HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

25 Disember 2017

puisi: KISAH SEMALAM

Kerikil jejak dilewati 
teruji belai dan badai
ada ketikanya aku 
setia terus menanti
ada waktunya menata
teka-teki bersilang kata

Aku dambakan hujan 
turun merubah tumbuhan
aku harapkan terik mentari 
mengeringkan nestapa luka
aku nantikan dinihari embun 
mendinginkan sukma
aku impikan kita 
saling menghormati bicara

Setelah dilewati pasti
dua puluh dua tahun berlalu,
ada jendela terbuka 
menghirup udara seketika
dalam rumah hayat semenda
ironisnya tatapku jua 
dalam kegelapan siang
aku terus menanti 
sengsara bagai gelombang
gurindam jiwa

Dan setelah musim 
rona tona warna berlalu
aku menguatkan diri membaca 
fitnah firasat yang punah
dalam aneka warna 
penglipur lara berduka
dan telah lama aku mengoyakkan 
kalendar lusuh itu
melontar jauh ke perigi durjana
selamat tinggal masa lalu.


RAJIEE HADI
Rumah Mahkota,
Bandar Bukit Mahkota,Bangi,SDE.
28 Ogos 2012.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan