HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

28 Mei 2014

GURU , IBU BAPA DAN DISIPLIN PELAJAR

oleh Dr. Haji Rajiee Hadi

Pada Mesyuarat Agung Persatuan lbu Bapa Guru (PIBG) Sekolah Menengah Bukit Gambir (SMBG) 1979, saya telah dilantik menjadi Penolong Setiausaha PIBG. Pengetua (ketika itu disebut ‘Guru Besar’)  SMBG ialah Encik Abas bin Draman.Orangnya lemah lembut,perlahan tutur katanya,,kelihatan pendiam tetapi bersikap ramah apabila didekati.Beliau secara automatik adalah penasihat PIBG. Cikgu Abu Bakar Affandi yang ketika itu aktif dalam politik kepartian setempat dilantik menjadi setiausaha. Saya masih ingat, dengan tekun saya mencatat minit mesyuarat dan apa jua bahan perbahasan daripada perwakilan ibu bapa. Sebagai lepasan MPB, saya dianggap mahir dalam penulisan. Apatah lagi, Encik Abas Draman juga adalah lepasan MPB .

Sebagai guru baru dan dianggap muda saya menerima tanggung jawab dengan penuh minat dan positif. Dalam hati saya berkata; inilah masanya saya mahu belajar secara praktik dan proaktif sebanyak mungkin di lapangan. Saya juga bersedia menjadi penolong setiausaha sukan merangkap ketua rumah sukan. Saya menjadi ketua rumah sukan sesi petang bagi rumah Tun Perak.Manakala setiausaha badan sukan sekolah dipimpin oleh Cikgu Sheikh lsmail bin Sheikh Sailan dan Cikgu Mohamad bin Osman. Saya berbangga kerana melalui pasukan rumah sukan saya inilah telah melahirkan atlit sekolah seperti Tan Ju San (lontar peluru dan merejam lembing), Muhardi, Sukumaran,Aishah,Maria Talib, Suhaila dan Suhaili dalam acara balapan.Kini saya difahamkan ada di antara mereka ,menjadi guru pendidikan jasmani dan doktor perubatan sekarang.

Pada tahun 2002, selepas 23 tahun kemudian; anak ketiga saya Muhammad Haziq memasuki tingkatan satu Sekolah Menengah Agama (disebut juga Sekolah Agama Menengah di bawah kendalian Jabatan Agama lslam Selangor/JAIS ketika itu (sekarang diambil alih KPM) Sungai Merab Luar,Sepang, Selangor Darul Ehsan iaitu sebuah sekolah asrama harian.Dalam suatu mesyuarat agung PIBG sekolah tersebut pada tahun 2002 itu, saya telah dilantik menjadi Timbalan Yang DiPertua PIBG sekolah tersebut. Yang DiPertua atau Pengerusi PIBG pada masa itu disandang oleh Prof Madya Dr Mudaser.Pengetuanya ialah Encik Latif Sadli manakala Penolong Kanannya ialah Ustaz Sufian.

Dan satu tahun kemudiannya, saya dilantik pula menjadi Pengerusi/Yang DiPertua PIBG bagi sesi tahun 2003-2004.Sebagai Pengerusi PIBG dan sekali gus saya terbabit secara langsung dalam bidang pendidikan sama ada sebagai guru sekolah dan pensyarah maktab perguruan di KPM , sebagai pemimpin kesatuan guru, sebagai penulis yang sering menyuarakan rintihan masyarakat dan sebagai bapa jua,ini menyebabkan ada beberapa perkara yang mana saya berada dalam dilema dan konflik diri.

Semasa Muhammad Haziq di tingkatan 3, beliau adalah di antara pelajar yang telah dikenakan tindakan disiplin digantung hari persekolahan kerana dikatakan memanjat pagar sekolah keluar dari asrama putera tanpa izin guru atau warden ke pasar raya Warta atau Bangi Utama di Bandar Baru Bangi, Selangor . Sebagai Pengerusi PIBG dan sebagai guru yang pernah berkhidmat di SBP tentulah saya lebih gembira jika terlebih dahulu pihak sekolah mengadakan siasatan dalaman dahulu.lni kerana saya mendapat maklumat bahawa semasa pelajar-pelajar ini melanggar disiplin didapati warden tidak ada bertugas ketika itu.
Walaupun ini tidak dapat dipastikan, saya yakin jikalau warden sentiasa memantau dan menjalankan tugas dengan cekap, isu pelanggararan ini boleh dielakkan.lni bersandarkan pengalaman saya semasa bertugas di sebuah sekolah berasrama penuh(SBP) dahulu.Bahkan di SBP sendiri masih terdapat para pelajarnya yang mengingkari disiplin yang dikenakan ke atas mereka.
Ekoran daripada isu ini, saya telah berjumpa Cikgu Mahadi (Allahyarham) kaunselor lepasan UPM dan berbincang mengenai hukuman yang dikenakan ke atas anak saya. Sudah tentulah saya menyatakan kebimbangan kerana peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) hanya tinggal beberapa bulan lagi.Hasil perbincangan yang murni dan saling memahami, Muhammad Haziq dibenarkan kembali ke sekolah segera setelah bercuti di rumah selama empat hari.

 Sebagai bapa, saya menasihatkan Muhammad Haziq agar menjadi pelajar yang komited, menghormati guru dan hendaklah sentiasa mematuhi peraturan tinggal di asrama.Anak lelaki seperti Muhammad Haziq yang seterusnya meningkat ke kelas SMA dan SPM tidak sunyi daripada masalah disiplin. Apabila berada di tingkatan enam barulah Muhammad Haziq sudah boleh menilai baik buruk demi masa hadapannya.Di sinilah saya merasakan peranan PIBG sebagai jambatan penghubung yang merapatkan jurang dan kesilapan komunikasi di antara pihak ibu bapa dan guru. Dan menerusi puisi ‘Di Anjung Kehidupan’ (buat Haziq hari lahirmu              7 Ogos ):

Semalam, haziq pada degup keempat belas
masih berkaca dan punya besar impian
jauh pun perjalanan kerikil membentang
dia pasrah yakin masa depan

Dia putera kita yang peramah
mula mengenal kebebasan makna
tetapi tuan gurunya menasihatkan:
“lihatlah ikan-ikan di akuarium
bisa makan dan berenang sewenangnya
tidak harus bolos menyerang
akan pecahlah arca bertebaran
hilang pangkalan pedoman haluan

Semalam, haziq pada nafas keremajaan
setelah getar usia di hamparan
Ya taiban!Ya taiban! Ya taiban!
cabaran pasti datang di anjung kehidupan

Serdang ,
8/4/2003

Sayugia kita sedia ketahui bahawa setiap pihak khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mahukan hubungan Persatuan lbu Bapa Guru (PIBG) dengan pengurusan sekolah perlu ada pada tahap terbaik dan berkesan.Bahkan semua pihak mendambakan hubungan yang harmonis dan saling memahami antara satu sama lain. Apatah lagi hasrat murni ini selaras dan sesuai dengan penubuhan PIBG yang bertujuan menjadi jambatan penghubung di antara rumah dan sekolah serta ibu bapa dan guru.Tambahan pula, semua pihak berharap PIBG dapat memenuhi hasrat mulia itu sesuai dengan perkembangan pesat yang dialami negara.

Justeru,  kita sedia maklum bahawa fungsi utama penubuhan PIBG di sekolah-sekolah ialah menjaga dan melindungi kebajikan pelajar-pelajar dan guru-guru. PIBG juga berperanan memberi sumbangan untuk perkembangan sekolah menerusi kegiatan-kegiatan akademik, kebajikan dan sosial seperti mana dalam garis panduan surat pekeliling ikhtisas KPM bilangan 5/2001.
Sehubungan dengan  ini, PIBG adalah gerakan komuniti yang sangat penting dalam sistem pendidikan negara lantaran ia bukan sahaja dianggotai oleh semua lapisan masyarakat, kaum atau keturunan tetapi mencakupi juga pelbagai bidang pekerjaan dan latar profesion. Pelbagai latar dan situasi inilah yang memberi kekuatan kepada PIBG untuk mengorak langkah dan bergerak maju mendukung cita-cita pendidikan bangsa dan negara.
Oleh itu, dalam erti kata lain saya suka juga mengingatkan bahawa PIBG  bukan sahaja sekadar  mengadakan mesyuarat agung malah boleh bergerak aktif melalui forum, wacana ilmu, dialog, seminar  dan perundingan yang boleh mengambil langkah perlu bagi membendung salah laku dan pelanggaran disiplin pelajar-pelajar sekolah. Kendatipun telah bertahun-tahun PIBG memainkan peranan sebagai institusi penghubung antara rumah dan sekolah namun belum banyak kajian yang menyentuh keberkesanan fungsinya.
Namun demikian dalam usaha merealisasikan usaha muafakat pendidikan, PIBG yang dilihat sebagai satu-satu institusi yang boleh berperanan secara berkesan maka penubuhan Majlis Permuafakatan PIBG Nasional (PIBGN) beberapa tahun yang lalu adalah suatu usaha murni dan positif. Soalnya, sejauh manakah keberkesanan badan induk ini dalam memenuhi amanah dan tanggungjawab serta boleh dijadikan rujukan oleh PIBG lain boleh diperbincangkan secara sihat.
Setiap awal tahun persekolahan  banyak laporan di akhbar, ramai ibu bapa yang merungut kerana PIBG dilihat lebih cenderung dalam aktiviti pungutan derma yang kini ada sesetengah PIBG yang menggunakan istilah ‘yuran PIBG’ dan turut disenaraikan dalam kertas senarai tahunan pelbagai yuran dan buku-buku rujukan  sekolah. Sebenarnya sebahagian besar ibu bapa tidak  berkira sangat dalam soal menderma kepada tabung PIBG.
Namun apa yang menggusarkan kedapatan sesetengah PIBG yang mengenakan derma/yuran  tahunan PIBG yang kononnya diputuskan tetap atau wajib dalam mesyuarat agung  yang melebihi RM100.00 bagi setiap pelajar. Adakah sudah tiba masanya KPM atau PIBGN menetapkan kadar derma tahunan maksimum PIBG agar tidak timbul elemen penyalahgunaan kuasa?
Sebenarnya pungutan derma daripada ibu bapa, orang kenamaan, syarikat dan firma untuk memperoleh sumber kewangan PIBG untuk membantu pembiayaan projek sekolah bukanlah suatu paksaan. Ada PIBG yang beriltizam tinggi menganjurkan motivasi untuk pelajar-pelajar sekolah dengan tujuan mengwujudkan kesedaran dan keyakinan kendiri ke arah kecemerlangan akademik,sahsiah dan kokurikulum.
Di samping itu ada PIBG yang bermurah hati memberi sumbangan dalam bentuk peralatan seperti projektor, komputer, mesin fotostat, peralatan kokurikulum, prasarana sekolah, hadiah-hadiah dan sebagainya kepada pihak sekolah. Soalnya adakah sumbangan seperti ini boleh mengabaikan pihak lain yang sepatutnya lebih dipertanggungjawabkan? Adakah adil PIBG memberi sumbangan seperti ini dengan menggalas beban ke pundak ibu bapa?
Sememangnya tidak dinafikan ada PIBG yang amat ghairah memfokuskan tanggungjawab lebih ke arah kegiatan sosial berbanding kegiatan kebajikan dan akademik.Tidak salah jika PIBG lebih mengutamakan menganjurkan kelas pemulihan dan kelas-kelas tambahan  percuma bagi pelajar-pelajar yang lemah dalam mata pelajaran tertentu seperti Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa lnggeris.
PIBG juga boleh   membantu pelajar-pelajar terutamanya yang kurang cerdas supaya berupaya mengukuhkan kemahiran dan pengetahuan yang diperolehi di bilik darjah demi meningkatkan prestasi dan pencapaian mereka dalam peperiksaan kelak. Selain daripada itu PIBG juga boleh membantu pelajar-pelajar miskin dan memberi sumbangan buku-buku di perpustakaan dari semasa ke semasa. Bukankah buku-buku dan segala sumber ilmu itu merupakan harta tidak ternilai untuk jangka masa panjang?
Kini sudah tiba masanya PIBG wajar berusaha merapatkan hubungan ibu bapa dan masyarakat sekolah  dalam melicinkan usaha mencapai matlamat pendidikan. Sekiranya ibu bapa dan pihak sekolah  mahu mendidik para pelajar bersikap berjimat cermat dan tidak membazir seperti sering bertukar ganti saban tahun berbagai-bagai pakaian rasmi selain uniform sekolah seperti pakaian seragam kokurikulum, pakaian sukan, tanda nama dan sebagainya maka adalah wajar dirancangkan dengan teliti agar sikap negatif ini boleh diatasi dengan meletakkan kesungguhan dan kesepakatan bersama antara dua pihak.
Dan dengan lebih berkesan PIBG perlu menjurus usaha menyedarkan masyarakat umum khususnya ibu bapa atau penjaga mengenai peranan mereka terhadap pendidikan dan disiplin pelajar. Tegasnya, PIBG wajar bertindak sebagai pemberi dorongan dan ransangan agar ibu bapa atau penjaga berminat dalam menghadapi pelajaran anak-anak. Janganlah dipersalahkan ibu bapa jika ada ibu bapa yang masih berdegil tidak mahu menghadiri mesyuarat agung tahunan kerana mereka juga ada alasan tersendiri.
Sayugia dimaklumi, dengan menganjurkan aktiviti tanpa kutipan bayaran tambahan maka diharapkan hubungan PIBG dan sekolah yang sedia terjalin akan bertambah erat. Aktiviti menganjurkan bengkel keibubapaan, forum/dialog isu-isu pendidikan semasa dan kegiatan bersama pelajar seperti bengkel teknik belajar, motivasi, khemah ibadah, bina semangat  dan sebagainya wajar kerap diadakan secara berkala.

0leh yang demikian dengan usaha sebegini dapatlah  diyakini bahawa matlamat merealisasikan dan mengoperasikan sekolah penyayang dan perkhidmatan penyayang ke arah mengwujudkan budaya ilmu akan melibatkan semua individu dan agensi agar peka dan responsif. Dan yang menarik, diharapkan semua ahli PIBG dan warga pendidik di sekolah akan menyedari bahawa pembentukan generasi cemerlang yang boleh mengisi hasrat dan cita-cita wawasan pendidikan negara adalah menjadi tanggungjawab semua pihak.
Sebab itu, saya sebagai guru, Yang DiPertua (YDP) PIBG, pemimpin kesatuan guru,bapa dan penulis bebas begitu sering menghadapi dilema dan serba salah apabila PIBG sekarang asyik memikirkan jalan mudah dengan menaikkan yuran tahunan dengan alasan selaras dengan kehendak semasa.Dan dalam masa yang sama, saya sebagai bapa tidak tergamak membebankan ibu bapa khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan mempunyai  beban tanggung jawab yang besar. Jelasnya YDP PIBG bukan jawatan yang sesuai untuk saya yang prihatin terhadap golongan miskin.
Seperkara lagi yang suka saya sentuh ialah isu salah laku pelajar yang sering dimomokkan oleh masyarakat dan media massa yang sering menuding kepada golongan guru dan ibu bapa. Baik guru mahupun ibu bapa, usahlah kalut dengan tohmahan orang ramai yang berbagai-bagai. Jadikan ikhtibar dan refleksi agar kita sama-sama dapat memperbaikinya dari semasa ke semasa. Di mana-mana negara maju pun masalah disiplin pelajar adalah lumrah dan fitrah yang terpaksa ditangani oleh pihak yang berkenaan.
Kita sedia maklum pelajar dalam alam remaja sentiasa terdedah dengan pelbagai ancaman dan desakan yang mengganggu ketenteraman emosi dan interaksi sosial, kecelaruan idea dan pegangan hidup.  Fenomena ini mengwujudkan masalah dalam jiwa remaja. Apabila berlakunya  kehilangan atau  kematian orang yang disayangi, mengidap penyakit serius, ibu bapa bertukar pekerjaan, peperiksaan, konflik antara ibu bapa, kurang kasih sayang keluarga dan tiada sokongan keluarga dan sosial maka berlakulah gejala masalah disiplin yang bertali-temali. 
Pada tahun 1993 Bahagian Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam laporannya telah menyenaraikan tiga faktor diri pelajar yang menyebabkan wujudnya kes pelanggaran disiplin.  Faktor-faktor tersebut termasuk sikap negatif terhadap pelajaran seperti tidak berminat dan mudah jemu; tiada dorongan motivasi akibat kurang kemahiran asas belajar dan lebih mementingkan hiburan serta gangguan kesihatan diri. 0leh itu adakah terfikir oleh guru dan ibu bapa mahu mengatasi permasalahan ini? 
Saya dan rakan-rakan sejawat yang pernah menghadapi masalah disiplin pelajar sedia mengetahui bahawa  pelajar yang bermasalah ini ialah pelajar yang tiada kawalan diri, kurang mengerjakan kerja sekolah dan latihan  di rumah, kurang patuh kepada arahan guru, kurang berminat untuk belajar, kurang hormat guru, suka mengganggu pelajar lain dan suka membuat bising. 

Dan kami juga menyedari bahawa golongan remaja juga boleh menghadapi masalah kesihatan mental dan  lazimnya bertingkah laku agresif termasuk kedegilan, keresahan, tingkah laku bermasalah, penyalahgunaan bahan-bahan terlarang, kemurungan, penderaan dan tingkah laku seksual  dan kehamilan remaja luar nikah. 
Sebagai guru, eloklah kami memberitahu bahawa  pelajar yang melanggar disiplin sebenarnya tidak memahami peranan dan tugas mereka sebagai pelajar. Mereka tidak menyedari bahawa tindakan sedemikian mendatangkan kemudaratan.  Pelajar terbawa-bawa dengan perasaan dan hilang kawalan diri dan  mudah terpengaruh dengan anasir luar.Selain itu pelajar terdedah kepada kehidupan yang bersifat hedonistik atau bersifat mementingkan keseronokan, salah memilih rakan sebaya dan pelajar mengalami masalah penyesuaian atau masalah peribadi.
Namun demikian sebagai guru dan ibu bapa khususnya dalam PIBG apa yang  membimbangkan ialah kesalahan disiplin tegar termasuk penyalahgunaan dadah yang dianggap serius oleh KPM. Kes ini pernah  menular dari peringkat sekolah rendah lagi.  Laporan KPM pada tahun 2009 dikatakan masalah kes dadah  ada elemen  peningkatan di sekolah  rendah iaitu daripada 0.78 peratus kepada 0.79 peratus. 
Walaupun KPM dan PIBG Nasional  (PIBGN) sering menegaskan pada keseluruhannya  isu yang melibatkan disiplin  berada dalam situasi terkawal walaupun  membabitkan kes berat seperti pukul buli, gaduh dan  ponteng tegar namun  statistik tahun 2009 KPM menunjukkan  aduan disiplin murid-murid diterima bagi tempoh Januari hingga Ogos 2009 ialah 65 kes   berbanding 2008 sebanyak 96 kes. KPM menegaskan kes ini terkawal andainya dibandingkan jumlah muri-murid pada tahun 2009 (Utusan Malaysia, 1 Oktober 2009) seramai  3.2 juta murid sekolah rendah dan 2.2 juta pelajar sekolah menengah di seluruh negara.
Bersandarkan   perangkaan ringkas yang saya paparkan di atas, kesan  inilah yang perlu ditangani oleh ketua guru disiplin,  kaunselor  terlatih dan semua guru di sekolah. Pengetua atau Guru Besar selaku pemimpin sekolah sewajarnya memantau  dari  semasa ke semasa prosedur pelaksanaan sesi kaunseling dan program di sekolah agar berjalan secara profesional. Apatah lagi kini wujud kaunselor atau pegawai psikologi sepenuh masa di sekolah.Yang penting, sesi kaunseling di sekolah tidak mengganggu waktu pengajaran-pembelajaran formal di bilik darjah.  
Kendatipun pelajar lelaki lebih cenderung  merokok, menghisap ganja, menghidu gam, menghidu petrol, minum minuman keras, menonton atau menyimpan bahan lucah dan berjudi namun  pelajar perempuan pula lebih cenderung terlibat dengan rokok, bahan lucah dan bercinta.  
Oleh itu sebagai guru saya nenegaskan bahawa peranan guru kaunseling dan guru disiplin mengenal pasti masalah awal salah laku yang sering dilakukan  pelajar amat dialu-alukan; mencegah lebih baik daripada mengubati. Mereka berperanan  membantu pelajar mengurangkan dan seterusnya meninggalkan salah laku tersebut. Sokongan dan dokongan ibu bapa dan setiap ahli komuniti di luar sekolah banyak membantu mencegah salah laku pelajar agar tidak berterusan menjadi barah dalam masyarakat. 
