HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

14 Ogos 2016

PENULIS GURU MALAYSIA: CATATAN LINTASAN SEJARAH


oleh RAJIEE HADI

NAMA-NAMA penulis guru yang seangkatan saya (sekadar menyebut beberapa nama) antaranya Nawawee Mohammad,Aripin Said, Wan A.Rafar, Azmi Yusoff, Ami Masra, Lim Swee Tin, Leo AWS, Darma Mohammad, Mamat lbrahim,Awang Abdullah, Abham TR,Wan Zahari Ali , Daeng Ramliakil dan lain-lain lagi.Kebetulan pula rata-ratanya terbabit dalam penulisan puisi. Kemudian apabila saya menyelenggarakan antologi cerpen ‘Bumi Hijau’ (Marwilis Publisher & Distributor Sdn.Bhd.,1990) karya mahasiswa Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Pertanian Malaysia (UPM, kini Universiti Putra Malaysia) era 1980-an saya telah mengumpulkan beberapa nama penulis guru yang ada; di antaranya telah mencipta nama di persada kesusasteraan tanah air seperti  Jais Sahok, Rahmat Ghazali, Omar Mamat,Marzuki Nyak Abdullah, Abdullah Sani Yahya (Lahsani), Nordin Yatim dan Zulkifli Abu.

Kemudian  terbit pula antologi puisi ‘Guru oh Guru’ (DBP,1989) selenggaraan Zam lsmailyang diterbitkan dan dilancarkan sempena pelancaran Hari Guru peringkat kebangsaan pada tahun 1989 yang turut juga membariskan sejumlah penulis/penyair  mapan kaum guru yang terdiri di antaranya A.Wahab Ali, Jihaty Abadi, Rejab F.l, Adi Badiozaman Tuah, Ahmad Sarju, Kemala,Sabar Bohari, Sharif Putera,Shafie Abu Bakar,Zam lsmail,Ahmad Razali, S.Panit Mahaya Mohd.Yassin,Rajiee Hadi, Ami Masra,lsmail Haji Adnan (Isbiha) dan sebagainya.

SN Usman Awang walaupun bukan seorang guru tetapi keakrabannya dengan golongan guru bagaikan sinonim dengan jiwanya yang penyayang, romantis dan dedikasi. Usman Awang menyelam hati guru dan mendedahkan sifat sempurna guru kepada semua; terutama mereka yang pernah menjadi muridnya.Bahkan Sasterawan Negara Usman Awang ini   begitu prihatin dan tafsiran semangat yang menjiwai puisinya ‘Guru Oh Guru’ ini menyerlahkan peranan dan sumbangan golongan guruterhadap  perkembangan tamadun bangsa dan nusa.
Puisi istimewa ini mengingatkan saya juga kepada seorang pesara guru yang juga seorang sasterawan iaitu Haji lsmail bin Zamzam atau lebih dikenali dengan nama pena Zam lsmail . Dalam kerjaya keguruannya, Zam lsmail tidak dinafikan lagi telah memberi sumbangan kepada dunia pendidikan negara sehinggalah beliau memperoleh pengiktirafan tertinggi sebagai ‘Tokoh Guru Kebangsaan’ yang disampaikan oleh Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada sambutan Hari Guru 15 Mei 2004 di Stadium Melawati,Shah Alam,Selangor Darul Ehsan.
Pada tahun tersebut saya masih menjadi AJK lnduk Hari Guru peringkat kebangsaan dan turut meraikan majlis makan malam bersama para peserta delegasi termasuk beliau di sebuah hotel ternama di Sunway Pyramid, Subang Jaya.Dalam sejarah perkembangan  kegiatan penulisan negeri Johor Darul Takzim, Zam lsmail adalah Ketua Satu Persatuan Penulis Johor (PPJ) yang diasaskannya bersama teman-teman penulis lain pada tahun 1966.

Beliau mula memegang jawatan Ketua Satu PPJ mulai tahun 1967 hingga 1969. Dua tahun kemudian, beliau dipilih semula menjadi Ketua Satu pada tahun 1973 hingga l984.lni bermakna beliau memegang jawatan Ketua Satu PPJ selama 14 tahun. Kini beliau adalah penasihat tetap PPJ.Apa yang menariknya, saya menjadi ahli PPJ pada tahun 1978 sewaktu beliau menjawat Ketua Satu PPJ.Yang manisnya, Zam lsmail banyak mendorong dan menyokong saya untuk terus maju dalam bidang penulisan, akademik dan kerjaya.
Sewaktu ketika saya pernah merajuk,kecewa dan patah hati kerana sikap segelintir ahli yang seakan-akan cemburu dengan kehadiran penulis muda seperti saya pada waktu itu.Namun beliau optimis dan positif lalu telah memilih saya bagi  menggantikan beliau sebagai penceramah berkaitan penulisan puisi pada suatu majlis bicara puisi di Johor Baharu .Dalam suratnya   beliau  menyatakan begitu yakin dengan kemampuan dan kebolehan saya dan percaya bahawa saya tidak akan memalukan nama baik PPJ.
Alhamdulillah, saya berjaya melaksnakan tanggungjawab tersebut dengan jayanya.Haji Mas’ud Abdul Rahman yang menjadi setiausaha PPJ pada masa itu telah mengiringi dan menemani saya sepanjang majlis tersebut berlangsung.  Pada tahun 1979 saya,Zam  lsmail, Aris Tahir, Dzulkurnain lthnain, A.Kadir Bawok, Haji Jurimi, Said Jamhari,lnzura Haji Kosnin dan beberapa nama lagi telah terpilih mewakili PPJ bersama delegasi GAPENA ke Pertemuan Sasterawan Nusantara ke-2 di Taman lsmail Marzuki, Jakarta, lndonesia.
Dalam antologi ‘Guru oh Guru’ selenggaraan Zam lsmail ini, dua buah sajak saya telah turut terpilih untuk dimuatkan. Usman Awang  yangmerakamkan penghargaan tinggi kepada golongan guru menerusi puisinya, ‘Guru Oh Guru’ dalam bait-bait indahnya mengungkap sebagaimana berikut:

GURU OH GURU
    Berburu ke padang datar
    Dapat rusa belang kaki
    Berguru kepala ajar
    Ibarat bunga kembang tak jadi
    (dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengaliran nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini Raja menaiki tahta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini  siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di ibu kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Penggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi  kenangan ke akhir hayat.

Nukilan Allahyarham SN Dato’ Dr. Usman Awang, 1979.
(Dipetik daripada buku antologi Guru oh Guru yang diselenggaraan oleh Zam Ismail terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, 1989)
Justeru apabila menelusuri perkembangan penulis guru dalam kesusasteraan Melayu moden, tidak dapat tidak,kita tidak akan boleh melupakan nama Abdullah bin Abdul Kadir. Abdullah yang dikenali sebagai Abdullah Munsyi atau Munsyi Abdullah (Guru/Pendeta Bahasa) telah diiktiraf sebagai pelopor kesusasteraan Melayu moden lantaran  beliau telah memulakan penulisan corak baru yang menyimpang daripada tradisi sebelumnya. Tulisan Munsyi Abdullah tidaklah lagi berkisar istana, tidak mengandungi mitos dan legenda,tidak terbina atas khayalan melulu dan yang paling ketara tulisan beliau telah berhenti mengagung-agungkan golongan istana dan bangsawan.

Selain itu Abdullah meninggalkan ungkapan-ungkapan tradisional seperti talibun yang sering diulang-ulang untuk melukiskan sesuatu gambaran. Beliau juga menggunakan ganti nama diri aku atau ku yang menjelaskan sifat keakuan dan sifat bertanggungjawab terhadap karya yang dihasilkan. Genre-genre baru yang diterokai beliau ialah autobiografi dan memoir.Walau bagaimanapun, masih terdapat ciri-ciri sastera Melayu tradisional dalam karyanya seperti Hikayat Abdullah dan Hikayat Pelayaran Abdullah ke Kelantan.Di samping itu, lenggang-lenggok bahasa yang digunakan oleh beliau masih terikut-ikut dengan bahasa yang terdapat dalam Sejarah Melayu

Ekoran daripada bentuk asas kesusasteraan Melayu Moden yang dikarang oleh Munsyi Abdullah  menjadi pegangan para pengarang selepas beliau pada tahun-tahun 1860-an dan seterusnya. Pengaruh luar dan teknologi moden telah menyebabkan terhasil dan tersebar karya sastera dalam bahasa Melayu. Pendidikan (tidak kira sistem Barat atau sistem Timur Tengah) telah mempertingkatkan kadar kenal huruf. Selain itu kedapatan pelajar-pelajar Melayu terpengaruh dengan bahan-bahan bacaan dari luar sama ada dari Barat mahupun  Timur Tengah.

Fenomena ini telah mendorong mereka yang kreatif melahirkan karya-karya sendiri.Karya-karya yang dimaksudkan itu tersiar dalam akhbar dan majalah yang tumbuh akibat kemasukan teknologi percetakan.Apabila syarikat-syarikat percetakan didirikan, genre-genre sastera seperti novel dicetak dalam bentuk buku. Pada era sebelum Perang Dunia Kedua, lahir akhbar, majalah, novel, cerpen dan sajak sepertiJawi Peranakan (1876) yang merupakan akhbar terawal yang diterbitkan di Singapura. Antara akhbar-akhbar terawal  lainyang telah diterbitkan di Tanah Melayu ialah Sekolah Melayu (1883) dan Bintang Timur (1894). Menjelang tahun-tahun 1900 hingga 1920, muncul akhbar-akhbar seperti Utusan Melayu, Neracha, dan Lembaga Malaya.Pada dekad seterusnya muncul pula Warta Malaya, Majlis, Warta Ahad, dan Warta Jenaka.Selain penulis guru, penulis agama dan penulis wartawan banyak mewarnai perkembangan penulisan di media cetak ketika itu.

Selain berita tempatan dan luar negeri, akhbar juga menyiarkan rencana berbentuk nasihat, politik dan sosioekonomi orang Melayu serta karya sastera seperti cerpen, novel bersiri dan sajak. Antara pengarang-pengarang yang aktif menyumbangkan karya mereka di dalam akhbar pada masa itu .Majalah-majalah yang muncul sebelum Perang Dunia Kedua ialah al-Imam (1906), Pengasuh (1918), dan Majalah Guru ( Majalah Guru (1924) telah memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan perkembangan puisi Melayu Moden. Majalah ini menyiarkan sajak yang ditulis oleh penulis/.penyair guru tersohor sebelum Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan seperti Punggok, Harun Aminurrashid, Embong Yahya (Ngumba) dan Abdullah Sidek.

Semasa saya belajar sejarah perkembangan kesusasteraan Melayu moden di bangkutingkatan enam (1973) di Sekolah Dato Sri Amar DiRaja Muar (SDAD) dalam subjek Bahasa Malaysia 2 (ketika itu belum lahir subjek Kesusasteraan Melayu peringkat prinsipal yang berasingan) Cikgu Maimon Abdul Rahman bersungguh-sungguh meminta kami menyalin nota yang bersangkutan dengan penulis-penulis kaum guru yang mana ujarnya golongan ini telah memainkan peranan penting dalam sejarah perkembangan penulisan prosa dan puisi Melayu.

Menurut   Cikgu Maimon  lagi  penulis  guru  ialah  golongan  yang  bekerja  sebagai  guru  dan secara  sambilan   menghasilkan   karya   sastera.   Mereka   dilatih   di Maktab  Perguruan Sultan Idris (SITC/MPSI), Tanjung  Malim, Perak.  Di maktab itu mereka  terdorong untuk  menulis kerana  kewujudan  badan  yang  bersifat  bahasa  dan  sastera,  iaitu  Pejabat  Karang  Mengarang.  Mereka  menghasilkan   karya  untuk   membawa    masyarakat   ke arah  kemajuan dan    mengubah  cara   berfikir    orang    Melayu.   Kesedaran     demikian    timbul             kerana  dipengaruhi  idea  penulis  agama  dan  karya-karya dari Indonesia.

Tokoh-tokoh penulis guru ialah Harun Muhammad Amin (Harun Aminurrashid), Abdullah Sidek, Ahmad Bakhtiar, Ahmad Murad Nassaruddin, dan Za’ba. Za’ba merupakan orang Melayu yang pertama memperkatakan persuratan Melayu moden di dalam Journal of Malayan Branch of the Royal Asiatic Society (JMBRAS) seperti Recent Malay Literature (1941).Harun Aminurrashid telah menghasilkan novel sulung ‘Melur Kuala Lumpur’ pada tahun 1930. Kemudian diikutiAbdullah Sidek ‘Bercinta Yang Tak Berfaedah’tahun 1932, Ahmad Bakhtiar ‘Rahsia Seorang Gadis’ 1936 dan Ahmad Murad Nassaruddin ‘Nasib Mertua’ 1937.

Dalam penulisan puisi puisi moden atau sajak  Cikgu Maimon memberitahu kami bahawa penyair Punggok telah menjadi pelopornya. Sajak pertama yang beliau hasilkan berjudul Di Tengah Segara yang disiarkan dalam Majalah Gurukeluaran bulan Disember 1933. Tahun-tahun berikutnya muncul beberapa orang penulis yang menyumbangkan sajak mereka di dalam majalah dan akhbar mingguan.Antaranya termasuklah Kasmani Haji Arif, Nata, Danial Din, Mohammad Yusof Awang, Ahmad Din bin Idris, Abu Samah, Mualim, dan Yusof Arshad.

Kesemuanya merupakan guru lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris.Oleh sebab itu, penyair guru memainkan peranan penting dalam penulisan sajak dari tahun 1933 hingga 1941.Sajak-sajak sebelum perang disiarkan di dalam majalah dan akhbar mingguan.Majalah Gurumenjadi pelopor dalam penyiaran sajak. Media lain ialah Idaman, Sarjana, Warta Ahad, dan Warta Jenaka.

Pada pendapat saya, sejarah perkembangan kesusasteraan Melayu wajar dimuatkan semula dalam kurikulum Kesusasteraan Melayu moden kini. Bersandarkan pengalaman pembelajaran saya di sekolah dahulu dan pengajaran guru saya, Cikgu Maimon maka saya dapat merasakan keakrabannya subjek tersebut ke dalam diri dan jiwa saya.

Dalam erti kata yang lain, saya merasakan unsur penghayatan dapat diterapkan andainya para pelajar itu sendiri didedahkan dengan sejarah dan susur-galur perkembangansubjek itu di samping mengetahui selok belok proses penciptaan kreatifnya dan mengetahui serba sedikit latar diri penulisnya.

Dari titik tolak itulah saya teringat penyair Kemala yang juga anak didik Suluh Budiman/SITC/MPSI yang terserlah dalam sejarah perpuisian tanah air selepas mencapai kemerdekaan. Paling kurang pun, para pelajar Kesusasteraan Melayu yang mengetahui serba sedikit mengenai Kemala akan terbetik di jiwa mereka kuntuman motivasi yang membara untuk maju dan terus maju dalam bidang yang diceburinya.

Guru boleh menggunakan Kemala sebagai subjek bagi menampilkan contoh kejayaan seorang penulis guru. Apatah lagi sasterawan dan penyair- eseis Kemala atau nama penuhnya Dato Dr Ahmad Kamal bin Abdullah, 72 tahun (2013) telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Sasterawan Negara (ASN) ke-11. Kemala  ialah penyair tersohor tanah air yang telah mengabdikan diri dalam dunia penulisan khususnya puisi lebih daripada 40 tahun.

Kemala anak  kelahiran  Gombak,  Selangor  Darul  Ehsan, guru sekolah rendah hingga mencapai tahap  seorang pegawai penyelidik di DBP lantaran kegigihannya menimba ilmu meraih dari satu ijazah ke satu ijazah hingga memperoleh ijazah kedoktoran (Doktor Falsafah).Kini  saya difahamkan bahawa Kemala ialah Sarjana Tamu di UPM Serdang.

Seingat saya, jika tidak silap, saya  pernah bertemu Kemala pada tahun 1998 sewaktu saya dan beliau bersama-sama menuju ke dewan seminar pengajian siswazah di Fakulti Kemasyarakatan dan Kemanusiaan UKM. Pada waktu itu saya dan Kemala sama-sama sebagai siswa calon PhD di UKM.Saya kagum dengan kegigihan dan kesungguhannya sebagai seorang mahasiswa walupun sebagai calon separuh masa dan senior.Begitulah antara lintasan pemerhatian  sayake atas Kemala yang gigih bukan setakat sebagai seorang penulis-penyair tetapi sebagai seorang peneliti, penganalisis, aktivis dan pengkritik kesusasteraan Melayu yang berwibawa.

Saya amat berbangga dengan Kemala daripada seorang guru biasa lepasan MPSI /SITC beliau terus meniti dan menapak mengikut arus zaman khususnya dalam zaman ledakan teknologi maklumat. Beliau juga terus berkarya di alam siber dan membentang kertas kerja tanpa mengenal usia.Yang nyata, karya-karya beliau baik dalam puisi atau genre lain bukan sahaja memiliki nilai-nilai esteteika bahasa; bahkan turut menyuarakan keluh-kesah dan suara hati golongan marhaen dan rakyat terbanyak.Jikalaulah Kemala memiliki kriteria dan syarat-syarat dalam pencalonan tokoh guru negeri atau kebangsaan maka saya tidak teragak-agak juga mahu mengesyorkan agar beliau juga boleh dicalonkan sebagai Tokoh Guru; tidak kiralah sama ada peringkat negeri atau kebangsaan.Kemala adalah contoh dan ikon sebuah kejayaan anak semua bangsa.

Sebagaimana yang telah saya ceritakan dalam bab terawal mengenai penglibatan saya dalam bidang penulisan iaitu apabila saya bersahabat rapat dengan rakan sejawat, Mokhtar Yusoff (Zahmy) di Sekolah Menengah Bukit Gambir (SMBG) Muar tahun 1978 dan terbabit secara aktif sebagai AJK Kegiatan Persatuan Penulis Johor (PPJ) daerah Muar maka banyak pendedahan yang saya perolehi. Saya dipilih bersama Mohd. lsnin Tawaf, Razak Mamat (Allahyarham), Dzulkurnain lthnain, Md.lshak Abdul Rahman dan Hamdan Raja Abdullah  mengikuti bengkel penulisan kreatif cerpen dan novel di Rumah Rehat Tanjung Emas, Muar,Johor pada tahun 1980 anjuran DBP-PPJ  di bawah bimbingan Hashim Awang, Anwar Ridhwan dan Hamzah Hamdani. Hasil daripada bengkel mingguan tersebut sebuah antologi cerpen bersama kami berjudul ‘Selatan’ telah diterbitkan oleh DBP tahun 1983.Antologi ini diselenggarakan oleh Anwar Ridhwan (kini SN Datuk Dr.) dan Hamzah Hamdani.

Saya juga berpeluang mengikuti bengkel penulisan berita dan rencana anjuran bersama  Berita Harian/NST dan PPJ di Batu Pahat Johor pada tahun 1979.Saya masih ingat; antara peserta yang bersama berbengkel ialah Aris Tahir, Mokhtar Yusof,Said Jamhari,Amat Mat Top dan Jamaluddin pembantu Toko Buku Manaf Muar. Semasa itu Abdu Manaf Semo pemberita sambilan yang terkenal di Muar tidak turut serta kerana beliau menganggotai Persatuan Peminat Bahasa Melayu  Melayu Muar (PPBMM).  

Bengkel tersebut dibimbing oleh Tokoh Wartawan Negara Tan Sri A.Samad lsmail, Datuk Ahmad Sebi  Bakar dan dibantu beberapa wartawan Berita Harian biro selatan.Kenangan yang tidak dapat saya lupakan sehingga kini ialah wartawan Berita Harian  ketika itu Radzi Mustaffa yang berpejabat di biro Muar terpaksa mencari sendiri alamat ‘Rumah Seribu Bintang, Tanjung Agas, Muar’ iatu rumah saya, iaitu sebuah banglo sederhana yang saya sewa ketika baru berumahtangga yang terletak bersebelahan jeti penambang lama di pinggir Sungai Muar yang  banyak membibit nostalgia bagi warga Muar sekitar tahun 1960-an dahulu.

Sebelum itu saya lebih awal menerima surat rasmi  bertarikh 15 Oktober 1981 daripada A.Samad Said pengarang Warta Tebrau (WT) yang mengundang saya menyumbangkan rencana, karya-karya kreatif dan berita semasa untuk WT yang baru dilancarkan di Johor pada 26 November 1981. Ekoran daripada itu, saya dan teman-teman PPJ Muar telah bertemu A.Samad Said dan Maarof Mohd.Noh (penyunting WT) di Muar bagi mendapat kesepakatan dan kerjasama untuk turut menghidupkan WT iaitu satu-satunya akhbar tabloid milik NST untuk bacaan harian bagi warga selatan Semenanjung.


Dan kisah Radzi Mustaffa  yang menyerahkan sendiri surat perlantikan rasmi saya sebagai stringer dan pemberita sambilan Berita Harian mulai 11 Februari 1983 dan terpaksa berkali-kali memberi salam kerana semua tingkap rumah tertutup tetap menjadi kenangan yang melucukan..Saya mohon maaf  kerana lambat membuka pintu kerana kami tertidur pada siang hari.Saya tersenyum mengenangkan Radzi yang berpeluh-peluh mencari rumah saya sambil mengusik, ‘Mana seribu bintangnya? Puas saya cari rumah yang ada bintang-bintang. Mana yang ada seribu bintang ‘tu?”Tanpa menjawab, saya hanya tersenyum dengan penuh makna.(oleh Dr Haji Rajiee Hadi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan