, adalah kemenangan peribadi di pihak sang penguasa. Tetapi pemerintah yang zalim (sultan) terus berkuasa, bersifat tamak haloba, mengumpulkan kekayaan harta & mementingkan nafsu dunia.

KESUDAHANNYA, Melaka dan empayar kesultanannya  (Nation State)  jatuh kalah ditewaskan kuasa asing! lnilah analogi yang diterjemahkan daripada metafora & simile "kisah Sultan Melaka (pemerintah), Tuah ( parti berjenama agama yang dikatakan "bersekongkol" secara tidak rasmi dengan parti pemerintah) dan Jebat (pakatan baharu yang berpaksikan suara rakyat)" yang menghadapi PRU 14 ini dengan pertandingan amat sengit dalam sejarah selepas 60 tahun kemerdekaan negara. Dan bukan mustahil masa hadapan rakyat akan cerah atau punah. Dan apakah akan berulang sejarah dua zaman? (DRH) 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan