KETIKA saya menerima tawaran dan mula
mengikuti kursus asas perguruan yang setaraf Diploma Perguruan di maktab perguruan tersohor iaitu Maktab
Perguruan Bahasa /MPB (Language lnstitute) di Lembah Pantai,Kuala Lumpur pada
tahun 1976, perasaan,emosi dan minda saya berbaur syukur, bangga yang patriotik
dan terharu yang boleh menyebabkan titis-titis jernih membasahi pipi.
Sebagai bekas pelajar Tingkatan Enam
yang menempuh dan meraih Sijil Tinggi Persekolahan (STP/HSC) sudah tentu saya
merasakan ada sedikit kelebihan daripada para pelajar lepasan SPM/MCE.
Namun sangkaan saya meleset. Di MPB
saya bertemu rakan-rakan guru pelatih yang lebih senior usianya. Ada yang
pernah menjadi guru sandaran tidak terlatih, ada yang sebelum itu pernah bekerja
di sektor awam mahupun swasta.
Dan ada yang menganggur bertahun-tahun
sebelum berjaya ke MPB.Dan di sinilah kami bertemu, bergaul berganding bahu dan
menimba ‘cerita kota ’ suka duka selama dua tahun.
Dengan elaun guru pelatih di luar
kampus RM150 setiap bulan atau RM40 berbaki setiap bulan jika tinggal dalam
kampus boleh menyebabkan bertambah lagi air mata saya jatuh berguguran ketika
baru menginjak usia yang ke-19 tahun.
Bagi kami, ibu bapa pada zaman itu
hanya membekalkan semangat dan doa restu;bukan wang ringgit atau apa jua yang
boleh melegakan. Jika ada guru pelatih yang berwang kemungkinan mereka sebelum
itu telah mempunyai pekerjaan lain.
Kejayaan memasuki kursus pendidikan asas perguruan semata-mata demi
menjamin kerjaya masa hadapan di samping minat yang mendalam dalam bidang
pendidikan dan keguruan.
Dalam bab ini bukanlah saya mahu
mengisahkan rentetan perjalanan kehidupan saya semasa di MPB tetapi mahu
menghubungkaitkan bagaimana Maktab Perguruan lslam (MPI) itu telah menyentuh
kehidupan saya seawal tahun 1977 lagi. Ketika itu saya berada pada tahun kedua
di MPB.
Saya masih ingat MPI ‘menumpang’ premis MPB ketika saya seronok menjalani
aktiviti kokurikulum di sebelah petang. Saya aktif dalam pasukan pengakap
MPB.Saya juga bergiat dalam aktiviti kesenian di samping turut masuk kelab
karate MPB dan persatuan-persatuan lain.Kisah ini akan saya paparkan khusus
dalam bab lain.
Setiap petang rabu saya akan siap
beruniform pengakap bersama rakan-rakan sekuliah; Sahak Wahid, Museri Talib,
Chew Hock Liong, Azizi Zakaria,Arshad, Arumugasamy dan lain-lain. Kami dari
kelas kuliah kumpulan PMIA 2 (Pengajian Melayu &llmu Alam).
Manakala pasukan pandu puteri atau
pengakap wanita dari kelas kami ialah Teh Khadijah, Rusni, Asmah, Rukiah,Che
Puteh dan Rohayah.Kumpulan pengakap dari kelas kuliah PMS (Pengajian
Melayu&Sejarah) seingat saya Hassan Topit,Koshim Lebai Ahmad, Khairuddin Kuala Pilah, Zaid Melaka, Chong,, Kadir Abdullah,0mar
Mamat,Rashid Dogol dan Kamaruzaman Abdullah.
Dari kelas PIIA (Pengajian lnggeris
& llmu Alam) antaranya Roslan,Shanmugam, Rashid, Ranjit Singh dan Reduan.
Dan dari kelas PPAK (Pengajian Pendidikan Awal Kanak-Kanak) tidak ketinggalan
Chan, Khairuddin Wahab, Khatijah dan Hajah Kamisah Puasa.
Apabila tiba jam 3.30 petang kami
berkumpul di dataran MPB di hadapan bangunan ala Minangkabau lalu berbaris dan
berkawad dengan penuh semangat yang berkobar-kobar.
Kebetulan saya adalah ketua kumpulan
bagi grup PMIA. Sahak Wahid pula penolong ketua kumpulan.Dalam angin sepi-sepoi
bahasa petang itu rambut saya yang panjang dengan cermin mata persis Bruce Lee,
berbuai-buai ditiup angin.
Kebetulan pada waktu itu juga jelas di
hadapan dataran tempat kami berhimpun kelihatan para guru pelatih MPI keluar
dari bilik kuliah masing-masing kerana menikmati waktu rehat.
Ada juga kelihatan beberapa pelajar MPI
bersembang di hadapan pejabat pengetua. Pengetua MPI (pengetua pertama) ketika itu, Dr Abdul
Hamid 0thman (Tan Sri, meninggal dunia 2012).
Sebagai anak-anak muda tentu kami ada
sikap mahu menunjuk-nunjukkan ‘kehebatan dan ketampanan’ kami ketika berkawad
ketika itu. Apatah lagi ketika pelajar-pelajar puterinya@ bakal-bakal ustazah
yang melintas hilir-mudik di hadapan kami dengan tunduk sopan tersenyum-senyum
mendalam penuh makna.
Sebenarnya pada peringkat awalnya, MPI
hanya merupakan satu unit Pendidikan Agama Islam di Maktab Perguruan Ilmu Khas
(MPIK) Cheras, Kuala Lumpur pada bulan Februari 1977.
Unit Pendidikan Agama
Islam telah menawarkan kursus kepada 87 orang pelatih dengan tiga orang
pensyarah. Kursus yang ditawarkan hanyalah Kursus Perguruan Sekolah Menengah
sahaja.
Selepas itu pada 25
April 1977, tertubuhlah Maktab Perguruan Islam secara rasmi dan berpindah dari
satu unit di MPIK ke bangunan MPB, sesi sebelah petang sehingga November 1977.
Di sini, Kursus Pendidikan Perguruan Sekolah Rendah dimulakan dengan pengambilan
237 orang pelatih baru Tahun 1. Tiga jabatan diwujudkan iaitu Jabatan Pengajian
Agama Islam, Jabatan Pendidikan dan Jabatan Bahasa Malaysia.
MPI di MPB hanyalah sehingga November
1977, ketika saya kian hampir menamatkan kursus perguruan asas.Kemudian MPI
berpindah kali kedua di bangunan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di kampus
Petaling Jaya sehingga April 1983.
Bermula bulan Mei 1983, Maktab Perguruan Islam berpindah pula
di bangunan UKM, Lembah Pantai Kuala Lumpur, sementara menunggu bangunan baru
maktab siap di pinggiran Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan.
MPI mengalami perkembangan pesat sejak
ia ditubuhkan. Pada tahun 1990 bilangan pelatih meningkat kepada 1,217 orang
dan pensyarahnya bertambah kepada 110 orang. Kursus-kursus yang ditawarkan
selain dari Kursus Perguruan Asas Pendidikan Sekolah Menengah dan Rendah,
Kursus Dalam Cuti, Kursus Diploma Pendidikan dan Kursus Dalam Perkhidmatan
turut ditawarkan.
Dan sudah tentu kini di MPI setelah
dinaikkan taraf kepada lnstitut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) mulai 1 April
2006 telah menjalani banyak perubahan pesat dalam kurikulumnya; antaranya
mengendalikan kursus sarjana muda perguruan (B.Ed.) dan terus mengelolakan
Kursus Perguruan Lepasan ljazah (KPLI), Kursus Lepasan ljazah Guru J-QAF dan
latihan-latihan guru dalam perkhidmatan.
Sepanjang yang saya
tahu dan ketika memoir ini ditulis lapan buah jabatan telah ditubuhkan iaitu
Jabatan Pendidikan Islam, Jabatan Pengajian Al-Quran dan Sunnah, Jabatan Bahasa
Arab dan Tamadun Islam, Jabatan Pendidikan, Jabatan Pengajian Melayu,Jabatan
Bahasa, Jabatan Kajian Sosial dan Jabatan Bahasa Inggeris dan Jabatan
Penyelidikan. (oleh Dr Haji Rajiee Hadi al-Latis)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan