HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

22 Ogos 2011

PENDIDIKAN PRAPERKAHWINAN : KE MANAKAH ARAH TUJUNYA?


Oleh : Dr.Rajiee Hadi & Mahnessa A. Kadir

SETIAP insan inginkan kebahagiaan dalam kehidupan mereka.  Allah menciptakan manusia berpasang-pasangan ada hikmah disebaliknya. Oleh yang demikian,  setiap insan tidak bisa hidup tanpa pasangnya.  Secara zahirnya keperluan fizikal mengarah kepada keinginan hidup bersama  antara wanita dan lelaki bukan suatu yang janggal.
Walaupun demikian, bukanlah suatu perkara yang mudah untuk mendirikan rumah tangga kerana sama ada suami atau isteri perlu melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan seperti pengetahuan tentang agama, ilmu psikologi , keutuhan ekomoni dan paling utama ialah persediaan dari segi jasmani dan mental.
Tidak dapat dinafikan pihak kerajaan telah mengambil langkah dalam membantu pasangan yang ingin berkahwin dibekalkan dengan pengetahuan berumah tangga. Pada suatu ketika, setiap pasangan akan ditemuduga sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan.  Mereka ditanya  berkatian ilmu agama dan ilmu asas berkaitan rumah tangga. Apa yang menyedihkan, ada juga pasangan tidak dapat menjawabnya walaupun  soalan yang ditanya adalah mudah,ringkas dan jitu sifatnya.  
Pihak yang berkuasa agama memandang serius terhadap isu kedangkalan dalam hal hukum-hakam alam rumah tangga ini. Ada pasangan yang tidak dapat menjawab dengan betul dan ada juga yang tidak dapat menjawab langsung sehinggakan majlis perkahwianan atau pernikahan  tidak dapat dilangsungkan. 
Isu seperti ini tentulah mendapat perhatian serius oleh pihak berwajib khususnya Jabatan Agama Islam .Oleh itu langkah drastik diambil dengan memberi syarat perkahwinan ialah pasangan tersebuh dikehendaki menghadir kursus praperkahwinan. Namun dalam isu ini penulis lebih berminat memakai istilah atau frasa pendidikan praperkahwiann bukan kursus. Dengan ini lebih menampakkan kesungguhan dan seriusnya ilmu yang mahu disampaikan dan diterapkan.   Yang menjadi persoalannya, apakah dengan menghadiri pendidikan praperkahwinan hanya dua hari dapat menyalurkan banyak informasi kepada para peserta? Kita fikirkan bersama. 
Apakah pihak tertentu benar-benar telah membuat persediaan modul yang mencakupi aspek perkahwinan disamping mengambil kira isu-isu semasa.  Khususnya berkaitan isu-isu globalisasi dan kegawatan ilmu pengetahuan tentang perkahwinan pada masa kini? Tentu kita tidak dapat menjawabnya dalam masa yang singkat. 
Bagi penulis, pendidikan praperkahwinan tidak banyak  membantu membekalkan ilmu perkhawinan kepada peserta dalam  mempersiapkan  diri sebagai suami atau isteri mengikut syariat Islam.   Tidak ramai peserta yang dapat menumpukan perhatian terhadap kursus tersebut kerana mereka hadir bersama-sama pasangan. Sudah pasti tumpuan mereka bukan kepada materi ilmu yang diberikan tetapi sibuk dengan berkhayal masa depan yang belum pasti cabarannya. 
Perlu diingat, biaya menghadiri pendidikan tersebut bukanlah murah.  Ini bergantung kepada agensi mana yang menganjurkannya.  Apakah pihak berwewenang memantau siapa yang memberi ceramah dan sejauh mana peserta faham apa yang diceramahkan?  Jangan sampai ustaz atau ustazah hanya syok sendiri di hadapan peserta.
 Apa yang penulis risaukan adalah sejauh mana pendidikan perkahwianan ini dapat difahami oleh peserta.  Diharapkan penceramah hendaklah dipilih berdasarkan kepada pengalaman dalam perkahwinan mereka untuk dijadika iktibar dan contoh.  Bukan dari penceramah yang bujang atau dalam erti kata lain , yang tidak pengalaman langsung dalam melayari bahtera perkahwianan sama ada dalam suka dan duka.
Penulis bersetuju jika masa atau jam kursus praperkawinan dilanjutkan.  Perlulah diambilkira pengisian dan penyampaian maklumat itu tepat dan dapat meninggalkan kesan pengetahuan mendalam kepada peserta.  Maka tidaklah sia-sia peserta menghabiskan masa dan wang ringgit untuk menghadiri kursus tersebut.  Hendaknya mereka yang hadir membawa niat yang baik dan ikhlas kerana Allah dan bukan kerana syarat untuk membolehkan mereka berkahwin.(sumber: Dr Rajiee Hadi & Mahnessa A.Kadir) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan