Semasa saya
berada di bangku tingkatan dua pada tahun 1968 di Sekolah Menengah Tengku
Mahmud lskandar, Sungai Mati Muar,Johor iaitu sekolah yang menyediakan dua aliran; aliran Bahasa Melayu dan aliran Bahasa lnggeris, guru bahasa lnggeris Encik Gan Ju Eng
telah bertanyakan saya dalam bahasa lnggeris, ‘apakah cita-cita saya?’. Dengan
spontan dan sudah tentulah dalam bahasa lnggeris juga, saya menjawab dengan
penuh bangga bahawa saya mahu menjadi Jeneral dalam pasukan tentera.
Walaupun seisi
kelas ketawa tetapi semangat saya tidak
mudah lentur. Sebagai ahli pengakap sekolah pada masa itu, tentulah pekerjaan
yang berkaitan pakaian beruniform memikat hati saya.Encik Gan Ju Eng yang
menerima jawapan saya terus memperlekehkan cita-cita saya dengan nada sinis dan
menakut-nakutkan saya, “Jika kamu mahu jadi Jeneral..kamu mesti cuci tandas
dahulu,” Saya terpinga-pinga menerima penjelasan daripada guru bahasa lnggeris
saya.Dan saya merasakan pekerjaan tentera itu umpama tukang cuci tandas yang
tidak mempunyai sebarang pun keistimewaan.Ataupun saya telah beranggapan bahawa
profesyen tentera tidak menjanjikan masa hadapan. Dalam erti kata lain, sukar
dan menakutkan.
Dan sekarang
setelah lebih empat puluh tahun lalu, kata-kata Encik Gan Ju Eng itu masih
terngiang-ngiang dan berbekas di kalbu saya.Saya merasakan kata-kata itu memberi
persepsi negatif dan bersilang arah di minda saya.Saya tidak nafikan bahawa
menjadi seorang anggota tentera ;baik dari peringkat bawahan mahupun pegawai
atasan bukanlah semudah yang
disangkakan.Liku-liku perjalanan, ketaatan dan pengorbanan sentiasa melingkari
dalam kehidupan seorang tentera.Sebenarnya pendedahan saya dengan buku-buku
cerita bercorak patriotik banyak mempengaruhi kehendak dan cita-cita yang
bersarang dalam naluri saya.
Sebagai
pelajar yang meminati pelajaran sejarah, saya bukan sahaja membaca kisah-kisah
perjuangan pahlawan watan seperti Tuk Bahaman, Dol Said, Maharajela Lela, Tuk
Janggut dan Leftenan Adnan Saidi tetapi
saya juga membaca kisah-kisah kepahlawanan lslam zaman lslam seperti Umar
Al-Khatab, Usman Affan, Ali bin Abi Talib,Saidina Hamzah, Khalid Al-Walid, Muawiyah
bin Abi Suffian, dan termasuk para pejuang tanah air seperti Dipo Negoro di
Jawa,lndonesia, Napoleon Bonarpate di Perancis, John of Arch di Jerman ,Ho Chi
Minh di Vietnam dan lain-lain lagi.
Sebagai guru,
saya amat bersetuju andainya budaya berkomunikasi dianggap kemahiran atau
kegiatan yang terpenting dalam perhubungan manusia. Apatah lagi komunikasi;
sama ada komunikasi lisan, bertulis ataupun isyarat sewajarnya diketahui
bagaimana caranya agar berkesan dan difahami. Dengan kata lain, sebarang bentuk
komunikasi hanya akan dianggap berkesan jika wahana yang digunakan itu
betul,tepat dan mantap.
Berdasarkan
kisah ringkas di atas, akibat kurangnya kemahiran komunikasi guru-pelajar maka sedikit sebanyak telah menjejaskan misi
falsafah pendidikan negara yang mahukan satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu.Guru sewajarnya turut membantu dan menggalakkan
para pelajarnya mencapai salah satu
matlamat dalam sistem pendidikan iaitu turut membantu negara menyediakan sumber
tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.
Rata-ratanya
masyarakat menganggap proses komunikasi sama ada komunikasi lisan,isyarat
ataupun bahasa badan dianggap mudah dan remeh. Namun saban hari kita sering
menghadapi kegagalan komunikasi berlaku di dalam bilik darjah, di dalam
perhimpunan sekolah, bersama rakan sejawat di dalam bilik guru, di bilik-bilik
mesyuarat dan sebagainya. Lantas itu, kita sering menerima pelbagai peristiwa
dan kesan mengalami salah faham,salah tanggapan dan kekeliruan mesej dalam
kehidupan seharian.0leh itu guru-guru hendaklah acapkali menunjukkan teladan
yang baik apabila berkomunikasi dengan para pelajar sama ada menggunakan bahasa
yang berhemah dan bertatasusila.
Semasa saya berada di tingkatan enam Sekolah
Menengah Dato’ Sri Amar DiRaja 1973, saya masih ingat Cikgu Mohd Rashdi Ramlan,
guru subjek ekonomi yang berbicara lembut,jelas dan tegas. Sehinggkan setelah
saya menjadi guru saya berbangga sebagai bekas anak muridnya. Saya juga turut
berbangga kejayaan kerjayanya yang
mencapai tangga jawatan sebagai Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (TKPP)KPM. Mohd
Rashdi Ramlan atau 'Cikgu Rashdi' (kini Dato’Haji Mohd.Rashdi bin Ramlan) sering
memberi motivasi , panduan prospek
kerjaya dan menghubungkaitkan pelajaran ekonomi dengan dunia semasa
ketika dalam kelas.Selain Cikgu Rashdi , Cikgu Mohd Radzi Rahim, Cikgu Rahim
Omar ,Miss Kim Davis, Cikgu lsmail Mahayuddin, Cikgu Abdul Rahim Ahmad dan
lain-lain lagi tidak kurang juga memberi semangat agar kami terus maju
jaya.Guru-guru yang saya sebutkan itu,masing-masing ada cara berkomunikasi tersendiri yang diselitkan dengan
cerita-cerita lucu yang menarik hati kami.
Saya masih ingat ketika
itu Cikgu Rashdi masih 'muda belia', masih 'bujang trangtang' dan masih
'meronda-ronda berbasikal di Tanjung Ketapang,Muar'. Beliau saling bersapa
apabila bertembung kami yang juga ‘meronda-ronda’ makan angin. Seperti biasa,
kelas keesokannya, sahabat saya Najib yang bertubuh gempal akan menjadi bahan
usikan Cikgu Rashdi. Walaupun saya tidak bijak sangat dalam subjek Ekonomi
seperti sebilangan besar rakan-rakan sekelas saya seperti Borhan (Datuk Bandar
Johor Baharu), Baharu Kemat (Profesor Ekonomi), Norizan (Timbalan SUK Johor)
Abu Hassan (Guru Kanan Ekonomi) atau Syed Jaafar (Arab, telah kembali ke
rahmatullah,2006) tetapi Cikgu Rashdi tetap melayan cara berkomunikasi mesra semua muridnya dalam
kelas dengan penuh tanggung jawab.
Cikgu Rashdi
dikenali sebagai guru yang bergaya dan berketrampilan dalam berpakaian.
Rata-rata kami para pelajarnya ketika itu sering memerhatikan komunikasi bahasa badan dan gayanya dalam
berpakaian Apatah lagi Cikgu Rashdi yang kami tahu lepasan siswazah luar negara
(Australia) ketika itu sering menjadi idola kami. Kami juga tetap tidak lupa
guru-guru kami ketika itu yang sering memberi motivasi juga kepada kami sebagaimana yang telah saya sebutkan
di atas.
Gambaran yang saya
berikan semasa Cikgu Rashdi sebagai guru saya dan Cikgu Rashdi dalam kerjaya
seterusnya sebagai Pegawai PPD, Pengetua MCKK, Pengarah JPN dan Timbalan Ketua
Pengarah KPM tentulah tidak sama. Namun kata-katanya yang tegas disulami senyum
lembut dan kiasan bermakna tetap
berkesan menjadi ingatan kepada saya dan warga KPM yang sentiasa mendampinginya.
Cikgu Rashdi yang kami kenali seorang yang mudah tersenyum.Ada ketikanya senyuman beliau adalah senyuman sinis.Beliau ketika itu kelihatan romantis,berbicara lembut dan mesra pelajar. Ya, mungkin pendekatan psikologi ke atas kami para pelajar tingkatan enam agak berbeza lantaran mungkin kami lebih tampak menuju kematangan.
Saya bertemu
seterusnya dalam beberapa mesyuarat peringkat tertinggi KPM semasa beliau
menginjak setapak demi setapak dalam kerjayanya sebagai pegawai utama PPD,
Pengarah JPN Johor dan pegawai atasan di KPM manakala saya ketika penghujung
era 1990-an dan 2000 saya terbabit sebagai aktivis utama kesatuan sekerja
sektor keguruan.Lantaran itu kami sering bersua di mesyuarat Majlis
Permuafakatan Pengurusan Pendidikan KPM pada zaman Tan Sri Dr Wan Zahid , Datuk
Mat Nor Daim, Tan Sri Dr Abdul Shukor (Allahyarham) dan Tan Sri Mohd Rafie
(Allahyarham).
Begitulah Cikgu
Rashdi, cikgu saya yang saya rasakan diri saya sebagai insan kerdil tetapi saya
rapati dan perkenalkan diri saya semula sewaktu roda sejarah kehidupan berputar
kembali sewaktu waktu dahulu. Cikgu Rahsdi tentu berbangga anak muridnya
berjaya mencapai dalam akademik walaupun saya tidak berjaya sehebat beliau
menaiki 'tangga pangkat'. Walaupun saya juga telah dianggap 'tua' ketika itu,
tetapi rasa hormat dan 'malu' amat menebal juga di jiwa saya.
Justeru
apabila transformasi kurikulum
persekolahan diperkenalkan pada tahun 2011 maka aspek komunikasi diberi
penekanan dan tunjang utama dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
. KSSR merupakan usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada
bagi memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang
relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke -21. Dalam proses transformasi kurikulum, Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) telah
membuat penandaarasan dengan kurikulum negara maju bagi memastikan
kurikulum persekolahan kebangsaan setanding dengan pendidikan global.
Saya
juga difahamkan bahawa melalui transformasi kurikulum ini Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah ( KBSR) diperkukuh serta ditambah baik dan dikenali sebagai
Kurikulum Standard Sekolah Rendah ( KSSR) yang mula dilaksanakan secara
berperingkat mulai 2011 lalu. 0leh itu berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan mengekalkan prinsip KBSR maka penambahbaikan dilakukan kepada reka
bentuk, organisasi, pedagogi, penegasan kurikulum, peruntukan masa dan
pengurusan kurikulum untuk membangunkan KSSR yang antara lain tunjangnya ialah
aspek pengukuhan kemahiran komunikasi.
Saya
sudah menjangkakan,bagi mengukuhkan kemahiran komunikasi, sandaran adalah
berdasarkan teori psikologi pengajaran bahasa yang mana aktiviti pengajaran
dan pembelajaran (P&P)
lisan mestilah diutamakan sebelum mengajar aspek kemahiran bacaan dan
penulisan. Kemahiran dalam lisan memainkan peranan penting dalam penguasaan
bahasa para pelajar. Apatah lagi dari sudut psikolinguistik wujudnya perhubungan
antara bahasa dengan pemikiran. Pemikiran melibatkan simbol tertentu.
Kebiasannya simbol ini ialah lambang-lambang pertuturan tertentu yang merupakan
perkataan. Maksudnya jika murid tidak dapat menguasai perbendaharaan kata yang
luas maka mereka tidak dapat berfikir dengan jelas.
Oleh
yang yang demikian sudah tentulah penekanan adalah bersandarkan bahasa atau
kemahiran lisan adalah kemahiran asas bagi bahasa pertama yang dikuasai oleh
murid normal. Sebelum
mempelajari kemahiran membaca dan menulis khususnya murid Tahun Satu di semua
sekolah rendah seluruh negara wajar
diberikan penekanan utama dalam kemahiran komunikasi lisan KSSR. Sementelahan
pula kurikulum ini berpaksikan kepada prinsip pendekatan bersepadu,
perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan yang sama untuk semua
murid dan berkonsepkan pendidikan seumur hidup.
Sukalah
saya menegaskan dalam komunikasi, penggabungjalinan kemahiran bahasa secara
lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi menjadi keutamaan guru ketika proses
P&P berlangsung dalam bilik darjah. Sehubungan dengan ini guru sewajarnya
berupaya menyampaikan isi pelajaran, pengetahuan, idea, maklumat, nasihat dan
tunjuk ajar kepada murid dengan tepat tanpa menimbulkan salah faham, kekeliruan
dan kekaburan.Yang nyata, sudah semestinya guru itu menggunakan bahasa yang
betul, sesuai dan sempurna tatabahasanya.
Dan
sebagai pensyarah pedagogi dan metodologi di institut latihan perguruan saya
sering mengingatkan ketika kemahiran lisan difokuskan oleh guru dalam P&P,
aspek kemahiran mendengar dan bertutur hendaklah diberikan penekanan utama.
Dalam kemahiran mendengar guru hendaklah sentiasa memastikan apa yang murid
faham dan ingat dengan melalui latihan-latihan khas yang dilakukan secara
berperingkat-peringkat. Manakala kemahiran bertutur ialah aktiviti melafazkan
bunyi-bunyi yang dihasilkan daripada artikulator manusia dan merupakan
kemahiran interaksi dalam suasana berbahasa.
Dalam
hal ini aspek asas seperti sebutan, tekanan, mora (panjang-pendek),jeda
(persendian), intonasi, nada, tatabahasa, kelancaran, kefasihan dan laras
bahasa wajar diberikan penekanan oleh guru khususnya guru bahasa. Dalam erti
kata lain, aktiviti lisan seperti perbualan, bercerita, lakonan, berpuisi,
melaporkan berita, menyanyi, bacaan bersuara/lantang, bercakap berdasarkan
gambar, perbincangan adalah aktiviti yang membolehkan murid mengamalkan bahasa
dalam bidang komunikasi yang mana
paling hampir dengan kehidupan seharian mereka.
Lantaran
itulah dalam memoir ini telah saya sentuh sejak awal tadi bahawa betapa
pentingnya aspeka-aspek amalan dalam komunikasi dititikberatkan oleh
guru.Apatah lagi apabila KPM memperkenalkan aspek komunikasi yang menjadi salah
satu tunjang utama KSSR adalah wadah penting dalam transformasi pendidikan ini.
Sementelahan pula komunikasi ialah proses penyampian maklumat daripada satu
pihak kepada satu pihak lain. Keberkesanannya bergantung kepada maklum balas
dan seterusnya tindak balas antara guru-murid. Apa yang diharapkan komunikasi
yang berkesan juga akan dapat mengubah cara berfikir individu terutamanya dalam
perlakuan dan tindak-tanduk seseorang.
Dengan
ini natijahnya akan
memberikan impak positif dan menggalakkan penglibatan murid-murid secara aktif
dan dinamik. Maka apabila saya menyebut nama Cikgu Rashdi atau Dato’Haji Mohd
Rashdi bin Ramlan sebagai model guru saya yang bijak berkomunikasi berkesan
lalu tergetus di hati saya,sekiranya, saya ada 'kelayakan' seperti tahun-tahun 1998-2005 yang mana
saya adalah ‘AJK pemilihan tokoh guru kebangsaan' maka tidak teragak-agak saya akan turut mencalonkan
beliau sebagai Tokoh Guru Kebangsaan. Namun atas kecemerlangannya dan takdir
llahi, beliau akhirnya dipilih dan dinobatkan juga sebagai Tokoh Guru
Kebangsaan 2008 ketika saya berkhidmat sebagai Pensyarah Kanan di sebuah IPTA
di luar negara. Tahniah, Cikgu Rashdi dengan model komunikasinya! (oleh Dr Haji Rajiee Hadi al-Latis).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan