HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

21 Disember 2016

DR KAMARUDDIN KACHAR KEMBALI KE RAHMATULLAH

PRESIDEN Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Seri Dr. Kamaruddin Kachar, 82, telah kembali ke rahmatullah di Institut Jantung Negara (IJN) di sini, 20 Disember 2016.
Add caption
Anak Allahyarham, Datuk Amir Arif berkata, bapanya itu menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 8.45 malam dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Ramal, Kajang, Selangor.Menurut beliau, Allahyarham menghidap penyakit jantung sejak empat tahun lalu dan semakin teruk sejak sebulan lalu.

“Sebelum menghembuskan nafas, arwah berpesan kepada semua anak-anak supaya menjaga emak dengan baik,” kata anak ketiga Allahyarham ketika dihubungi.
Allahyarham meninggalkan seorang balu, Datin Seri Che Tom Osman bersama tiga anak lelaki dan seorang anak perempuan.

Kamaruddin merupakan tokoh Melayu yang banyak menyumbang dan berbakti kepada negara serta pernah menggalas pelbagai jawatan penting, antaranya Ketua Pengarah Biro Tatanegara, Pengarah Pendidikan Yayasan Pelajaran Majlis Amanah Rakyat (Mara), Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negara dan Timbalan Naib Canselor Universiti Pertanian Malaysia (Universiti Putra Malaysia) dan Dekan Fakulti Pengajian Pendidikan UPM yang diasaskannya selepas Fakulti Perkhidmatan Pendididikan yang ditubuhkan oleh Allahyarham Prof Dr Atan Long. 


Kenangan yang saya tidak lupa ialah beliau tidak lupa menyebut nama saya setiap kali bersua muka dengan saya walaupun telah bertahun-tahun beliau bersara rasmi daripada UPM. Beliau dengan lawak muka bersahaja sering menyebut nama saya "Rajiun@Rojiun". Sebenarnya sebutan itu mula diucapkan sewaktu beliau kali pertama (sebagai Dekan FPP UPM) berucap di hadapan para mahasiswa baharu FPP pada awal tahun 1980-an dahulu. Tentu ada sesuatu yang menarik antara saya dan beliau. Sememangnya  ada sesuatu yang melucukan..Cerita ini sudah saya paparkan dalam buku memoir tulisan saya , TRAVELOG GURU (2015, Awan Prima). 


Jasa beliau neningkatkan taraf akademik golongan guru tetap diingat dan dikenang sepanjang zaman .Dan saya akhirnya jua mengucapkan kalimah "llnalillahwainailahirojiun"..menyebut kalimah "rojiun" buat Allahyarham Ayahanda Dr Kamaruddin. Al- Fatihah, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan dimasukkan ke dalam golongan para syuhada di syurga kelak. Amin ya Rabbal alamin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan