HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

16 Februari 2018

GONG XI FA CAI 2018

SAYA mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina  yang jatuh pada 16 Februari 2018 kepada seluruh pembaca blog saya khususnya sahabat handai saya dalam kalangan kaum Tioungha khususnya rakan-rakan saya semasa kanak-kanak dan zaman persekolahan dahulu seperti Lim Chong Hai (Ah Tee), Lim Kim Pei (Kimpoi), Eng Hong (Ah Ngee), Ah Chun, Chan, Chew dan ramai lagi. Bahkan ramai di antaranya kini yang telah meninggal dunia.


Mengenang kenangan semasa kecil semasa berjiran dengan kaum Tionghua merupakan suatu memori yang manis. Ada ketikanya ketegangan melanda emosi dan ada ketika cabaran dan persaingan membuatkan kita berazam mengalahkannya dalam apa jua bidang. Saya tidak berduka hati; walaupun takdir dalam bidang akademik menyebelahi saya namun rata-ratanya sahabat-sahabat Tionghua saya yang hanya menamatkan pengajian hingga Tingkatan Lima (MCE) hampir keseluruhan melibatkan diri dalam bidang perniagaan.

Mereka menjadi pengedar pelbagai aneka barangan dan menguasai rangkaian bisnes sesebuah daerah atau negeri. Walhal ramai di antara mereka bukan anak ahli-ahli perniagaan. Mereka anak penoreh getah, pekebun sayur, buruh dan guru sekolah. Mereka jugalah rakan pesaing saya semasa saya berusia belasan tahun berniaga buah-buahan di hadapan pasar Pekan Serom 3 Muar,Johor.

Kepada keluarga sebelah bapa mertua saya Allahyarham Harun Abdullah (baba Yong boleh menguasai bahasa Melayu yang fasih, Hokian dan Mandarin serta English) yang masih berstatuskan kaum Tiounghua (bukan lslam) saya berdoa agar kita dapat bertemu kembali seperti tahun-tahun yang silam. Kami juga telah terputus hubungan sejak bapa mertua meninggal dunia lebih 15 tahun lalu. Semoga Allah memberi hidayah.

Kepada rakan-rakan lama yang kini sudah jadi "Apek & Ah Soh", saya difahamkan kini di antara mereka telah bergelar jutawan! Bravo!
Nanti kita jumpa minum kopi 0 klasik Hailam dan roti bakar panas! (DRH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan