HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

22 November 2014

ISMAIL HUSSEIN DALAM KENANGAN

 DIASPORA Melayu di luar Nusantara hingga ke Afrika antara yang mendorong Prof.Emeritus lsmail Hussein menggerakkan gagasan mencari Melayu sejak menerajui Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) selama empat dekad. Walaupun ada pihak yang sinikal dengan usaha mencari Melayu tetapi sedikit pun tidak mematahkan iltizamnya untuk membuktikan Melayu berada di seluruh dunia.

Beliau tidak pernah bosan dengan jelalah demi jelajah dengan memanfaatkan pengalaman intelektualnya untuk menemukan Melayu yang berada di luar lingkaran Nusantara. Ini bagi mewujudkan satu kesinambungan kembara bangsa Melayu yang panjang sejak berzaman dahulu. Menguasai sastera dan budaya telah dijadikan pelantar untuk mengunjurkan langkah ke serata benua mencari dan menyusuri sosiobudaya Melayu di luar lingkaran dunia Melayu.

Itulah Profesor Emeritus Ismail Hussein yang kembali ke rahmatullah pada 20 Oktober lalu pada usia 82 tahun. Beliau ialah adik kepada Sasterawan Negara Abdullah Hussein dan abang kepada pelukis tersohor negara, Ibrahim Hussein. Lebih separuh daripada usianya dihabiskan dalam bidang akademik khususnya dalam sastera dan budaya.

Ismail telah senama dengan Gapena, sebuah badan induk yang memayungi lebih 20 persatuan penulis seluruh negara. Bukan sahaja kerana menjadi Ketua Satu paling lama tetapi sepanjang empat dekad itu banyak peristiwa berlaku dalam sastera dan keilmuan sastera. Tetapi pengalaman yang panjang dalam bahasa dan kesusasteraan ditambah dengan sikap yang tidak lentur kepada provokasi membuatkan Ismail tidak terperangkap dalam kepentingan pihak tertentu.

Misalnya kebijaksanaan Ismail menguruskan Gapena terutama ketika dilanda gelombang pada awal 1990-an apabila ada pihak yang mahu mengambil alih tampuk kepimpinan Gapena, Ismail menangani dengan penuh hemah dan sangat luar biasa. Terbukti pendekatan politik untuk menumbangkan Ismail daripada kerusi Ketua Satu Gapena tidak berjaya. Beliau tidak pernah rasa tergugat dengan percubaan menukar teraju Gapena kerana menganggap itu satu proses demokrasi.

Malah Gapena di tangan Ismail juga memperlihatkan pendirian yang sangat jelas berhubung isu kebahasaan misalnya dasar bahasa Melayu yang cuba diperkotak-katikan oleh sesetengah birokrat dalam kerajaan. Dasar pendidikan yang mengutamakan bahasa Inggeris dalam pengajaran subjek Sains dan Matematik ditentang dengan tegas oleh Ismail.

Pemergian tokoh ilmuwan sastera ini cukup dirasai bukan sahaja di negara ini malah masyarakat Melayu di luar lingkaran Nusantara. Kajian yang telah dibuat Ismail mendapati bahawa orang Melayu menduduki sebahagian dunia iaitu dari Asia Tenggara sehinggalah ke Afrika dan Ismail yakin untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa gugusan Melayu ini.

Walaupun begitu Ismail bukan cauvanis. Beliau cuma memperjuangkan pemerkasaan ilmu dan bahasa Melayu tetapi sangat terbuka kepada kaum lain dalam gagasan kesusasteraan kebangsaan. Tidak hairanlah kalau Ismail pernah menterjemahkan Tirukkural pada tahun 1967. Tirukkural merupakan teks klasik Tamil yang ditulis antara abad kedua dan kelima.
Dalam konteks Melayu dan kebahasaan, Gapena telah digerakkan memainkan peranan penting untuk menjalin hubungan dan kerjasama dengan masyarakat Melayu di dunia. Ini dibuktikan dengan pertemuan serta simposium kebudayaan Melayu yang diselenggarakan di Sri Lanka, Vietnam, Yunnan-China, Cape Town-Afrika Selatan, Mindanao-Filipina, Madagaskar, Bangkok-Thailand, dan Tanah Suci (Mekah dan Madinah).

Kemuncak daripada usaha itu ialah penyelenggaraan Simposium Jaringan Melayu Antarabangsa dan Simposium Melayu Sedunia di Shah Alam pada tahun 1996, susulan daripada itu ditubuhkan Yayasan Sekretariat Melayu Antarabangsa dan Ismail telah dilantik menjadi Pengarah Eksekutif.

Pada tahun 2001 disusuli pula dengan Persidangan Dunia Melayu di PWTC-Kuala Lumpur. Kegiatan asas Gapena memang tertumpu kepada pembinaan bahasa dan sastera Melayu di Malaysia dan di rantau ini, terutama melalui pertemuan Sasterawan Nusantara yang dianggotai oleh Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia dan Singapura.

Ismail dilihat sangat signifikan dengan kesusasteraan dan kebudayaan apa lagi kedudukannya sebagai sarjana dan tokoh akademik yang menumpahkan pemikiran yang bukan sedikit ketika menjadi pensyarah di Universiti Malaya. Mahu tidak mahu bercakap tentang sastera terutama tradisi kesarjanaan, nama Ismail tidak boleh dipinggirkan.

Presiden Persatuan Penulis Nasional (Pena) Dr. Mohamad Salleh Rahamad mengakui usaha Ismail dalam memartabatkan bahasa Melayu selama mengetuai Gapena, serta membuktikan bahawa Melayu adalah bangsa yang besar dan disegani di peringkat antarabangsa.

“Walaupun usahanya selama ini dikritik serta mendapat pandangan yang kurang elok daripada banyak pihak, namun perjuangan bagi memastikan bahasa Melayu menjadi bahasa yang disegani di dunia tetap diteruskan. Semangat Ismail itu saharusnya ada dalam setiap diri pejuang bahasa ketika ini,” tegas Salleh.

“Beliau seorang ahli akademik yang melakukan pelbagai kajian tentang bahasa, sastera dan budaya Melayu. Jika sebelum ini kajian banyak dilakukan hanya di dalam negara sahaja namun keberanian beliau untuk membuat kajian yang meliputi bangsa Melayu di seluruh dunia seharusnya mendapat kepujian,” jelas Salleh.

Antara hasil tulisan Ismail ialah Sejarah Pertumbuhan Bahasa Kebangsaan Kita (1966), Trirukkural (1967), The Study of Traditional Malay Literature with a Selected Bibliography (1974), Sastera dan Masyarakat (1974), Kepimpinan dalam Kebudayaan (1984) dan Segugus Pandangan dan Harapan (1988).

Sementara itu bagi Ketua Satu Gapena, Dr. Abdul Latiff Abu Bakar berkata, perjuangan Ismail ketika hayatnya telah berjaya membentuk satu pelantar kepada kita untuk meneruskan legasi yang dibawa olehnya selama ini.

“Walaupun tahu tentang perjalanan pembangunan negara yang semakin maju, namun Ismail sebenarnya tidak mahu bahasa, sastera serta budaya Melayu ditinggal begitu sahaja kerana nilai yang adalam ungkapan Melayu itu cukup besar,” jelas Latiff.(sumber: Rasdan Ahmad,UM,26/10/2014)
  
Nota:DRH membesar awal dewasa bersama usia wal penubuhan GAPENA. Ketika GAPENA baharu menempa nama di persada tanah air, DRH berbangga bersamanya.Memakai t-shirt memaparkan frasa GAPENA adalah amat membanggakan ketika itu. Bahkan di kampung , ketika pada zaman seorang guru muda, DRH rasa nama GAPENA lebih gah dan tersohor daripada UMNO. Sebagai ahli PPJ yang menjadi kerabat GAPENA, DRH berbangga kerana terpilih dalam delegasi GAPENA ke Pertemuan Sasterawan Nusantara 1 di Taman lsmail Marzuki, Jakarta lndonesia 1979. 

Sejak itu DRH melihat Prof.Emiritus lsmail Hussein, budayawan terbilang yang terus membara dalam perjuangannya meletakkan nama 'Melayu' di seanterio dunia.DRH sering mengikuti setiap kegiatan GAPENA; baik siri Hari Sastera, Hari Puisi, Pertemuan Dunia Melayu dan seterusnya.Dan DRH berpeluang lagi bersama beliau dan GAPENA ke Pertemuan Dunia Melayu di Kota Jeddah,Saudi Arabia pada tahun 2000. 

Namun begitulah adat dunia,Pada abad ke-21 dengan hambatan kehidupan, DRH 'kurang' mengikuti kegiatan-kegiatan GAPENA-DBP di hujung 'kemalapan' dunia sastera tanah air. DRH terkedu, terkejut dan turut berasa amat sedih mendalam atas pemergian Pendeta lsmail Hussein ke rahmatullah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan dihimpunkan ke dalam golongan para solihin. Al-fatihah!

30 Oktober 2014

MY FRIEND: WILLIAM GHANI BINA PASSED AWAY


William Ghani Bina


 FORMER Sarawak Teachers Union (STU) president William Ghani Bina passed away, three days after he was hit by a car while crossing the road at Mile 3.

The late Ghani, 60, breathed his last at the Intensive Care Unit at Sarawak General Hospital, where he had been warded for severe head injuries following the incident on Wednesday.
The former STU chief, who retired from teaching last year, had been having a meal at Sungai Maong bazaar and was walking back to his house at Hua Joo Park around 6.30pm when he was struck by a car.

The male car driver initially sped off from the scene but later lodged a police report over the incident.
It was learned through Ghani’s daughter, Serina Lim, that the driver had visited the family at the hospital to apologise over the accident, and they had accepted his apology.

Current STU president Jisin Nyud confirmed Ghani’s passing earlier this evening. He said he was very shocked and sad because he had visited Ghani at the hospital earlier.

“We have lost a very good union leader. On a personal note, he was my mentor,” said Jisin. Ghani had been serving as STU president for 21 years since 1992 prior to his resignation in April 2013.
According to a family source, Ghani succumbed to coma at about 6.30pm today.

The wake will be held October 26 at the family home at 112, Lorong 4A1, Hua Joo Park at 7.30pm while the funeral service will be at Iris Garden SIB Church on Monday, October 27 at 9.30am.

Looking back on William Ghani Bina’s life


William Ghani Bina was born in Sabah on April 4, 1954.
He later received his primary education from SRK Ulu Merapok (1962-1964) and SRK Merapok Laut (1965-1967) and studied at SMK Lawas from 1968 to 1970 and SMK Limbang from 1971 to 1972.

He earned his teaching certificate from Batu Lintang Teacher’s College in 1975. He took his Diploma in Trade Union Education from International Labour Organization, Turin Italy in 1988.
His first posting was in SMK Lawas in 1976. Ghani then was teaching in SMK Muara Tuang from 1977 to 1981. He also taught in SMK Lumba Kuda Kuching (1982-1983) and Kolej Abdillah Miri (1984-1985).

Ghani was later transferred to SMK Kuching High in 1986 and teaching there until his resignation in March 2013.

Besides his extensive teaching career, Ghani was also a prominent figure in both Orang Ulu and Lun Bawang communities.

He was active in Orang Ulu National Association (OUNA) as the deputy president (1997-1998) and secretary general (1993-1997).

In Sarawak Lun Bawang Association (SLBA), Ghani served as the chairman from 1992 to 1998.
Prior to becoming STU president in 1992, Ghani also served as STU’s admin assistant (1980-1984), assistant secretary-general (1984-1988), vice president (1988-1990) and deputy president (1990-1992).

Ghani also contributed in a long list of associations and boards which include Employees Provident Fund (EPF) board, Social Security Organisation (SOCSO) board, National Labour Advisory Council, Education Joint Council and Education Association of Malaysia.

He received the Johan Bintang Kenyalang in 2013, the PPN in 1997, Excellence Service Award in 1996 and the Ahli Bintang Sarawak in 1991.

His mark as STU president


Until his resignation as STU president May 2013, Ghani had served 21 years as the union president since 1992. Throughout his tenure, he has been known for standing up for the betterment of teachers and students as well as voicing his opinion over matters concerning the education system in the state.
In 2010, he expressed his disappointment that no school from Borneo had made it to the list of Top 20 High Prestige Schools, citing the shortage of trained teachers and school facilities as reasons behind why Sabah and Sarawak had fallen behind. He added that the state would need teachers of calibre in order to achieve the target of excellence in East Malaysia schools.

He stressed that experience and teaching skills as well as commitment in teaching were important.
In 2012, he voiced his support for the move made by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin to form an English Language Council saying that it could help elevate graduate’s command of English, enabling them to be more conversant with the international language thus boosting their marketability both domestically and globally.

He also added that, with many students graduating each year; a good command of the language would set them apart from the rest thus will broaden their chances of securing a job.
In 2013, Ghani voiced out the concerns and frustrations of teachers from the state about their difficulties in getting promotion and transfer from rural schools.

According to him, despite having the required qualifications, most teachers were unhappy as they did not get the chance to be promoted due to the lack of posts in the department.

In addition to this Ghani also added that some teachers had been posted in the rural areas had become resentful and disappointed that their request to transfer them to urban schools had been turned down as the teacher would also like to teach in urban settings and live in towns.

He leaves behind wife Eileen, daughters Serina and Melina, and a granddaughter. ( Ref:  Borneo Post Online, 25/10/14)

23 September 2014

AHMAD SOMBOON BUALUANG: Kembali Ke Rahmatullah

INNA LILLAHI WA INNA ILAIHI RAJIUN, AL FATIHAH dihadiahkan kepada pejuang pembela pecinta keamanan di wilayah bangsa Melayu, Ahmad Somboon Bualuang brusia 64 tahun yang telah meninggal dunia di Sweden pada 20 September 2014 lalu.
Beliau meninggal dunia secara tiba-tiba akibat serangan jantung ketika dalam perjalanan dari Lund, Sweden ke Coppenhagen,Denmark pada hari Sabtu 20 sept 2014. Rakan-rakannya bergegas ke hospital Helsingborg, namun takdir Allah lebih menyayanginya.
Berita kematiannya telah disampaikan kepada ahli keluarganya di Pattani, dan telah membuat persiapan untuk menyambut jenazahnya yang akan kembali untuk mengadakan majlis keagamaan di wilayah kelahirannya Pattani. 
Ahmad Somboon telah menjadi pengunjung yang kerap ke Eropah dan Sweden yang mana beliau mengadakan pertemuan dengan pejuang-pejuang dari Pattani. Antaranya ialah ahli-ahli Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu (PULO) untuk misi kedamaian antara PULO dan kerajaan Thailand pimpinan Perdana Menteri terbaharu.
Beliau berlepas ke Eropah pada 12 Sept sebagai wakil sektor sivik, namun tujuan dan butiran lawatan ke negara Eropah tidak diketahui secara mendalam.
Ahmad somboon terkenal dengan memainkan peranan yang aktif dalam percubaan untuk memulihkan keamanan di tiga wilayah etnik Melayu Pattani, Yala dan Menara.
Beliau telah dilantik sebagai Ahli Suruhanjaya Perdamaian Kebangsaan yang dipengerusikan oleh mantan Perdana Menteri Anand Panyarachun., namun sekarang sudah tidak berfungsi, kerana semasa pentadbiran Thaksin Shinawatra  selepas kira-kira satu tahun setelah perjuangan pembebasan Melayu Pattani meletus secara serius pada tahun 2004.
Ahmad somboon membantu NRC menyediakan laporan yang mencadangkan penyelesaian kepada pejuang Pembebasan Pattani. Namun laporan itu sebahagian besarnya telah diabaikan oleh kerajaan Siam Thailand ketika itu.
Semua warga pimpinan dan warga besar PULO mengucapkan takziah semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama para syuhada dan solihin (disesuaikan daripada blog luar negara).

Nota: Takziah dan dukacita mendalam saya tujukan kepada ahli keluarga Allahyarham Ahmad Somboon Bualuang di Pattani, Thailand. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan dihimpunkan bersama para solihin di syurga. Allahyarham ialah rakan sebilik saya (DRH) di Asrama Kolej Ketujuh UPM blok seladang ketika kami sama-sama melanjutkan pengajian pada tahun 1983-84 yang lalu. Banyak cerita dan impian perjuangan dan keamanan manusia sejagat yang kami bicarakan. Kini hanya tinggal kenangan dan ingatan peribadi. Saya pernah menulis sebuah sajak  yang berjudul "Selamat Tinggal Kolej Ketujuh' (buat Ahmad Somboon Bualuang)" yang pernah disiarkan dalam buletin UNIPERTAMA, UPM, Serdang,Malaysia pada tahun 1984.Al-Fatihah! (Dr Haji Rajiee Hadi).

9 September 2014

MAKTAB PERGURUAN ISLAM (MPI) CERITA DI SEBALIK TABIR.........


oleh Dr Haji Rajiee Hadi

MAKTAB Perguruan lslam (MPI) telah melalui sejarah usianya yang panjang. Sejak dari zaman unit Pendidikan lslam di Maktab Perguruan llmu Khas,Cheras, Kuala Lumpur pada tahhun 1960-an, kemudian ditubuhkan pada tahun 1976 dengan nama MPI yang menumpang di premis Maktab Perguruan Bahasa (MPB) Lembah Pantai. Selepas itu MPI berpindah-randah dari satu tempat ke satu tempat di bangunan lama Kolej lslam Malaya/Fakulti lslam UKM/U.I.A di Petaling Jaya, di Maktab Perguruan Lembah Pantai dan seterusnya berpindah ke bangunan kekal pada awal 1990-an di Sungai Merab Luar, Bandar Baru Bangi sehingga kini.

Tulisan atau coretan saya kali ini bukanlah mahu memaparkan sejarah atau pembangunan MPI (kini ditukar nama kepada IPGM Kampus Pendidikan lslam selepas tahun 2006) tetapi merupakan beberapa coretan 'hablun-minnan-nas' (hubungan sesama/antara manusia) semasa saya bertugas di MPI dahulu. Adakah suatu kesilapan dalam hidup saya atau sebaliknya ,saya telah bertugas di tempat ini selama 10 tahun (lebih daripada 5 tahun)semuanya ada hikmah. Apatah lagi saya lebih memikirkan mobilti sebuah keluarga di tempat yang jauh akan mengundang pelbagai cabaran. Saya telah menolak peluang ketika MPSI/IPSI mula dinaiktarafkan sebagai UPSI ketika saya memiliki ijazah sarjana (M.A) yang melayakkan saya berkhidmat di situ pada penghujung 1990-an. Saya tidak menyesal. Bahkan bagi saya segala-galanya ada hikmah dan pengalaman hidup di sisi lain yang saya perolehi.

 Dalam coretan saya ini, sukalah saya menegaskan bahawa ada beberapa isu yang saya perkatakan tidak ada kena mengena kepada sesiapa pun; baik yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Jikalau ada persamaan atau hampir persamaan isu yang dipaparkan anggaplah ianya suatu kebetulan sahaja.Ada juga nama sebenar watak-watak yang saya perkatakan dan ada juga nama-nama samaran atau simbol nama yang saya gunakan. Apa jua persepsi anggaplah segalanya untuk kebaikan dan renungan generasi akan datang agar dapat dijadikan ikhtibar.

Pada tahun 1996 gempar juga di MPI kerana ada beberapa staf ada yang memperlekehkan idea saya, ada yang menggertak atau menakut-nakutkan saya, ada yang menyokong dan memuji saya, ada yang bersikap pasif ('old story', kata mereka), ada  yang mencebik bibir bagai bibir wanita negro, ada yang pro dan ada yang kontra. Tahukah kerana apa? Saya yang baharu hampir dua tahun berkhidmat di MPI bagaikan diperlakukan seperti guru muda  yang masih hijau.Walhal ketika itu saya telah berkhidmat di bahagian sekolah KPM (sekolah harian dan sekolah berasrama penuh) selama hampir 17 tahun! Tetapi kerana sikap dan peribadi saya tidak mahu mewarwarkan pengalaman diri atau mungkin saya kelihatan awet muda maka saya pasrah dan reda sahaja. (BERSAMBUNG)

27 Ogos 2014

DI SINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA

Di sini ratusan tahun silam
margaku lahir semenda mendalam
desa belantara usul asal kejadian
sungai yang mengalir lesu
kaya dengan khazanah alam


Di sini lahirnya cinta abadi
tanah tumpah darah semadi
flora kasih memayungi semesta bumi
tanah ladang sawah terbentang
dusun bersiulan mentari pagi



Di sini kita belajar kasih sayang
kewajipan kepada kampung halaman
setelah termeterai makna kemerdekaan
kita anak-anak mengecapi kebebasan
mengisi makna di menara  puncak gading


Usah dikhianati debu kota menyeka
di sinilah perpaduan kita teruji
setelah lima puluh tujuh tahun  berkisar
di bawah mahkota payung aman
di sini lahirnya sebuah cinta
abadi dan penuh makna sanubari!




RAJIEE HADI,
BBM, Bangi, SDE.
26.8.2014

8 Julai 2014

MAKTAB PERGURUAN BAHASA

oleh : Dr Hj. Rajiee Hadi

KETIKA saya menerima tawaran dan mula mengikuti kursus asas perguruan di maktab  perguruan tersohor iaitu Maktab Perguruan Bahasa /MPB (Language lnstitute) di Lembah Pantai,Kuala Lumpur pada tahun 1976, perasaan,emosi dan minda saya berbau syukur, bangga yang patriotik dan terharu yang boleh menyebabkan titis-titis jernih membasahi pipi.Bapa saudara saya Abdul Hamid Puteh yang saya panggil ‘Ucu’ (adik bongsu emak saya) yang bekerja sebagai anggota polis telah menanti saya di Hentian Pudu Raya,Kuala Lumpur.

Walapun saya pernah datang bergelandangan di Kuala Lumpur pada tahun 1975 dan bekerja sebagai pembantu gerai beberapa bulan sahaja di Hentian Kota Raya atau dipanggil ‘Hentian Toshiba’ iaitu terminal bas ke Klang yang berhampiran ‘Central Market’ tetapi sebagai anak remaja bahaya boleh datang pada bila-bila masa. lbu bapa (panggilan emak dan abah) berpesan agar Ucu menunggu dan membawa saya ke Jalan Pantai Baharu atau lebih dikenali dengan nama Lembah Pantai.


Perjalanan saya dengan bas bersambung dari Muar ke Melaka (Mos Omnibus Sdn.Bhd), Melaka ke Tampin, Tampin ke Seremban (Southern Bus Company) dan Seremban ke Kuala Lumpur (Foh Hup Sdn.Bhd) memakan masa lima jam.Perjalanan amat penat dan meletihkan.Mujur Ucu telah sedia menunggu dan kami terus menaiki bas Seri Jaya untuk ke Jalan Pantai Baharu. Kebetulan bas penuh dikerumumi oleh mahasiswa Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM kampus lama).


Saya terasa teruja dan sedikit cemburu melihatkan telatah berberapa gaya dan penampilan mahasiswanya yang menjadi idaman saya semasa zaman persekolahan di tingkatan enam dahulu.Lagu ‘Kasih Sayang’ nyanyian A.Riyanto daripada filem ‘Akhir Sebuah Impian’ ketika itu begitu memberi motivasi di kalangan kami. Jauh di hati kecil saya tentu di kampus UM telah ‘ditakluki’ rakan-rakan sepersekolahan seperti Syed Jaafar, Abdul Rahman Abdol,Tumaisuri Sukaimi, Borhan Amin, Hashim Mos dan Ariffin Jais. Di UKM tentu saya boleh bertemu Abu Hassan Harun, Masjidin dan Sit Zaleha .

Dan kemasukan saya ke MPB atau Language lnstitute (L.I) tentulah sesuatu yang membanggakan kerana maktab perguruan ini dianggap berprestij dan tersohor namanya.Nama-nama tenaga pengajarnya yang telah mencipta nama di situ seperti Lokman Musa, Awang Had Salleh, Adibah Amin dan Mustaffa Kamal Yassin (Kala Dewata, bapa aktor Azmil Mustaffa) sudah amat dikenali umum.Sudah tertanam di sanubari saya bahawa kemasukan saya ke MPB ini adalah sebagai laluan untuk saya jadikan batu loncatan untuk saya melanjutkan pelajaran ke menara gading pada suatu hari nanti.

Sebagai bekas pelajar tingkatan enam yang menempuh dan meraih Sijil Tinggi Persekolahan (STP/HSC) sudah tentu saya merasakan ada sedikit kelebihan daripada para pelajar lepasan SPM/MCE.Selepas menjamu selera di kantin MPB bersama Ucu  pada petang itu lalu Ucu menghantarkan saya ke pusat pendaftaran pelajar baru di lantai bawah Asrama Bukit Pantai. Kemudian kami pun berpisah danUcu pulang ke Depoh Briget Pasukan Polis Hutan (PPH) Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur.


Namun sangkaan saya meleset. Di MPB saya bertemu rakan-rakan guru pelatih yang lebih senior usianya. Ada yang pernah menjadi guru sandaran tidak terlatih, ada yang sebelum itu pernah bekerja di sektor awam mahupun swasta. Dan ada yang menganggur bertahun-tahun sebelum berjaya ke MPB.Dan di sinilah kami bertemu, bergaul berganding bahu dan menimba ‘cerita kota ’ suka duka selama dua tahun. Dan di sinilah nama ‘Rojins’ disebut setiap rakan MPB sebagai panggilan nama manja..

Dan dengan elaun guru pelatih di luar kampus RM150 setiap bulan atau RM40 berbaki setiap bulan jika tinggal dalam kampus maka boleh menyebabkan bertambah lagi air mata saya jatuh berguguran ketika baru menginjak usia yang ke-19 tahun.Bagi kami, ibu bapa pada zaman itu hanya membekalkan semangat dan doa restu; bukan wang ringgit atau apa jua yang boleh melegakan. Jika ada guru pelatih yang berwang kemungkinan mereka sebelum itu telah mempunyai pekerjaan lain.

Kejayaan memasuki kursus  pendidikan asas perguruan semata-mata demi menjamin kerjaya masa hadapan di samping minat yang mendalam dalam bidang pendidikan dan keguruan. Dalam bab ini dan seterusnya bukanlah saya mahu mengisahkan rentetan perjalanan kehidupan saya semasa di MPB tetapi mahu menghubung kaitkan bagaimana Maktab Perguruan lslam (MPI) itu telah menyentuh kehidupan saya seawal tahun 1977 lagi. Ketika itu saya berada pada tahun kedua di MPB.

Saya masih ingat MPI ‘menumpang’  premis MPB ketika saya seronok menjalani aktiviti kokurikulum di sebelah petang. Saya aktif dalam pasukan pengakap MPB.Saya juga bergiat dalam aktiviti kesenian di samping turut masuk kelab karate MPB dan persatuan-persatuan lain.Kisah ini akan saya paparkan khusus dalam bab lain.

Setiap petang rabu saya akan siap beruniform pengakap bersama rakan-rakan sekuliah; Sahak Wahid, Museri Talib, Chew Hock Liong, Azizi Zakaria, Arshad, Arumugasamy dan lain-lain. Kami dari kelas kuliah kumpulan PMIA 2 (Pengajian Melayu & llmuAlam). Manakala pasukan pandu puteri atau pengakap wanita dari kelas kami ialah Teh Khadijah, Rusni, Asmah, Rukiah,Che Puteh dan Rohayah. Kumpulan pengakap dari kelas kuliah PMS (Pengajian Melayu & Sejarah) seingat saya Hassan Topit, Khairuddin anak Kuala Pilah (Allahyarham) Abdul Kadir Abdullah (Yang DiPertua Persatuan Guru Pelatih MPB 1977)Jailani Ahmad (anak Serom Lima) Masjidin, Sobri,Rashid Dogol dan Kamaruzaman Abdullah.

Dari kelas PIIA (Pengajian lnggeris & llmu Alam) antaranya Roslan, Shanmugam, Rashid, Ranjit Singh dan Reduan. Dan dari kelas PPAK (Pengajian Pendidikan Awal Kanak-Kanak) tidak ketinggalan Chan, Khairuddin Wahab, Khatijah dan Hajah Kamisah Puasa. Apabila tiba jam 3.30 petang kami berkumpul di Dataran MPB di hadapan bangunan ala Minangkabau lalu berbaris dan berkawad dengan penuh semangat yang berkobar-kobar.

Kebetulan saya adalah ketua kumpulan bagi grup saya. Sahak Wahid pula penolong ketua kumpulan. Dalam angin sepi-sepoi bahasa petang itu rambut saya yang panjang dengan cermin mata persis Bruce Lee, berbuai-buai ditiup angin. Kebetulan pada waktu itu juga jelas di hadapan dataran tempat kami berhimpun kelihatan para guru pelatih MPI keluar dari bilik kuliah masing-masing kerana menikmati waktu rehat.

Ada juga kelihatan beberapa pelajar MPI bersembang di hadapan pejabat pengetua. Pengetua  MPI (pengetua pertama) ketika itu,  Dr Abdul Hamid 0thman (Tan Sri, meninggal dunia 2012).Sebagai anak-anak muda tentu kami ada sikap mahu menunjuk-nunjukkan ‘kehebatan dan ketampanan’ kami ketika berkawad ketika itu.Apatah lagi ketika pelajar-pelajar puterinya@ bakal-bakal ustazah yang melintas hilir-mudik di hadapan kami dengan tunduk sopan tersenyum-senyum mendalam penuh makna.

Sebenarnya pada peringkat awalnya, MPI hanya merupakan satu unit Pendidikan Agama Islam di Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK) Cheras, Kuala Lumpur pada bulanFebruari 1977.
Unit Pendidikan  Agama Islam telah menawarkan kursus kepada 87 orang pelatih dengan tiga orang pensyarah. Kursus yang ditawarkan hanyalah KursusPerguruan Sekolah Menengah sahaja.

Selepas itu pada 25 April 1977, tertubuhlah Maktab Perguruan Islam secara rasmi dan berpindah dari satu unit di MPIK ke bangunan MPB, sesi sebelah petang sehingga November 1977. Di sini, Kursus Pendidikan Perguruan Sekolah Rendah dimulakan dengan pengambilan 237 orang pelatih baru Tahun 1. Tiga jabatan diwujudkan iaitu Jabatan Pengajian Agama Islam, JabatanPendidikan dan Jabatan Bahasa Malaysia.

MPI di MPB hanyalah sehingga November 1977, ketika saya kian hampir menamatkan kursus perguruan asas. Kemudian MPI berpindah kali kedua di bangunan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di kampus Petaling Jaya sehingga April 1983. Bermula bulan  Mei 1983, Maktab Perguruan Islam berpindah pula di bangunan UKM, Lembah Pantai Kuala Lumpur, sementara menunggu bangunan baru maktab siap di pinggiran Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan.

MPI mengalami perkembangan pesat sejak ia ditubuhkan. Pada tahun 1990 bilangan pelatih meningkat kepada 1,217 orang dan pensyarahnya bertambah kepada 110 orang. Kursus-kursus yang ditawarkan selain dari Kursus Perguruan Asas Pendidikan Sekolah Menengah dan Rendah, Kursus Dalam Cuti, Kursus Diploma Pendidikan dan Kursus Dalam Perkhidmatan turut ditawarkan.

Dan sudah tentu kini di MPI setelah dinaikkan taraf kepada lnstitut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) mulai 1 April 2006 telah menjalani banyak perubahan pesat dalam kurikulumnya; antaranya mengendalikan kursus sarjana muda perguruan (B.Ed.) dan terus mengelolakan Kursus Perguruan Lepasan ljazah (KPLI), Kursus Lepasan ljazah Guru J-QAF dan latihan-latihan guru dalam perkhidmatan.

Sepanjang yang saya tahu dan ketika travelog ini ditulis lapan buah jabatan telah ditubuhkan iaitu Jabatan Pendidikan Islam, Jabatan Pengajian Al-Quran dan Sunnah, Jabatan Bahasa Arab dan Tamadun Islam, Jabatan Pendidikan, Jabatan PengajianMelayu, JabatanBahasa, Jabatan Kajian Sosial dan Jabatan Bahasa Inggeris dan Jabatan Penyelidikan. Dan seterusnya dari MPB ke MPI maka perjuangan saya dalam dunia pendidikan bermula dan berterusan tanpa noktah akhirnya.


28 Mei 2014

GURU , IBU BAPA DAN DISIPLIN PELAJAR

oleh Dr. Haji Rajiee Hadi

Pada Mesyuarat Agung Persatuan lbu Bapa Guru (PIBG) Sekolah Menengah Bukit Gambir (SMBG) 1979, saya telah dilantik menjadi Penolong Setiausaha PIBG. Pengetua (ketika itu disebut ‘Guru Besar’)  SMBG ialah Encik Abas bin Draman.Orangnya lemah lembut,perlahan tutur katanya,,kelihatan pendiam tetapi bersikap ramah apabila didekati.Beliau secara automatik adalah penasihat PIBG. Cikgu Abu Bakar Affandi yang ketika itu aktif dalam politik kepartian setempat dilantik menjadi setiausaha. Saya masih ingat, dengan tekun saya mencatat minit mesyuarat dan apa jua bahan perbahasan daripada perwakilan ibu bapa. Sebagai lepasan MPB, saya dianggap mahir dalam penulisan. Apatah lagi, Encik Abas Draman juga adalah lepasan MPB .

Sebagai guru baru dan dianggap muda saya menerima tanggung jawab dengan penuh minat dan positif. Dalam hati saya berkata; inilah masanya saya mahu belajar secara praktik dan proaktif sebanyak mungkin di lapangan. Saya juga bersedia menjadi penolong setiausaha sukan merangkap ketua rumah sukan. Saya menjadi ketua rumah sukan sesi petang bagi rumah Tun Perak.Manakala setiausaha badan sukan sekolah dipimpin oleh Cikgu Sheikh lsmail bin Sheikh Sailan dan Cikgu Mohamad bin Osman. Saya berbangga kerana melalui pasukan rumah sukan saya inilah telah melahirkan atlit sekolah seperti Tan Ju San (lontar peluru dan merejam lembing), Muhardi, Sukumaran,Aishah,Maria Talib, Suhaila dan Suhaili dalam acara balapan.Kini saya difahamkan ada di antara mereka ,menjadi guru pendidikan jasmani dan doktor perubatan sekarang.

Pada tahun 2002, selepas 23 tahun kemudian; anak ketiga saya Muhammad Haziq memasuki tingkatan satu Sekolah Menengah Agama (disebut juga Sekolah Agama Menengah di bawah kendalian Jabatan Agama lslam Selangor/JAIS ketika itu (sekarang diambil alih KPM) Sungai Merab Luar,Sepang, Selangor Darul Ehsan iaitu sebuah sekolah asrama harian.Dalam suatu mesyuarat agung PIBG sekolah tersebut pada tahun 2002 itu, saya telah dilantik menjadi Timbalan Yang DiPertua PIBG sekolah tersebut. Yang DiPertua atau Pengerusi PIBG pada masa itu disandang oleh Prof Madya Dr Mudaser.Pengetuanya ialah Encik Latif Sadli manakala Penolong Kanannya ialah Ustaz Sufian.

Dan satu tahun kemudiannya, saya dilantik pula menjadi Pengerusi/Yang DiPertua PIBG bagi sesi tahun 2003-2004.Sebagai Pengerusi PIBG dan sekali gus saya terbabit secara langsung dalam bidang pendidikan sama ada sebagai guru sekolah dan pensyarah maktab perguruan di KPM , sebagai pemimpin kesatuan guru, sebagai penulis yang sering menyuarakan rintihan masyarakat dan sebagai bapa jua,ini menyebabkan ada beberapa perkara yang mana saya berada dalam dilema dan konflik diri.

Semasa Muhammad Haziq di tingkatan 3, beliau adalah di antara pelajar yang telah dikenakan tindakan disiplin digantung hari persekolahan kerana dikatakan memanjat pagar sekolah keluar dari asrama putera tanpa izin guru atau warden ke pasar raya Warta atau Bangi Utama di Bandar Baru Bangi, Selangor . Sebagai Pengerusi PIBG dan sebagai guru yang pernah berkhidmat di SBP tentulah saya lebih gembira jika terlebih dahulu pihak sekolah mengadakan siasatan dalaman dahulu.lni kerana saya mendapat maklumat bahawa semasa pelajar-pelajar ini melanggar disiplin didapati warden tidak ada bertugas ketika itu.
Walaupun ini tidak dapat dipastikan, saya yakin jikalau warden sentiasa memantau dan menjalankan tugas dengan cekap, isu pelanggararan ini boleh dielakkan.lni bersandarkan pengalaman saya semasa bertugas di sebuah sekolah berasrama penuh(SBP) dahulu.Bahkan di SBP sendiri masih terdapat para pelajarnya yang mengingkari disiplin yang dikenakan ke atas mereka.
Ekoran daripada isu ini, saya telah berjumpa Cikgu Mahadi (Allahyarham) kaunselor lepasan UPM dan berbincang mengenai hukuman yang dikenakan ke atas anak saya. Sudah tentulah saya menyatakan kebimbangan kerana peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) hanya tinggal beberapa bulan lagi.Hasil perbincangan yang murni dan saling memahami, Muhammad Haziq dibenarkan kembali ke sekolah segera setelah bercuti di rumah selama empat hari.

 Sebagai bapa, saya menasihatkan Muhammad Haziq agar menjadi pelajar yang komited, menghormati guru dan hendaklah sentiasa mematuhi peraturan tinggal di asrama.Anak lelaki seperti Muhammad Haziq yang seterusnya meningkat ke kelas SMA dan SPM tidak sunyi daripada masalah disiplin. Apabila berada di tingkatan enam barulah Muhammad Haziq sudah boleh menilai baik buruk demi masa hadapannya.Di sinilah saya merasakan peranan PIBG sebagai jambatan penghubung yang merapatkan jurang dan kesilapan komunikasi di antara pihak ibu bapa dan guru. Dan menerusi puisi ‘Di Anjung Kehidupan’ (buat Haziq hari lahirmu              7 Ogos ):

Semalam, haziq pada degup keempat belas
masih berkaca dan punya besar impian
jauh pun perjalanan kerikil membentang
dia pasrah yakin masa depan

Dia putera kita yang peramah
mula mengenal kebebasan makna
tetapi tuan gurunya menasihatkan:
“lihatlah ikan-ikan di akuarium
bisa makan dan berenang sewenangnya
tidak harus bolos menyerang
akan pecahlah arca bertebaran
hilang pangkalan pedoman haluan

Semalam, haziq pada nafas keremajaan
setelah getar usia di hamparan
Ya taiban!Ya taiban! Ya taiban!
cabaran pasti datang di anjung kehidupan

Serdang ,
8/4/2003

Sayugia kita sedia ketahui bahawa setiap pihak khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mahukan hubungan Persatuan lbu Bapa Guru (PIBG) dengan pengurusan sekolah perlu ada pada tahap terbaik dan berkesan.Bahkan semua pihak mendambakan hubungan yang harmonis dan saling memahami antara satu sama lain. Apatah lagi hasrat murni ini selaras dan sesuai dengan penubuhan PIBG yang bertujuan menjadi jambatan penghubung di antara rumah dan sekolah serta ibu bapa dan guru.Tambahan pula, semua pihak berharap PIBG dapat memenuhi hasrat mulia itu sesuai dengan perkembangan pesat yang dialami negara.

Justeru,  kita sedia maklum bahawa fungsi utama penubuhan PIBG di sekolah-sekolah ialah menjaga dan melindungi kebajikan pelajar-pelajar dan guru-guru. PIBG juga berperanan memberi sumbangan untuk perkembangan sekolah menerusi kegiatan-kegiatan akademik, kebajikan dan sosial seperti mana dalam garis panduan surat pekeliling ikhtisas KPM bilangan 5/2001.
Sehubungan dengan  ini, PIBG adalah gerakan komuniti yang sangat penting dalam sistem pendidikan negara lantaran ia bukan sahaja dianggotai oleh semua lapisan masyarakat, kaum atau keturunan tetapi mencakupi juga pelbagai bidang pekerjaan dan latar profesion. Pelbagai latar dan situasi inilah yang memberi kekuatan kepada PIBG untuk mengorak langkah dan bergerak maju mendukung cita-cita pendidikan bangsa dan negara.
Oleh itu, dalam erti kata lain saya suka juga mengingatkan bahawa PIBG  bukan sahaja sekadar  mengadakan mesyuarat agung malah boleh bergerak aktif melalui forum, wacana ilmu, dialog, seminar  dan perundingan yang boleh mengambil langkah perlu bagi membendung salah laku dan pelanggaran disiplin pelajar-pelajar sekolah. Kendatipun telah bertahun-tahun PIBG memainkan peranan sebagai institusi penghubung antara rumah dan sekolah namun belum banyak kajian yang menyentuh keberkesanan fungsinya.
Namun demikian dalam usaha merealisasikan usaha muafakat pendidikan, PIBG yang dilihat sebagai satu-satu institusi yang boleh berperanan secara berkesan maka penubuhan Majlis Permuafakatan PIBG Nasional (PIBGN) beberapa tahun yang lalu adalah suatu usaha murni dan positif. Soalnya, sejauh manakah keberkesanan badan induk ini dalam memenuhi amanah dan tanggungjawab serta boleh dijadikan rujukan oleh PIBG lain boleh diperbincangkan secara sihat.
Setiap awal tahun persekolahan  banyak laporan di akhbar, ramai ibu bapa yang merungut kerana PIBG dilihat lebih cenderung dalam aktiviti pungutan derma yang kini ada sesetengah PIBG yang menggunakan istilah ‘yuran PIBG’ dan turut disenaraikan dalam kertas senarai tahunan pelbagai yuran dan buku-buku rujukan  sekolah. Sebenarnya sebahagian besar ibu bapa tidak  berkira sangat dalam soal menderma kepada tabung PIBG.
Namun apa yang menggusarkan kedapatan sesetengah PIBG yang mengenakan derma/yuran  tahunan PIBG yang kononnya diputuskan tetap atau wajib dalam mesyuarat agung  yang melebihi RM100.00 bagi setiap pelajar. Adakah sudah tiba masanya KPM atau PIBGN menetapkan kadar derma tahunan maksimum PIBG agar tidak timbul elemen penyalahgunaan kuasa?
Sebenarnya pungutan derma daripada ibu bapa, orang kenamaan, syarikat dan firma untuk memperoleh sumber kewangan PIBG untuk membantu pembiayaan projek sekolah bukanlah suatu paksaan. Ada PIBG yang beriltizam tinggi menganjurkan motivasi untuk pelajar-pelajar sekolah dengan tujuan mengwujudkan kesedaran dan keyakinan kendiri ke arah kecemerlangan akademik,sahsiah dan kokurikulum.
Di samping itu ada PIBG yang bermurah hati memberi sumbangan dalam bentuk peralatan seperti projektor, komputer, mesin fotostat, peralatan kokurikulum, prasarana sekolah, hadiah-hadiah dan sebagainya kepada pihak sekolah. Soalnya adakah sumbangan seperti ini boleh mengabaikan pihak lain yang sepatutnya lebih dipertanggungjawabkan? Adakah adil PIBG memberi sumbangan seperti ini dengan menggalas beban ke pundak ibu bapa?
Sememangnya tidak dinafikan ada PIBG yang amat ghairah memfokuskan tanggungjawab lebih ke arah kegiatan sosial berbanding kegiatan kebajikan dan akademik.Tidak salah jika PIBG lebih mengutamakan menganjurkan kelas pemulihan dan kelas-kelas tambahan  percuma bagi pelajar-pelajar yang lemah dalam mata pelajaran tertentu seperti Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa lnggeris.
PIBG juga boleh   membantu pelajar-pelajar terutamanya yang kurang cerdas supaya berupaya mengukuhkan kemahiran dan pengetahuan yang diperolehi di bilik darjah demi meningkatkan prestasi dan pencapaian mereka dalam peperiksaan kelak. Selain daripada itu PIBG juga boleh membantu pelajar-pelajar miskin dan memberi sumbangan buku-buku di perpustakaan dari semasa ke semasa. Bukankah buku-buku dan segala sumber ilmu itu merupakan harta tidak ternilai untuk jangka masa panjang?
Kini sudah tiba masanya PIBG wajar berusaha merapatkan hubungan ibu bapa dan masyarakat sekolah  dalam melicinkan usaha mencapai matlamat pendidikan. Sekiranya ibu bapa dan pihak sekolah  mahu mendidik para pelajar bersikap berjimat cermat dan tidak membazir seperti sering bertukar ganti saban tahun berbagai-bagai pakaian rasmi selain uniform sekolah seperti pakaian seragam kokurikulum, pakaian sukan, tanda nama dan sebagainya maka adalah wajar dirancangkan dengan teliti agar sikap negatif ini boleh diatasi dengan meletakkan kesungguhan dan kesepakatan bersama antara dua pihak.
Dan dengan lebih berkesan PIBG perlu menjurus usaha menyedarkan masyarakat umum khususnya ibu bapa atau penjaga mengenai peranan mereka terhadap pendidikan dan disiplin pelajar. Tegasnya, PIBG wajar bertindak sebagai pemberi dorongan dan ransangan agar ibu bapa atau penjaga berminat dalam menghadapi pelajaran anak-anak. Janganlah dipersalahkan ibu bapa jika ada ibu bapa yang masih berdegil tidak mahu menghadiri mesyuarat agung tahunan kerana mereka juga ada alasan tersendiri.
Sayugia dimaklumi, dengan menganjurkan aktiviti tanpa kutipan bayaran tambahan maka diharapkan hubungan PIBG dan sekolah yang sedia terjalin akan bertambah erat. Aktiviti menganjurkan bengkel keibubapaan, forum/dialog isu-isu pendidikan semasa dan kegiatan bersama pelajar seperti bengkel teknik belajar, motivasi, khemah ibadah, bina semangat  dan sebagainya wajar kerap diadakan secara berkala.

0leh yang demikian dengan usaha sebegini dapatlah  diyakini bahawa matlamat merealisasikan dan mengoperasikan sekolah penyayang dan perkhidmatan penyayang ke arah mengwujudkan budaya ilmu akan melibatkan semua individu dan agensi agar peka dan responsif. Dan yang menarik, diharapkan semua ahli PIBG dan warga pendidik di sekolah akan menyedari bahawa pembentukan generasi cemerlang yang boleh mengisi hasrat dan cita-cita wawasan pendidikan negara adalah menjadi tanggungjawab semua pihak.
Sebab itu, saya sebagai guru, Yang DiPertua (YDP) PIBG, pemimpin kesatuan guru,bapa dan penulis bebas begitu sering menghadapi dilema dan serba salah apabila PIBG sekarang asyik memikirkan jalan mudah dengan menaikkan yuran tahunan dengan alasan selaras dengan kehendak semasa.Dan dalam masa yang sama, saya sebagai bapa tidak tergamak membebankan ibu bapa khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan mempunyai  beban tanggung jawab yang besar. Jelasnya YDP PIBG bukan jawatan yang sesuai untuk saya yang prihatin terhadap golongan miskin.
Seperkara lagi yang suka saya sentuh ialah isu salah laku pelajar yang sering dimomokkan oleh masyarakat dan media massa yang sering menuding kepada golongan guru dan ibu bapa. Baik guru mahupun ibu bapa, usahlah kalut dengan tohmahan orang ramai yang berbagai-bagai. Jadikan ikhtibar dan refleksi agar kita sama-sama dapat memperbaikinya dari semasa ke semasa. Di mana-mana negara maju pun masalah disiplin pelajar adalah lumrah dan fitrah yang terpaksa ditangani oleh pihak yang berkenaan.
Kita sedia maklum pelajar dalam alam remaja sentiasa terdedah dengan pelbagai ancaman dan desakan yang mengganggu ketenteraman emosi dan interaksi sosial, kecelaruan idea dan pegangan hidup.  Fenomena ini mengwujudkan masalah dalam jiwa remaja. Apabila berlakunya  kehilangan atau  kematian orang yang disayangi, mengidap penyakit serius, ibu bapa bertukar pekerjaan, peperiksaan, konflik antara ibu bapa, kurang kasih sayang keluarga dan tiada sokongan keluarga dan sosial maka berlakulah gejala masalah disiplin yang bertali-temali. 
Pada tahun 1993 Bahagian Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam laporannya telah menyenaraikan tiga faktor diri pelajar yang menyebabkan wujudnya kes pelanggaran disiplin.  Faktor-faktor tersebut termasuk sikap negatif terhadap pelajaran seperti tidak berminat dan mudah jemu; tiada dorongan motivasi akibat kurang kemahiran asas belajar dan lebih mementingkan hiburan serta gangguan kesihatan diri. 0leh itu adakah terfikir oleh guru dan ibu bapa mahu mengatasi permasalahan ini? 
Saya dan rakan-rakan sejawat yang pernah menghadapi masalah disiplin pelajar sedia mengetahui bahawa  pelajar yang bermasalah ini ialah pelajar yang tiada kawalan diri, kurang mengerjakan kerja sekolah dan latihan  di rumah, kurang patuh kepada arahan guru, kurang berminat untuk belajar, kurang hormat guru, suka mengganggu pelajar lain dan suka membuat bising. 

Dan kami juga menyedari bahawa golongan remaja juga boleh menghadapi masalah kesihatan mental dan  lazimnya bertingkah laku agresif termasuk kedegilan, keresahan, tingkah laku bermasalah, penyalahgunaan bahan-bahan terlarang, kemurungan, penderaan dan tingkah laku seksual  dan kehamilan remaja luar nikah. 
Sebagai guru, eloklah kami memberitahu bahawa  pelajar yang melanggar disiplin sebenarnya tidak memahami peranan dan tugas mereka sebagai pelajar. Mereka tidak menyedari bahawa tindakan sedemikian mendatangkan kemudaratan.  Pelajar terbawa-bawa dengan perasaan dan hilang kawalan diri dan  mudah terpengaruh dengan anasir luar.Selain itu pelajar terdedah kepada kehidupan yang bersifat hedonistik atau bersifat mementingkan keseronokan, salah memilih rakan sebaya dan pelajar mengalami masalah penyesuaian atau masalah peribadi.
Namun demikian sebagai guru dan ibu bapa khususnya dalam PIBG apa yang  membimbangkan ialah kesalahan disiplin tegar termasuk penyalahgunaan dadah yang dianggap serius oleh KPM. Kes ini pernah  menular dari peringkat sekolah rendah lagi.  Laporan KPM pada tahun 2009 dikatakan masalah kes dadah  ada elemen  peningkatan di sekolah  rendah iaitu daripada 0.78 peratus kepada 0.79 peratus. 
Walaupun KPM dan PIBG Nasional  (PIBGN) sering menegaskan pada keseluruhannya  isu yang melibatkan disiplin  berada dalam situasi terkawal walaupun  membabitkan kes berat seperti pukul buli, gaduh dan  ponteng tegar namun  statistik tahun 2009 KPM menunjukkan  aduan disiplin murid-murid diterima bagi tempoh Januari hingga Ogos 2009 ialah 65 kes   berbanding 2008 sebanyak 96 kes. KPM menegaskan kes ini terkawal andainya dibandingkan jumlah muri-murid pada tahun 2009 (Utusan Malaysia, 1 Oktober 2009) seramai  3.2 juta murid sekolah rendah dan 2.2 juta pelajar sekolah menengah di seluruh negara.
Bersandarkan   perangkaan ringkas yang saya paparkan di atas, kesan  inilah yang perlu ditangani oleh ketua guru disiplin,  kaunselor  terlatih dan semua guru di sekolah. Pengetua atau Guru Besar selaku pemimpin sekolah sewajarnya memantau  dari  semasa ke semasa prosedur pelaksanaan sesi kaunseling dan program di sekolah agar berjalan secara profesional. Apatah lagi kini wujud kaunselor atau pegawai psikologi sepenuh masa di sekolah.Yang penting, sesi kaunseling di sekolah tidak mengganggu waktu pengajaran-pembelajaran formal di bilik darjah.  
Kendatipun pelajar lelaki lebih cenderung  merokok, menghisap ganja, menghidu gam, menghidu petrol, minum minuman keras, menonton atau menyimpan bahan lucah dan berjudi namun  pelajar perempuan pula lebih cenderung terlibat dengan rokok, bahan lucah dan bercinta.  
Oleh itu sebagai guru saya nenegaskan bahawa peranan guru kaunseling dan guru disiplin mengenal pasti masalah awal salah laku yang sering dilakukan  pelajar amat dialu-alukan; mencegah lebih baik daripada mengubati. Mereka berperanan  membantu pelajar mengurangkan dan seterusnya meninggalkan salah laku tersebut. Sokongan dan dokongan ibu bapa dan setiap ahli komuniti di luar sekolah banyak membantu mencegah salah laku pelajar agar tidak berterusan menjadi barah dalam masyarakat. 
Justeru saya tidak menafikan  banyak kajian  mendapati punca pelajar terlibat dalam salah laku kerana  mereka tidak dapat  memahami pengajaran guru bagi sesetengah mata pelajaran yang diajar. Kesulitan  yang dialami  ini menyebabkan mereka tidak berminat  menumpukan perhatian dan berkecenderungan ponteng kelas  atau sekolah.  
Ekoran daripada itu pelajar salah laku ini, tidak berminat dengan satu-satu mata pelajaran dan tidak menyukai guru yang mengajar mata pelajaran tersebut. Berdasarkan beberapa kajian yang penulis temui mendapati bahawa jikalau pengajaran-pembelajaran berlaku dengan berkesan maka masalah disiplin tidak akan timbul. Ini disebabkan faktor minat kepada subjek pelajaran dan personaliti si pengajar/guru.
Selain itu  saya dapati ada kajian juga menunjukkan salah satu punca pelajar tidak minat belajar ialah kerana mereka tidak berminat dengan beberapa mata pelajaran yang diajar, tidak membuat tugasan sekolah dan tidak  mengulang kaji pelajaran.  Dengan itu mereka tidak memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pengajaran guru; sebaliknya mereka sering  mengganggu pembelajaran- pengajaran dalam kelas. 
Sebagaimana sedia maklum terdapat banyak masalah yang timbul dalam kehidupan seharian pelajar.  Di peringkat awal, pelajar mula menghadapi konflik dengan keluarga dan rakan sebaya terutama yang melibatkan aspek halangan komunikasi, kebejatan sosial dan silang budaya.  Mereka tidak dapat meluahkan perasaan mereka kerana tidak ada siapa yang boleh dipercayai . Senario ini menyebabkan  wujudnya tekanan perasaan dan konflik dalam diri. Situasi demikian  disebabkan pelajar tersebut memerlukan orang tengah yang berperanan mendidik; berbeza dari guru kelas atau guru subjek. 
 Saya merasakan   mereka memerlukan rakan ‘dewasa’ yang mempunyai hubungan dan struktur kognitif  berbeza daripada seorang guru dan boleh meluahkan perasaan serta rahsia hati tanpa curiga dan berasa gentar. Daripada kajian-kajian yang telah dijalankan jelas menunjukkan betapa pentingnya peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah serta maklumat berhubung dengan salah laku pelajar dan  sikap atau persepsi pelajar-pelajar terhadap  perkhidmatan tersebut. 
Kesimpulannya saya berkeyakinan bahawa  untuk melahirkan pelajar yang bermoral bukanlah mudah.  Pembentukan pelajar dipenuhi  beberapa faktor  yang bertali- temali. Jika gagal salah satu faktor ini maka kecewalah sistem pendidikan kebangsaan. 0leh itu kaedah pengajaran dalam bilik darjah  yang membentuk  lima faktor yang saling kait mengait iaitu: rakan sebaya, pengaruh kurikulum dalam sistem pendidikan, kaedah pengajaran yang diterima daripada guru, pengaruh keluarga dan pengaruh persekitaran khususnya media massa, sewajarnya dipraktiskan oleh guru  dengan berhemah lagi bijaksana. 

Pendekatan kasih sayang yang luhur murni tanpa pilih kasih dan tidak prejudis banyak membantu guru menjayakan proses pengajaran-pembelajaran. Tegasnya, bahaya besar akan menimpa masyarakat jika dibiarkan permasalahan salah laku pelajar berterusan. Dan  sudah sewajarnya kerajaan menekankan betapa perlunya pendidikan agama dan moral serta aspek kebahasaan dan komunikasi di sekolah-sekolah diberikan keutamaan dan penilaian kembali. lni selaras dengan hasrat kerajaan menerapkan nilai-nilai Islam,  dan semangat patriotisme satu Malaysia dalam pentadbiran negara.