Justeru saya tidak menafikan  banyak kajian  mendapati punca pelajar terlibat dalam salah laku kerana  mereka tidak dapat  memahami pengajaran guru bagi sesetengah mata pelajaran yang diajar. Kesulitan  yang dialami  ini menyebabkan mereka tidak berminat  menumpukan perhatian dan berkecenderungan ponteng kelas  atau sekolah.  
Ekoran daripada itu pelajar salah laku ini, tidak berminat dengan satu-satu mata pelajaran dan tidak menyukai guru yang mengajar mata pelajaran tersebut. Berdasarkan beberapa kajian yang penulis temui mendapati bahawa jikalau pengajaran-pembelajaran berlaku dengan berkesan maka masalah disiplin tidak akan timbul. Ini disebabkan faktor minat kepada subjek pelajaran dan personaliti si pengajar/guru.
Selain itu  saya dapati ada kajian juga menunjukkan salah satu punca pelajar tidak minat belajar ialah kerana mereka tidak berminat dengan beberapa mata pelajaran yang diajar, tidak membuat tugasan sekolah dan tidak  mengulang kaji pelajaran.  Dengan itu mereka tidak memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pengajaran guru; sebaliknya mereka sering  mengganggu pembelajaran- pengajaran dalam kelas. 
Sebagaimana sedia maklum terdapat banyak masalah yang timbul dalam kehidupan seharian pelajar.  Di peringkat awal, pelajar mula menghadapi konflik dengan keluarga dan rakan sebaya terutama yang melibatkan aspek halangan komunikasi, kebejatan sosial dan silang budaya.  Mereka tidak dapat meluahkan perasaan mereka kerana tidak ada siapa yang boleh dipercayai . Senario ini menyebabkan  wujudnya tekanan perasaan dan konflik dalam diri. Situasi demikian  disebabkan pelajar tersebut memerlukan orang tengah yang berperanan mendidik; berbeza dari guru kelas atau guru subjek. 
 Saya merasakan   mereka memerlukan rakan ‘dewasa’ yang mempunyai hubungan dan struktur kognitif  berbeza daripada seorang guru dan boleh meluahkan perasaan serta rahsia hati tanpa curiga dan berasa gentar. Daripada kajian-kajian yang telah dijalankan jelas menunjukkan betapa pentingnya peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah serta maklumat berhubung dengan salah laku pelajar dan  sikap atau persepsi pelajar-pelajar terhadap  perkhidmatan tersebut. 
Kesimpulannya saya berkeyakinan bahawa  untuk melahirkan pelajar yang bermoral bukanlah mudah.  Pembentukan pelajar dipenuhi  beberapa faktor  yang bertali- temali. Jika gagal salah satu faktor ini maka kecewalah sistem pendidikan kebangsaan. 0leh itu kaedah pengajaran dalam bilik darjah  yang membentuk  lima faktor yang saling kait mengait iaitu: rakan sebaya, pengaruh kurikulum dalam sistem pendidikan, kaedah pengajaran yang diterima daripada guru, pengaruh keluarga dan pengaruh persekitaran khususnya media massa, sewajarnya dipraktiskan oleh guru  dengan berhemah lagi bijaksana. 

Pendekatan kasih sayang yang luhur murni tanpa pilih kasih dan tidak prejudis banyak membantu guru menjayakan proses pengajaran-pembelajaran. Tegasnya, bahaya besar akan menimpa masyarakat jika dibiarkan permasalahan salah laku pelajar berterusan. Dan  sudah sewajarnya kerajaan menekankan betapa perlunya pendidikan agama dan moral serta aspek kebahasaan dan komunikasi di sekolah-sekolah diberikan keutamaan dan penilaian kembali. lni selaras dengan hasrat kerajaan menerapkan nilai-nilai Islam,  dan semangat patriotisme satu Malaysia dalam pentadbiran negara.





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan