HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

11 Mei 2014

GURU PENCETUS KREATIVITI PENJANA INOVASI: SELAMAT HARI GURU 2014

OLEH    DR. HAJI RAJIEE HADI

SEMASA saya berada di tingkatan dua pada tahun 1968 di Sekolah Menengah Tengku Mahmud lskandar, Sungai Mati Muar,Johor iaitu sekolah yang mempunyai dua aliran: aliran Melayu dan aliran lnggeris ; guru bahasa lnggeris Encik Gan Ju Eng telah bertanyakan saya dalam bahasa lnggeris, ‘Apakah cita-cita saya?’. Dengan spontan dan sudah tentulah dalam bahasa lnggeris juga, saya menjawab dengan penuh bangga bahawa saya mahu menjadi Jeneral dalam pasukan tentera.

Walaupun seisi kelas ketawa tetapi  semangat saya tidak mudah lentur. Sebagai ahli pengakap sekolah pada masa itu, tentulah pekerjaan yang berkaitan pakaian beruniform memikat hati saya.Encik Gan Ju Eng yang menerima jawapan saya terus memperlekehkan cita-cita saya dengan nada sinis dan menakut-nakutkan saya, “Jika kamu mahu jadi Jeneral..kamu mesti cuci tandas dahulu,” Saya terpinga-pinga menerima penjelasan daripada guru bahasa lnggeris saya.Dan saya merasakan pekerjaan tentera itu umpama tukang cuci tandas yang tidak mempunyai sebarang pun keistimewaan.Ataupun saya telah beranggapan bahawa profesion tentera tidak menjanjikan masa hadapan. Dalam erti kata lain, sukar dan menakutkan.

Dan sekarang setelah lebih empat puluh tahun lalu, kata-kata Encik Gan Ju Eng itu masih terngiang-ngiang dan berbekas di kalbu saya.Saya merasakan kata-kata itu memberi persepsi negatif dan bersilang arah di minda saya.Saya tidak nafikan bahawa menjadi seorang anggota tentera ;baik dari peringkat bawahan mahupun pegawai atasan bukanlah semudah  yang disangkakan.Liku-liku perjalanan, ketaatan dan pengorbanan sentiasa melingkari dalam kehidupan seorang tentera.Ketika itu watak Sarjan Hassan dalam filem ‘Sarjan Hassan’ lakonan P.Ramlee begitu  menyentuh sanubari saya. Begitu juga kisah Leftenan Adnan Saidi sebuah kisah benar daripada buku yang saya baca mengenai keberanian seorang perajurit Melayu menentang habis-habisan tentera Jepun di Bukit Candu,Singapura pada perang dunia kedua begitu membakar jiwa,meniup obor semangat patriotik dan nasionalisme dalam jiwa saya. Sebenarnya pendedahan saya dengan buku-buku cerita bercorak cintakan nusa banyak mempengaruhi kehendak dan cita-cita yang bersarang kukuh dalam naluri saya.

Sebagai pelajar yang meminati pelajaran sejarah, saya bukan sahaja membaca kisah-kisah perjuangan pahlawan watan seperti Tuk Bahaman, Dol Said, Maharajela Lela, Tuk Janggut dan Leftenan Adnan Saidi  tetapi saya juga membaca kisah-kisah kepahlawanan lslam zaman lslam seperti Umar Al-Khatab, Usman Affan, Ali bin Abi Talib,Saidina Hamzah, Khalid Al-Walid, Muawiyah bin Abi Suffian, dan termasuk para pejuang tanah air seperti Dipo Negoro di Jawa,lndonesia, Napoleon Bonarpate di Perancis, John of Arch di Jerman ,Ho Chi Minh di Vietnam dan lain-lain lagi.

Justeru apabila saya menjadi guru, kesempatan untuk guru menggunakan kemahiran berkomunikasi bagi menyampaikan maklumat dua hala kepada para pelajar adalah amat penting. Jikalau guru kurang bijak berkomunikasi dan memberi impak yang mengelirukan pemikiran pelajar maka sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada perkembangan minda dan persepsi mereka. Saya tidak mahu, kerana kesilapan guru menggunakan kesempatan berkomunikasi dalam menyampaikan maklumat kerjaya di bilik darjah maka menyebabkan seorang pelajar seperti saya akan berasa keliru mengenai kerjaya tentera pada masa itu.

0leh yang demikian,sebagai guru, saya amat bersetuju andainya budaya berkomunikasi dianggap kemahiran atau kegiatan yang terpenting dalam perhubungan manusia. Apatah lagi komunikasi; sama ada komunikasi lisan, bertulis ataupun isyarat sewajarnya diketahui bagaimana caranya agar berkesan dan difahami. Dengan kata lain, sebarang bentuk komunikasi hanya akan dianggap berkesan jika wahana yang digunakan itu betul,tepat dan mantap.Bakal guru sewajarnya diberikan latihan secukupnya dalam bidang komunikasi ini semasa berada di institusi-instusi perguruan.

Berdasarkan kisah ringkas di atas, akibat kurangnya kemahiran komunikasi guru-pelajar  maka sedikit sebanyak telah menjejaskan misi falsafah pendidikan negara yang mahukan satu usaha berterusan ke  arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu.Guru sewajarnya turut membantu dan menggalakkan para pelajarnya  mencapai salah satu matlamat dalam sistem pendidikan iaitu turut membantu negara menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.

Kita sedia maklum bahawa rata-ratanya masyarakat menganggap proses komunikasi sama ada komunikasi lisan,isyarat ataupun bahasa badan dianggap mudah dan remeh. Namun saban hari kita sering menghadapi kegagalan komunikasi berlaku di dalam bilik darjah, di dalam perhimpunan sekolah, bersama rakan sejawat di dalam bilik guru, di bilik-bilik mesyuarat dan sebagainya. Lantas itu, kita sering menerima pelbagai peristiwa dan kesan mengalami salah faham,salah tanggapan dan kekeliruan mesej dalam kehidupan seharian.0leh itu guru-guru hendaklah acapkali menunjukkan teladan yang baik apabila berkomunikasi dengan para pelajar sama ada menggunakan bahasa yang berhemah dan  bertatasusila.

Sehubungan dengan isu atau topik komunikasi ini saya tertarik mahu menghubungkaitkan pengalaman lain semasa saya berada di tingkatan enam Sekolah Menengah Dato’ Sri Amar DiRaja (SDAD) 1973. Saya masih ingat Cikgu Mohd Rashdi Ramlan, guru subjek ekonomi yang berbicara lembut,jelas dan tegas. Sehinggkan setelah saya menjadi guru saya berbangga sebagai bekas anak muridnya. Saya juga turut berbangga kejayaan kerjayanya  yang mencapai tangga jawatan sebagai Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (TKPP)KPM. Mohd Rashdi Ramlan atau 'Cikgu Rashdi' (kini Dato’Haji Mohd.Rashdi bin Ramlan) sering memberi motivasi , panduan prospek  kerjaya dan menghubungkaitkan pelajaran ekonomi dengan dunia semasa ketika dalam kelas.Selain Cikgu Rashdi , Cikgu Mohd Radzi Rahim, Cikgu Rahim Omar ,Miss Kim Davis, Cikgu lsmail Mahayuddin, Cikgu Abdul Rahim Ahmad dan lain-lain lagi tidak kurang juga memberi semangat agar  kami terus maju jaya.Guru-guru yang saya sebutkan itu,masing-masing ada cara berkomunikasi  tersendiri yang diselitkan dengan cerita-cerita lucu yang menarik hati kami.

Saya masih ingat ketika itu Cikgu Rashdi masih 'muda belia', masih 'bujang trangtang' dan masih 'meronda-ronda berbasikal di Tanjung Ketapang,Muar'.Saya bersama-sama sahabat sekelas; Tumaisuri, Norizan,Ngarisan,Saadon dan Mohd.Najib. Beliau saling bersapa apabila bertembung kami yang juga ‘meronda-ronda’ makan angin. Seperti biasa pada kelas keesokannya, sahabat saya Najib yang bertubuh gempal akan menjadi bahan usikan Cikgu Rashdi. Walaupun saya tidak bijak sangat dalam subjek Ekonomi seperti sebilangan besar rakan-rakan sekelas saya seperti Borhan (pernah menjawat Datuk Bandar Johor Baharu sehingga Mei,2013), Baharu Kemat (Profesor Ekonomi), Norizan Kulob (Timbalan SUK Johor) Abu Hassan Harun (Guru Kanan Ekonomi) atau Syed Jaafar (Arab, telah kembali ke rahmatullah,2006) tetapi Cikgu Rashdi tetap melayan dengan  cara komunikasi mesranya dengan semua murid dalam kelas dan penuh tanggung jawab.

Cikgu Rashdi juga dikenali sebagai guru yang bergaya dan berketrampilan dalam berpakaian. Rata-rata kami para pelajarnya ketika itu sering memerhatikan  komunikasi bahasa badan dan gayanya dalam berpakaian Apatah lagi Cikgu Rashdi yang kami tahu lepasan siswazah luar negara (Australia) ketika itu sering menjadi idola kami. Kami juga tetap tidak lupa guru-guru kami ketika itu yang sering memberi motivasi juga  kepada kami sebagaimana yang telah saya sebutkan di atas.

Gambaran yang saya berikan semasa Cikgu Rashdi sebagai guru saya dan Cikgu Rashdi dalam kerjaya seterusnya sebagai Pegawai PPD, Pengetua MCKK, Pengarah JPN dan Timbalan Ketua Pengarah KPM tentulah tidak sama. Namun kata-katanya yang tegas disulami senyum lembut  dan kiasan bermakna tetap berkesan menjadi ingatan kepada saya dan warga KPM yang sentiasa mendampinginya.

Cikgu Rashdi yang kami kenali seorang yang mudah tersenyum.Ada ketikanya senyuman beliau adalah senyuman sinis.Beliau ketika itu kelihatan romantis,berbicara lembut dan mesra pelajar. Ya, mungkin pendekatan psikologi ke atas kami para pelajar tingkatan enam agak berbeza lantaran mungkin kami lebih tampak menuju kematangan.

Saya bertemu seterusnya dalam beberapa mesyuarat peringkat tertinggi KPM semasa beliau menginjak setapak demi setapak dalam kerjayanya sebagai pegawai utama PPD, Pengarah JPN Johor dan pegawai atasan di KPM manakala saya ketika penghujung era 1990-an dan 2000 saya terbabit sebagai aktivis utama kesatuan sekerja sektor keguruan.Lantaran itu kami sering bersua di mesyuarat Majlis Permuafakatan Pengurusan Pendidikan KPM pada zaman Tan Sri Dr Wan Zahid , Datuk Mat Nor Daim, Tan Sri Dr Abdul Shukor (Allahyarham) dan Tan Sri Mohd Rafie (Allahyarham).

Begitulah Cikgu Rashdi, cikgu saya yang saya rasakan diri saya sebagai insan kerdil tetapi saya rapati dan perkenalkan diri saya semula sewaktu roda sejarah kehidupan berputar kembali sewaktu- waktu dahulu. Cikgu Rahsdi tentu berbangga anak muridnya berjaya mencapai kemajuan kelayakan akademik walaupun saya tidak berjaya sehebat beliau menaiki’dari satu tangga ke satu tangga  puncak pangkat dan kerjaya’. Walaupun saya juga telah dianggap 'tua' ketika itu, tetapi rasa hormat dan 'malu' amat menebal juga di jiwa saya.
 
Justeru aspek komunkikasi yang saya perkatakan di atas turut berkait rapat apabila transformasi  kurikulum persekolahan diperkenalkan pada tahun 2011 oleh KPM.Sehubungan ini sudah sewajarnya  aspek komunikas digubah dan diwarnai dalam nafas baru serta diberi penekanan dan menjadi tunjang  utama khususnya bermula dari asas  dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) . Dalam erti kata lain, KSSR merupakan usaha menyusun semula dan menambah baik kurikulum sedia ada bagi memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke -21. Dalam proses transformasi kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah membuat penandaarasan  dengan kurikulum negara  maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan setanding dengan pendidikan global.

Saya juga difahamkan bahawa melalui transformasi kurikulum ini Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah ( KBSR) diperkukuh serta ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah ( KSSR) yang mula dilaksanakan secara berperingkat mulai 2011 lalu. 0leh itu  berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan mengekalkan prinsip KBSR maka penambahbaikan dilakukan kepada reka bentuk, organisasi, pedagogi, penegasan kurikulum, peruntukan masa dan pengurusan kurikulum untuk membangunkan KSSR yang antara lain tunjangnya ialah aspek pengukuhan kemahiran komunikasi.

Saya sudah menjangkakan,bagi mengukuhkan kemahiran komunikasi, sandaran adalah berdasarkan teori psikologi pengajaran bahasa yang mana aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) lisan mestilah diutamakan sebelum mengajar aspek kemahiran bacaan dan penulisan. Kemahiran dalam lisan memainkan peranan penting dalam penguasaan bahasa para pelajar. Apatah lagi dari sudut psikolinguistik wujudnya perhubungan antara bahasa dengan pemikiran. Pemikiran melibatkan simbol tertentu. Kebiasannya simbol ini ialah lambang-lambang pertuturan tertentu yang merupakan perkataan. Maksudnya jika murid tidak dapat menguasai perbendaharaan kata yang luas maka mereka tidak dapat berfikir dengan jelas.

Oleh yang yang demikian sudah tentulah penekanan adalah bersandarkan bahasa atau kemahiran lisan adalah kemahiran asas bagi bahasa pertama yang dikuasai oleh murid normal.  Sebelum mempelajari kemahiran membaca dan menulis khususnya murid Tahun Satu di semua sekolah rendah seluruh negara wajar diberikan penekanan utama dalam kemahiran komunikasi lisan KSSR. Sementelahan pula kurikulum ini berpaksikan kepada prinsip pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan yang sama untuk semua murid dan berkonsepkan pendidikan seumur hidup.

Sukalah saya menegaskan dalam komunikasi, penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi menjadi keutamaan guru ketika proses P&P berlangsung dalam bilik darjah. Sehubungan dengan ini guru sewajarnya berupaya menyampaikan isi pelajaran, pengetahuan, idea, maklumat, nasihat dan tunjuk ajar kepada murid dengan tepat tanpa menimbulkan salah faham, kekeliruan dan kekaburan.Yang nyata, sudah semestinya guru itu menggunakan bahasa yang betul, sesuai dan sempurna tatabahasanya.

Dan sebagai pensyarah pedagogi dan metodologi di institut latihan perguruan saya sering mengingatkan ketika kemahiran lisan difokuskan oleh guru dalam P&P, aspek kemahiran mendengar dan bertutur hendaklah diberikan penekanan utama. Dalam kemahiran mendengar guru hendaklah  sentiasa memastikan apa yang murid faham dan ingat dengan melalui latihan-latihan khas yang dilakukan secara berperingkat-peringkat. Manakala kemahiran bertutur ialah aktiviti melafazkan bunyi-bunyi yang dihasilkan daripada artikulator manusia dan merupakan kemahiran interaksi dalam suasana berbahasa.

Dalam hal ini aspek asas seperti sebutan, tekanan, mora (panjang-pendek),jeda (persendian), intonasi, nada, tatabahasa, kelancaran, kefasihan dan laras bahasa wajar diberikan penekanan oleh guru khususnya guru bahasa. Dalam erti kata lain, aktiviti lisan seperti perbualan, bercerita, lakonan, berpuisi, melaporkan berita, menyanyi, bacaan bersuara/lantang, bercakap berdasarkan gambar, perbincangan adalah aktiviti yang membolehkan murid mengamalkan bahasa dalam bidang komunikasi yang  mana paling hampir dengan kehidupan seharian mereka.

Lantaran itulah dalam memoir ini telah saya sentuh sejak awal tadi bahawa betapa pentingnya aspek-aspek amalan dalam komunikasi dititikberatkan oleh guru.Apatah lagi apabila KPM memperkenalkan aspek komunikasi yang menjadi salah satu tunjang utama KSSR adalah wadah penting dalam transformasi pendidikan ini. Sementelahan pula komunikasi ialah proses penyampian maklumat daripada satu pihak kepada satu pihak lain. Keberkesanannya bergantung kepada maklum balas dan seterusnya tindak balas antara guru-murid. Apa yang diharapkan komunikasi yang berkesan juga akan dapat mengubah cara berfikir individu terutamanya dalam perlakuan dan tindak-tanduk seseorang.

Dengan ini natijahnya  akan memberikan impak positif dan menggalakkan penglibatan murid-murid secara aktif dan dinamik. Maka apabila saya menyebut nama Cikgu Rashdi atau Dato’Haji Mohd Rashdi bin Ramlan sebagai model guru saya yang bijak berkomunikasi berkesan lalu tergetus di hati saya,sekiranya, saya ada 'kelayakan' seperti tahun-tahun 1998-2005 yang mana saya adalah ‘AJK pemilihan tokoh guru kebangsaan'  maka tidak teragak-agak saya akan turut mencalonkan beliau sebagai Tokoh Guru Kebangsaan. Namun atas kecemerlangannya dan takdir llahi,  beliau akhirnya  dipilih dan dinobatkan juga sebagai Tokoh Guru Kebangsaan 2008 ketika saya berkhidmat sebagai Pensyarah Kanan di sebuah IPTA di luar negara. Tiada kata seindah bahasa dengan kalungan tahniah buat  Cikgu Rashdi  yang tidak secara langsung menjadi  model  seorang guru yang petah berkomunikasi dan memberi kesan mendalam kepada para pelajarnya. lnilah impaknya guru itu pencetus kreativiti dan penjana inovasi. Selamat Hari Guru 2014! (DHRH)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan