oleh Dr Haji Rajiee Hadi
SECARA peribadi, saya pernah menulis untuk ruangan surat pembaca akhbar
Utusan Melayu pada tahun 1970 ketika saya di bangku menengah tingkatan empat.
Saya menulis mengadu mengenai sistem perparitan dan saliran yang menyebabkan
seringkali berlaku banjir kilat di kampung saya khususnya rumah gadang datuk
saya, di Kampung Serom 2 Hilir, Sungai Mati, Muar. 0leh kerana di sinilah tanah
tumpah darah pertama saya yang mana saya dilahirkan di sini maka segala punca
yang membabitkan kesejahteraan alam sekitar turut memberi kesan mendalam
terhadap rasa kepekaan atau deria sensitiviti di sanubari saya.
Tidak lama kemudian selepas tersiarnya aduan tulisan saya
maka datanglah sebuah jentolak kapal korek memulakan operasi pendalaman parit
atau anak sungai yang kian tohor. Sebenarnya pada tahun 1960-an dahulu parit
sepanjang kampung saya yang menuju ke Kampung Sungai Keladi dan alirannya terus
menjengah masuk ke Sungai Muar ini tidak setohor itu. Di parit inilah saya
menyaksikan budak-budak kampung saya berkubang renang sambil mencari
haruan,keli dan puyu ( Pekan Serom: Masih Kuingat Lagi:
Rajiee Hadi, Mastika, April 1991):
PEKAN SEROM: MASIH KUINGAT LAGI
Sungguhpun kerap pulang ke desa dan pekan kelahiranku
saban waktu sejarah mengembalikan ingatan
semasa kecil air melimpah -ruah
selepas hujan di halaman rumah opah
agung pesaka moyang sejak zaman berzaman
kini tinggal sisa-sisa menyayatkan
Tempayan purba sepi menyembah
bumi
parit besar kami menangkap keli
mandi-manda riang nakal aku menyusuri sungai
sekampung bermukim mencucuh buluh meriam
hilang gerangan entah ke mana
parit besar kami menangkap keli
mandi-manda riang nakal aku menyusuri sungai
sekampung bermukim mencucuh buluh meriam
hilang gerangan entah ke mana
resah mengatur liku kehidupan
dibesarkan oleh luas alam berkembang
segala-galanya kini bagai hamparan kenangan.
Pulang semata-mata kerana ibu ayah
kedut wajah bagai kerikil perjalanan hidupku
menyimpan rapi sisa-sisa usia
menempuh menghambat serentetan kekesalan
seperti sepi malam di desa jauh ditinggalkan
suara cengkerik rengetan sang katak bersahutan
mencengkam ke jantung album rindu
seorang pengembara menyimpul igauan malam
tiba-tiba di desa dan pekan terbina catatan
semuanya berubah dengan kelahiran dan kematian
Pekan Serom, tidak kutemui lagi riakmu
umpama malam-malam lalu dengan gelak tawa taulan
lagu-lagu evergreen berkumandang di pawagam Kimhwa
bujang lapuk jungle april pool watari bertukar ganti
kini detingan besi wajah kusam menyelubungi ngeri
kedai hailam roti bakar ais kepal dijilat api
warung lontong enak tempeh kuih mata kerbau
celoteh Wak Lip, Atan Salu, Abu Amin
Atan Khatab dan diam Mat Gedebuk
khutbah Cikgu Atan bergema lantang selalu dan
pangkalan jeti panggung serom tiga setia berlagu
Di sini Matnor Kelawar terkubur dalam usia remaja
perahu penambang tanjung selabu hilir mudik
anak-anak kecil menongkah arus
menimba ilmu menyabung nyawa
ada tragedi menyayat hati luput ditelan polusi
dusun semusim di Belemang, Parit Kangkar Sungai Keladi
kini lamunan terhakis dalam hangat rinduku
Pada hari itu aku kembali menatap potretmu
petang redup bermotosikal bersama ngarisan
gadis manis hujung kampung melambai menyentuh perasaan
bercerita tentang politik ekonomi dan masa depan Melayu
sementara dinding rumah rapuh dimamah ansai
subur pohon nyiur pelepah tua gugur disambar petir
basikal usang di bawah rumah tetangga tersungkur rebah
seterika antik tersembunyi dalam peti misteri
tv tua hitam wajah tidak berseri lagi
pintar si babu mengatur dagangan setiap hari
malam dingin lampu sepanjang jalan bergelap sekian lama
pekerja hari ini mungkin tidak ambil peduli
asyik mengkhayalkan saham penswastaan melabakan
tanpa keringat menjual pinkform impian termahal
Ah, Pekan Serom menjenguk hadir mimpi-mimpimu
getar menggugat manusuk hati rawanku
geromal Atan Salu senyum Atan Khatab senda Abu Amin
pilu Uda Bakar puterinya menyahut panggilan Illahi
barah meragut kesalnya tidak terperi
pulangnya Mat Gedebuk kian terkumpul dalam sendu puisi
citra Pekan Serom kian hilang bagai kaca-kaca bertaburan
sayunya hati tidak upaya kucantum lagi!
dibesarkan oleh luas alam berkembang
segala-galanya kini bagai hamparan kenangan.
Pulang semata-mata kerana ibu ayah
kedut wajah bagai kerikil perjalanan hidupku
menyimpan rapi sisa-sisa usia
menempuh menghambat serentetan kekesalan
seperti sepi malam di desa jauh ditinggalkan
suara cengkerik rengetan sang katak bersahutan
mencengkam ke jantung album rindu
seorang pengembara menyimpul igauan malam
tiba-tiba di desa dan pekan terbina catatan
semuanya berubah dengan kelahiran dan kematian
Pekan Serom, tidak kutemui lagi riakmu
umpama malam-malam lalu dengan gelak tawa taulan
lagu-lagu evergreen berkumandang di pawagam Kimhwa
bujang lapuk jungle april pool watari bertukar ganti
kini detingan besi wajah kusam menyelubungi ngeri
kedai hailam roti bakar ais kepal dijilat api
warung lontong enak tempeh kuih mata kerbau
celoteh Wak Lip, Atan Salu, Abu Amin
Atan Khatab dan diam Mat Gedebuk
khutbah Cikgu Atan bergema lantang selalu dan
pangkalan jeti panggung serom tiga setia berlagu
Di sini Matnor Kelawar terkubur dalam usia remaja
perahu penambang tanjung selabu hilir mudik
anak-anak kecil menongkah arus
menimba ilmu menyabung nyawa
ada tragedi menyayat hati luput ditelan polusi
dusun semusim di Belemang, Parit Kangkar Sungai Keladi
kini lamunan terhakis dalam hangat rinduku
Pada hari itu aku kembali menatap potretmu
petang redup bermotosikal bersama ngarisan
gadis manis hujung kampung melambai menyentuh perasaan
bercerita tentang politik ekonomi dan masa depan Melayu
sementara dinding rumah rapuh dimamah ansai
subur pohon nyiur pelepah tua gugur disambar petir
basikal usang di bawah rumah tetangga tersungkur rebah
seterika antik tersembunyi dalam peti misteri
tv tua hitam wajah tidak berseri lagi
pintar si babu mengatur dagangan setiap hari
malam dingin lampu sepanjang jalan bergelap sekian lama
pekerja hari ini mungkin tidak ambil peduli
asyik mengkhayalkan saham penswastaan melabakan
tanpa keringat menjual pinkform impian termahal
Ah, Pekan Serom menjenguk hadir mimpi-mimpimu
getar menggugat manusuk hati rawanku
geromal Atan Salu senyum Atan Khatab senda Abu Amin
pilu Uda Bakar puterinya menyahut panggilan Illahi
barah meragut kesalnya tidak terperi
pulangnya Mat Gedebuk kian terkumpul dalam sendu puisi
citra Pekan Serom kian hilang bagai kaca-kaca bertaburan
sayunya hati tidak upaya kucantum lagi!
Begitu juga apabila saya masih berdukacita melihatkan jalan
kampung saya ini masih beralaskan batu-batu kerikil dan tanah merah.Sedangkan
di kampung-kampung sekitar telahpun diturap tar.Tanah-tanah milik Melayu kian
hari kian banyak yang tergadai atau terjual. Sehubungan ini saya amat susah
hati. Seingat saya dalam tahun 1985 saya telah menulis dalam ruangan ‘Surat
Pembaca’ Berita Harian.
Namun entah
bagaimana kemudiannya pada tahun 1989 sewaktu saya membawa murid-murid dari
sebuah sekolah berasrama penuh di Kuala Lumpur melawat Dewan Rakyat, Parlimen
Malaysia, saya mengambil kesempatan bersua muka di luar ruang legar Dewan
Rakyat lalu menyatakan masalah jalan merah di kampung saya kepada Haji Abdul
Ghani Othman (Dato’, wakil
rakyat Parlimen Ledang/ ADUN Serom, kini telah bersara) .
Saya tidak pasti sama ada beliau terkejut atau tidak
apabila saya terus meluru bertemunya ketika itu.Dalam pertemuan itu, mungkin
tanpa berfikir panjang beliau terus mencadangkan agar saya menubuhkan cawangan
Umno di kampung saya. Saya sedar selama ini, sudah turun-temurun cawangan Umno
kampung saya yang minoriti ini bergabung dengan Kampung Serom
Satu.Seterusnya Haji Abdul Ghani menegaskan bahawa Kampung Sungai Keladi di
penghujung kampung saya yang turut menggunakan jalan merah kampung saya
telah menubuhkan Parti Semangat 46 yang dikepalai oleh Haji Saadon Jabar(Allahyarham).
Kemungkinan ancaman senyap ini mula
beliau rasakan. Namun saya juga bertegas bahawa saya bukan mahu bercakap pasal
soal politik tetapi soal jalan berturap tar dan soal kebajikan rakyat. Haji
Abdu Ghani terdiam dan dialog saya dan beliau hanya setakat itu dan kami
kemudian tidak pernah bersua muka hingga ke hari ini. Apa yang saya tahu,
selepas itu jalan kampung saya pun terus diturap tar dan kami semua selesa
dengan alam sekitar tanpa debu yang menyeka mata, terima kasih. Sajak berjudul Suatu Permintaan (buat Ngumba): (Rajiee
Hadi:Warta Tebrau, 18 Februari 1982)
adalah suara hati saya yang mewakili sebahagian besar penduduk kampung saya
yang kepinginkan jalan yang
berturap.Ngumba ialah nama pena bagi Datuk Embong bin Yahya Ahli Parlimen Ledang
dalam kawasan kampung saya.Beliau ketika itu adalah Timbalan Menteri Penerangan
Malaysia. Berikut adalah puisi yang dimaksudkan:
SUATU PERMINTAAN
(buat Ngumba)
Yang kami pinta hanyalah
kerja nyata
bukan gunting-guntingan pita
atau batu-batu permata.
Yang kami pinta hanyalah
dedikasi luhur
bukan semboyan-semboyan
kerja nyata
bukan gunting-guntingan pita
atau batu-batu permata.
Yang kami pinta hanyalah
dedikasi luhur
bukan semboyan-semboyan
mahupun slogan
ataupun pepatah kuno.
Yang kami pinta hanyalah
ketegasan sebuah harapan
bukan cuma sensasi melulu
ataupun suatu kejutan kosong.
Tuan-tuan terhormat
lihatlah kami yang terpaku
di celah-celah debu
ketegasan sebuah harapan
bukan cuma sensasi melulu
ataupun suatu kejutan kosong.
Tuan-tuan terhormat
lihatlah kami yang terpaku
di celah-celah debu
tatapan merah menebal.
Andainya dilupa selepas pilihan raya
kami beratap langit bertilam tanah
seperti nenek moyang mewarisi sejak dulu
apalah ertinya sebuah kemerdekaan masa kini.
Namun di desa ini
Andainya dilupa selepas pilihan raya
kami beratap langit bertilam tanah
seperti nenek moyang mewarisi sejak dulu
apalah ertinya sebuah kemerdekaan masa kini.
Namun di desa ini
kami tumpahkan setia
bersama keteguhan hati ini
takkan goyang ditiup angin
semangat ini takkan lebur ditimpa hujan.
Yang kami pinta hanyalah
sejalur tar menutup
bersama keteguhan hati ini
takkan goyang ditiup angin
semangat ini takkan lebur ditimpa hujan.
Yang kami pinta hanyalah
sejalur tar menutup
debu-debu menyeka
yang esok entah musnah ditiup angin.
yang esok entah musnah ditiup angin.
Serom 2 Hilir, Muar.
Sebenarnya minat saya dalam bidang
penulisan telah terus bersinar di
MPB,Lembah Pantai, Kuala Lumpur 1976-77. Lantaran itu pada tahun 1977 saya
telah menyertai Sayembara Penulisan Puisi dan Cerpen anjuran MPB.Sememangnya
tidak diduga, saya telah memenangi hadiah utama bagi penulisan puisi dan
cerpen. Sayangnya, saya tidak ingat apakah judul puisi dan cerpen itu. Apatah
lagi hasil karya itu telah hilang ditelan zaman.Saya sungguh kesal kerana
tidak menyangka pada hari ini, jika hasil tulisan tersebut ada tentu amat
bernilai.Saya cuma dapat menerbitkan sebuah antologi/kumpulan puisi stensilan
saya berjudul ‘Mereka Yang Pergi’ (1977). Suatu peristiwa lucu semasa saya di
MPB ialah saya menggunakan nama samaran ‘Geletek Sayang’ untuk menulis apa jua
perkara kebaikan dan cadangan-cadangan membina dan pandangan kritis di papan
kenyataan utama Persatuan Pelajar MPB di laluan menuju ke dewan kantin.Saya
menulis secara rahsia tanpa diketahui sesiapa.
Tulisan saya itu saya tampalkan di
papan kenyataan pada sebelah malam. Pada keesokannya ramai pelajar yang
membacanya dan mendapat reaksi yang pelbagai. Sejak itu menjadi tanda tanya,
siapakah gerangannya ‘Geletek Sayang’ yang tidak diketahui hingga hari ini.Saya
rasa Haji Abdul Kadir Abdullah (mantan Pegawai Kurikulum Bahasa di Jabatan
Pendidikan Negeri Sembilan) yang pernah menjadi Yang DiPertua Persatuan Pelajar
MPB tentu tersenyum membaca pendedahan saya ini. Saya harap beliau masih ingat
lagi isu peritiwa ‘Geletek Sayang’ yang menjadi pojok tumpuan pelajar ketika itu.
Seperkara lagi yang saya suka
perkatakan ialah walaupun saya telah
menempa dalam bidang penulisan
sewal 1970-an namun secara seriusnya ialah
setelah puisi ‘Aidilfitri’ disiarkan dalam Berita Minggu pada 26 0gos
1979.Namun demikian saya masih meneruskan penulisan di ruangan surat pembaca,
forum pembaca, apa pembaca kata, medan pembaca dan seumpamanya bagi
menyampaikan suara hati ‘rakyat bawahan’ dengan pelbagai nama samaran.
Antaranya ‘Banyak Tanah Melayu Tergadai di Muar’ kiriman ‘Anak Perantau,Kuala
Lumpur’ yang disiarkan dalam ‘Apa Kata Pembaca’ di akhbar Mingguan Malaysia
pada 22 Februari 1987.
Saya juga bertanggungjawab menulis
berita rencana bergambar mengenai keuzuran dan kedaifan Madrasah
Al-Shamsuddiniah, Kundang Hulu, Muar (milik Kiyai Haji Shamsuddin yang terkenal
di Johor) yang disiarkan dalam akhbar ‘Berita Minggu’ bertarikh 22 Februari
1981 dengan tajuk besar ‘Madrasah Kian Uzur, Bilakah Bantuan Nak Diberi’.
Rencana ini telah menarik perhatian simpati beberapa orang kenamaan di Johor.Sekarang,
siapa sangka madrasah yang uzur itu telah bertukar menjadi sekolah agama moden
yang mendapat taraf ‘Sekolah Agama Bantuan Kerajaan’ (SABK) dan kini dikenali ‘ Sekolah Menengah Agama Shamsuddiniah’.
Kundang Hulu, Muar,Johor.
Kendatipun saya diarahkan bertugas
‘pulang ke kampung’ dan melaporkan diri secara rasmi pada 3 Januari 1978 di
Sekolah Menengah Bukit Gambir,Muar,Johor maka bukan bermakna cita-cita saya
mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan maju jaya dalam bidang
penulisan terus berkubur di kampung halaman.Tidak sama sekali.Saya terus
menulis jika ada idea atau ilham dengan menggunakan mesin taip usang yang saya
tidak ingat milik siapa. Seingat saya, pada tahun 1979 saya dapat membeli mesin
taip baru berjenama ‘Olivetti’ dan pada tahun 1980 pula kemudiannya saya
membeli mesin taip berjenama ‘Olympia’ yang lebih besar.
Pada awal tahun 1978 saya mengajar di
SMBG (Sekolah Menengah Bukit Gambir,Muar,Johor).Dan karya-karya saya mula
didengar kawan-kawan di Radio Malaysia (RTM) dalam rancangan ‘Kenangan Mengusik
Jiwa’ terbitan Kamaruddin Ahmad dan Amran Sharif. Penyampai rancangan ini yang
gemersik syahdu suaranya ialah Amran Sharif, Mustaza Ma’ah, Chuari Selamat,
Ngasri Sain dan Zainal Abas. Sayangnya saya terlepas pandang lantaran siaran
radio itu berkemundang pada sebelah malam yang mana saya tidak pasti jaminan
siarannya.Kemudian beberapa coretan tulisan saya disiarkan dalam akhbar Utusan
Malaysia dalam ruangan ‘Secebis Kisah’ kelolaan Nora.
Buat permulaan ini, saya sering menggunakan
nama samaran seperti Adzie Roha, R.Hadi , ROHA dan R.H.Roy. Walau bagaimanapun
nama ringkas saya ‘Rajiee Hadi’ yang berkekalan hingga hari ini.Tetapi oleh
kerana saya dianggap berbakat juga dalam penulisan rencana di akhbar dan
majalah maka untuk ‘cari makan’ saya gunakan nama samaran Guru Bahasa, Pak
Ngah, Adzie Hasra, Cucu Tuk Manja dan
ldah Eeijar .Karya kreatif saya pada masa itu seperti sajak,pantun dan cerpen
tersiar juga di Berita Minggu, Bacaria, Watan dan di majalah-majalah seperti
Variapop,URTV,Dewi,Jelita,Wanita,Dian,Aktual,Variasari dan Penghibur.. Dan
antara yang pahit dan manis pada tahun 1981 saya dapat membeli seutas jam
tangan berjenama ‘Citizen Digi-Ana’ buatan asli Jepun berharga hampir RM200/
hasil daripada wang penulisan saya.
Adalah sudah ditakdirkan dengan reda,
pada tahun 1982 apabila saya pulang berjoging dari bandar Maharani,Muar kerana
bersarapan nasi kukus yang enak di perhentias bas Jalan Maharani melalui
jambatan Sultan lsmail dengan menunggang Vespa JM 195, jam tangan yang saya
masukkan ke dalam saku seluar sukan telah terjatuh hilang entah di mana tanpa
saya sedari. Saya
amat bersedih dan air mata cuma bergenang di pelipis mata tanpa saya mahu
salahkan sesiapa. Namun jam tangan itu tetap menjadi kenangan dan simbol sebuah
perjuangan yang saya perolehi hasil daripada jerih ilham pena kreativiti yang
tidak boleh dinilaikan dengan wang ringgit.
Di SMBG saya berkenalan dengan Cikgu
Mokhtar Yusoff (Zahmy) yang sudah dua tahun mengajar di sekolah tersebut.
Selain Mokhtar, saya juga memperoleh beberapa orang sahabat karib seperti Cikgu
Abu Bakar Sobor (Allahyarham), Cikgu Ali Sugiman (Allahyarham), Cikgu Ghafar
Saad (Allahyarham), Cikgu Abu Mansor (Allahyarham),Cikgu Mohamad Aman, Cikgu
Alaguru, Cikgu Loke, Cikgu Kuan,Cikgu Shaarani Sapari, Cikgu Poh Lee Koon,Cikgu
Abu Bakar Atan,Cikgu Sheikh lsmail, Cikgu Shahruddin Mukhri dan ramai lagi.Pada
waktu itu jumlah guru lelaki lebih ramai daripada guru wanita
Rakan-rakan sejawat ini, selain mereka
juga guru bahasa, mereka juga adalah guru-guru muda yang masih bujang dan aktif
dalam pasukan pengakap daerah dan negeri..Sijil kursus asas manik kayu 786 ,bertarikh 2 Oktober 1977
(No.Pendaftaran: B 0418) yang saya hadiri di Kem Kota Raya, Jalan Padang
Tembak,Kuala Lumpur sungguh amat bermakna.Lantaran pembabitan saya secara
berterusan dan komited kepada pasukan pengakap maka saya telah ditauliahkan Persekutuan Pengakap
Malaysia oleh Ketua Pengakap Negara sebagai pemimpin pengakap bagi kumpulan
pengakap Bukit Gambir ke-3 (M4810) dengan nombor tauliah: M.19716 bertarikh 13
Disember 1979
Dan kebetulan pula di SMBG, guru
lelaki yang masih bujang agak ramai maka aktiviti berpengakap begitu semarak
hinggakan kami pernah menghadiri jambori negeri di kem Tangjung Labuh Batu
Pahat dan aktiviti berkhemah gabungan kokurikulum di luar daerah seperti di
Tanjung Bidara,Melaka, Port Diskson, Negeri Sembilan dan di Teluk
Cempedak,Kuantan,Pahang bersama para pelajar pengakap dan pandu puteri. Lucunya
tahun demi tahun kami menanti ‘nasi minyak’ antara kami tetapi belum ada
sesiapa yang terbuka untuk menjamu kami. Malangnya, sungguhpun kami adalah
guru-guru yang aktif berpersatuan namun penantian ke atas kedatangan guru-guru
perempuan yang masih bujang bagi dijadikan calon isteri hanya tinggal penantian
yang panjang.
Walaupun ada ketikanya kami seperti
berebut-rebut apabila ada guru wanita bujang melaporkan diri di SMBG namun
penghujungnya kami hampa kerana mereka tunangan orang. Kesudahannya setiap tahun kehadiran guru bujang wanita
begitu menghampakan. Sebab itulah, ramai di antara kami di SMBG ketika itu
berkahwin dengan bekas anak murid. Senario pada zaman itu jauh berbeza dengan
zaman sekarang. Situasi sekarang berbeza. Di mana-mana dilaporkan guru wanita
jauh melebihi lelaki; termasuklah yang belum berumah tangga. Ah, alangkah
bertuahnya guru zaman sekarang!
Cikgu Mokhtar Yusoff yang saya
sebutkan lebih awal tadi, sudah mula mencipta nama dalam penulisan
kewartawanan; termasuk rencana dan berita. Hasil-hasil penulisannya yang
tersiar dalam akhbar Berita Harian dan Watan sering ditunjukkan kepada saya.
Saya pun mula bersahabat dan mendekati beliau dengan turut menjadi ahli
Persatuan Penulis Johor (PPJ) pada tahun 1978 dan dilantik sebagai ahli
jawatankuasa kegiatan daerah Muar. PPJ Muar dipimpin oleh Cikgu Aris Tahir atau
Said Johor (Allahyarham) seorang aktivis masyarakat yang terkenal di
Muar.Mokhtar Yusoff pula adalah setiausaha PPJ Muar dan merangkap pula AJK PPJ peringkat negeri
bersama Zam lsmail, Mas’ud Abdul Rahman, Aris Tahir, Said Jamhari,
Matlob,Shukor lsmail, Md.Noh Atan, Juma’noh Abdul Bunga dan lain-lain lagi.
Apabila saya menghadiri
mesyuarat PPJ Muar, menghadiri bengkel penulisan di Tanjung Emas Muar, saya
terkenangkan motosikal baru jenis Honda Cub bernombor flat JX 5930 yang saya
beli dari sebuah kedai motosikal di Jalan Meriam, Muar seminggu lebih awal
sebelum sekolah dibuka pada sesi 1978 tahun pertama saya mengajar.Motosikal
baru yang berharga RM1800/ saya beli dengan wang deposit RM600/ yang saya
pinjam dahulu daripada pak cik saya. Apabila saya mendapat gaji pertama pada
bulan Mac 1978, saya terus segera memulangkan wang pinjaman kepada pak cik
tersebut.
Di kampung saya; baik di Serom atau
Sungai Mati, nama Nora atau Haji Ali bin Haji Ahmad begitu dikenali sebagai
‘orang surat khabar’.Apatah lagi bagi penduduk di kampung Kesang Tasik atau di
Batu 7 Jalan Sungai Mati-Sungai Senduk;nama sasterawan dan wartawan Nora
yang bekerja di Utusan Melayu/Utusan Malaysia sememangnya amat dikenali oleh
generasi ketika itu.Nora sering memberi inspirasi kepada anak-anak kampung yang
mahu menjadi penulis termasuk saya.Namun masa dan waktu terus berlalu mengikut
arus kehidupan. Sehingga hampir 25 tahun selepas pertemuan terakhir 1987 maka
saya kemudiannya mencari dan akhirnya menemui Nora yang ketika itu telah
lanjut usia.
Perjalanan hidup Nora, saya
tahu begitu panjang dan berliku. Beliau tersisih dari kehidupan dan rakan-rakan. Selepas
zaman kemuncaknya dalam dunia sastera beliau kini menjalani kehidupan hari tua
yang sepi. Kudrat untuk berkarya semakin susut ditambah pula ingatannya semakin
berkurangan akibat alzheimer yang dihidapinya.
Demikianlah kenyataan hidup seorang sasterawan Haji Ali
Haji Ahmad atau Nora yang pernah mencatatkan nama di persada dunia sastera
negara ini.
Pertemuan saya dengan Pak Nora kali
ini amat berbeza dengan pertemuan dulu terutama ketika beliau masih bertugas di
Utusan Melayu. Pak Nora yang saya temui pada 2011 telah berpindah rumah
dari Ampang Jaya dan menetap di Taman
Bandar Tasik Puteri, Rawang, Selangor. Pak Nora ketika itu berusia 84 tahun,
uzur dan menghidapi alzheimer, perlahan-lahan hilang daya ingatannya. Namun
kudrat kemahuannya masih ceria dan bersemangat bercerita tentang sastera ,
dunia penulisan dan kewartawanan.
Pak Nora lahir di Kampung Sungai Mati,
Muar, Johor pada 25 Jun 1927. Mendapat pendidikan Melayu dan Inggeris. Beliau
pernah berkhidmat dalam pasukan polis (1951-1959) tetapi kerana minat mendalam
dalam bidang penulisan, beliau diberhentikan.
Kemudian berpindah ke Kuala Lumpur
menceburkan diri dalam bidang kewartawanan di Utusan Melayu pada sebagai penyunting (editor)1969 hingga 1982.
Di samping menulis cerpen, beliau aktif menghasilkan skrip drama (pentas, radio
dan tv), novel dan esei. Antara novelnya ialah Puntung Hanyut (1965), Gelodak (1968), Gelandangan (1975)
dan Kemarau di Hujung Daun (1977),lktikaf (1994)
dan banyak lagi.
Pada tahun 1976, beliau memenangi hadiah ketiga mengarang
novel anjuran GAPENA dengan judul Seribu
Musim Kering. Cerpen-cerpennya terkumpul
dalam kumpulan cerpen perseorangan, Di Kelopak Senja (1973)
dan lain-lain lagi. Beliau pernah memenangi beberapa anugerah antaranya Hadiah
Sastera Perdana Malaysia, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan ExxonMobil dan Hadiah
Karyawan Sastera Johor.
Hari-hari biasa Pak Nora meneruskan
kehidupan di penghujung senjanya. Sejak
enam tahun lalu isterinya, Maznah juga terlantar akibat angin ahmar. Dahulu
isterinyalah yang membuat kuih-muih tradisional untuk Pak Nora menghantarnya ke
gerai-gerai sekitar Ampang Jaya, Selangor. Kini keadaan sudah banyak merubah
hidupnya. Kedua-dua mereka terlantar tidak berdaya dan mengharapkan bantuan
anak-anak dan sahabat-handai membantunya.
Apakah dalam mengejar kebendaan
masyarakat kita kini, tiada pihak yang menyanjungi insan yang menghasilkan banyak
khazanah bangsanya? Saya berharap kita tidak hanya mengenangkan seniman kreatif
setelah ketiadaannya. Semoga karya-karya beliau dapat dihayati oleh generasi
muda dengan beberapa inisiatif yang boleh difikirkan bersama untuk dihadirkan
kembali kepada khalayak.
Saya sebenarnya telah lama berhajat berkunjung ziarah ke
rumah Pak Nora. Saya pernah ke rumah beliau di Ampang Jaya dan bermalam di situ
pada tahun 1976 dahulu sewaktu melanjutkan pelajaran di Kuala Lumpur.
Malah saya pernah berkunjung ke meja penyunting ruangan
Sastera Utusan Malaysia/Mingguan Malaysia/Utusan Zaman ketika
Pak Nora bertugas di sana. Pak Nora pada ketika itu berkhidmat sebagai wartawan
dan penyunting akhbar Utusan Malaysia/Utusan Melayu di Jalan
Chan Sow Lin , Kuala Lumpur.
Semarak obor dan nyalaan semangat membara dalam bidang penulisan ketika itu
dibajai hasil kunjungan saya ke pejabat Utusan Melayu sekaligus mendekati Pak
Nora yang menjadi kebanggaan kampung halaman kelahiran saya di Serom,Sungai
Mati,Muar, Johor. Kesan kunjungan itu karya-karya saya yang menggunakan
pelbagai nama pena yang memaparkan pelbagai kisah kasih sayang dan masyarakat
mendapat tempat di akhbarUtusan Malaysia dalam kolum Secebis
Kisah yang dikelolakan Pak Nora.
Walaupun seribu musim datang dan pergi
namun kenangan saya kepada Pak Nora
tetap segar dalam ingatan. Kami saling berhubung sehinggalah beliau bersara
daripada Utusan Melayu pada tahun 1982. Kemudian Pak Nora bergerak cergas dalam
pertubuhan Al-Arqam dan mengasuh beberapa penerbitan Al-Arqam dan beberapa
penerbitan lain yang bercorak keagamaan dan dakwah.
Kali terakhir saya menemui Pak Nora
pada tahun 1987 di majlis baca puisi di UPM Serdang, Selangor. Selepas itu kami
berpisah dan tidak kesempatan bertemu. Tetapi ditakdirkan terbuka hati
saya dan berkesempatan berkunjung ke
sebuah kedai buku dan menemui sebuah autobiografi kisah hidup Pak Nora yang
ditulisnya tetapi disusun oleh Zakaria Sungip daripada Penerbitan Galeri llmu.
Pak Nora selepas bersara daripada
Utusan Melayu lebih dikenali sebagai "Sasterawan Agama" yang terus
menerus mengalirkan tintanya untuk dakwah dan tarbiah. Khalayak bukan hanya
membaca fakta, cerita dan kenangannya tetapi turut juga merasakan detak dan
nilai rasa, limpahan sungai pengalaman kehidupannya dan sama-sama merasai
bahang keyakinan menerusi himpunan tulisan Pak Nora yang sarat dengan nilai
dakwah dan tarbiah di media-media dakwah tanah air.
Pada awal tahun 2011 saya berjaya
menghubungi Zakaria Sungip di Galeri llmu dan daripada beliau akhirnya saya
dapat berhubung dengan anak Pak Nora dan dapat mengunjunginya bagi mendapat
gambaran sebenar keadaan beliau.Setahun
kemudian saya mendapat khabar bahawa
sasterawan Nora kembali ke rahmatullah pada 7 April 2012 lalu pada usia 85 tahun. Sebagai anak jati Sungai Mati; adakah masyarakat setempat menyedarinya? Adalah wajar pihak yang berkaitan mengenangkan buat sesuatu kepada anak bangsa ini misalnya pihak berkuasa tempatan boleh menamakan sebatang jalan di Sungai Mati atau dalam daerah Tangkak dengan nama pena atau nama penuh beliau.Penulis dan Sasterawan bukanlah mudah dilahirkan.Mereka adalah anugerah alam dengan bakat batini dan deria rasa kurnia Allah SWT.Kini saya anak jati Serom 2 Hilir akan meneruskan legasi dan akan memupuk suburkan sastera bangsa selagi hayat dikandung badan (Dia Yang Pergi: Rajiee Hadi)
sasterawan Nora kembali ke rahmatullah pada 7 April 2012 lalu pada usia 85 tahun. Sebagai anak jati Sungai Mati; adakah masyarakat setempat menyedarinya? Adalah wajar pihak yang berkaitan mengenangkan buat sesuatu kepada anak bangsa ini misalnya pihak berkuasa tempatan boleh menamakan sebatang jalan di Sungai Mati atau dalam daerah Tangkak dengan nama pena atau nama penuh beliau.Penulis dan Sasterawan bukanlah mudah dilahirkan.Mereka adalah anugerah alam dengan bakat batini dan deria rasa kurnia Allah SWT.Kini saya anak jati Serom 2 Hilir akan meneruskan legasi dan akan memupuk suburkan sastera bangsa selagi hayat dikandung badan (Dia Yang Pergi: Rajiee Hadi)
( Al Fatihah Sasterawan Nora @ Hj. Ali
bin Hj. Ahmad)
Sebagai
anak sekampung pascamerdeka
segala
nukilan kreatif menjadi pedoman
kebanggaan
kehebatan kemashyuran
namamu
Nora di tinta pena yang meniti
dari
waktu remajaku bersemi alam ini
Sebagai
anak sekampung yang menyeka debu
merah
jalan becak bendang belukar melalang
menjadi
teladan generasimu yang di kota
menyalur
berita akhbar ternama di utusan
saban
minggu mengasuh hati nurani sastera bangsa
Sebagai
anak sekampung yang juga menitip
keluh
rasa surat pembaca dan secebis kisah
kau
dengan tekun membimbing dan membina
setiap
bait klausa dan untaian puitis
menjadi
nama besar dalam karya dan sebuah nama
Nora, di
penghujung hayatmu di luar rumah utusan
nama
Sungai Mati sering kau sulam dalam madah
setiap
tazkirah kata hikmat pujangga sabda dan firman
katamu
kehidupan di sebalik sana nanti kau impikan
kampung
kelahiran pangkalan menemui tanah sejati
Begitulah
kudrat iradat yang tercatat
di
mana-mana adalah milik Tuhan
kita
hanya merancang dan mahu merasakan
manisnya
hari di penghujung usia yang kental ini
ada
ketikanya kita rapuh dengan fitrah ini
menemui
Kekasih Abadi!
Rajiee Hadi
Rumah Mahkota Bangi SDE
Rumah Mahkota Bangi SDE
21/9/2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan