APABILA saya menawarkan diri untuk berkhidmat sebagai
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah atau Guru Siswazah di Sekolah Menengah Sungai
Besi (SMSB) Kuala Lumpur pada tahun 1992, saya berazam akan menghadapi pelbagai
cabaran daripada murid-muridnya yang majmuk dan berlatarbelakangkan dari
pelbagai sosiobudaya.
Saya sendiri telah menemui pengetuanya Abdul Manaf bin Abdul Rahman (Haji) untuk bertanyakan kekosongan. Beliau secara terbuka tidak menghadapi masalah menerima saya. Sekiranya saya mahu berkhidmat pada sesi petang buat masa itu. Saya cuma diminta berhubung sendiri di JPWKL, Sebenarnya selepas SMSS saya ditempatkan cuma enam bulan di Sekolah Menengah Taman Desa, Kuala Lumpur. 0leh kerana lokasi sekolah ini agak jauh dari rumah saya di Seri Kembangan maka saya mohon dipindahkan ke SMSB.
Saya sendiri telah menemui pengetuanya Abdul Manaf bin Abdul Rahman (Haji) untuk bertanyakan kekosongan. Beliau secara terbuka tidak menghadapi masalah menerima saya. Sekiranya saya mahu berkhidmat pada sesi petang buat masa itu. Saya cuma diminta berhubung sendiri di JPWKL, Sebenarnya selepas SMSS saya ditempatkan cuma enam bulan di Sekolah Menengah Taman Desa, Kuala Lumpur. 0leh kerana lokasi sekolah ini agak jauh dari rumah saya di Seri Kembangan maka saya mohon dipindahkan ke SMSB.
PADA ketika itu para pelajar SMSB majoritinya adalah
anak-anak tentera daripada Kem Sungai Besi. Selebihnya adalah anak-anak dari kampung
setinggan yang berdekatan seperti Kampung Selamat (kini Pangsapuri Desa Tasik),
Kampung Malaysia Raya, Kampung Perantau,Kampung Pulau, Kampung Baharu Salak Selatan dan lain-lain lagi. Taburan komposisi kaum murid-murid
keturunan Melayu, Cina dan lndia tidak jauh bezanya. Apa yang paling pokok ,
masalah disiplin dan menghadapi pelajar berisiko menjadi topik perbincangan sesama guru.Saya akur dan bersikap profesional.
Walaupun saya pernah mengajar di Sekolah Menengah Bukit Gambir (SMBG), Muar, Johor pada 1978-1982 yang majmuk juga para pelajarnya tetapi kenakalan murid-murid di sekolah luar bandar tidak sama dengan murid-murid di bandar raya seperti Kuala Lumpur ini.Saya mahukan sesuatu yang mencabar.Di Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Datuk Lokman, Sekolah Menengah Jalan Cheras (digelar sekolah cap kunci),Sekolah Menengah San Peng,Sekolah Menengah St.Gabriel. Sekolah Menengah Confussion adalah antara sekolah yang terkenal dengan kenakalan pelajar dan vandalisme ketika itu. Saya rasa tidak adil jika saya selama-lamanya bagaikan berada di zon selesa di sekolah berasrama penuh. Saya mahu mengaplikasikan gabung jalin pengalaman mendekati para pelajar yang berbagai-bagai rencam latar keluarga.
Walaupun saya pernah mengajar di Sekolah Menengah Bukit Gambir (SMBG), Muar, Johor pada 1978-1982 yang majmuk juga para pelajarnya tetapi kenakalan murid-murid di sekolah luar bandar tidak sama dengan murid-murid di bandar raya seperti Kuala Lumpur ini.Saya mahukan sesuatu yang mencabar.Di Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Datuk Lokman, Sekolah Menengah Jalan Cheras (digelar sekolah cap kunci),Sekolah Menengah San Peng,Sekolah Menengah St.Gabriel. Sekolah Menengah Confussion adalah antara sekolah yang terkenal dengan kenakalan pelajar dan vandalisme ketika itu. Saya rasa tidak adil jika saya selama-lamanya bagaikan berada di zon selesa di sekolah berasrama penuh. Saya mahu mengaplikasikan gabung jalin pengalaman mendekati para pelajar yang berbagai-bagai rencam latar keluarga.
Sepanjang saya di SMSB 1992-1994/95 saya telah memegang
jawatan ketua panitia mata pelajaran, menjadi ‘bendahari’ menguruskan hal kewangan
sekolah yang berkaitan yuran yang mana saya ditugaskan menjadi penolong
pengetua yang berkaitan soal pengurusan kewangan sekolah dan ketua pusat sumber
sekolah.
Saya masih ingat sewaktu saya memegang jawatan ketua pusat sumber sekolah yang diberi amanah menguruskan perpustakaan, bilik audio visual dan bilik teknologi pendidikan; saya memperkenalkan motto yang berpandukan nama saya ‘R- rajin- A-amanah-J-jujur-I-ikhlas- E-elok- E-efisyen. Syukur, berpandukkan motto tersebut; murid-murid dan guru-guru juga turut terbawa mematuhi disiplin apabila berada di bilik pusat sumber. Dalam erti kata lain, saya tidak perlu berjela-jela menerangkan apakah yang patut dilakukan apabila berada di bilik pusat sumber.
Saya masih ingat sewaktu saya memegang jawatan ketua pusat sumber sekolah yang diberi amanah menguruskan perpustakaan, bilik audio visual dan bilik teknologi pendidikan; saya memperkenalkan motto yang berpandukan nama saya ‘R- rajin- A-amanah-J-jujur-I-ikhlas- E-elok- E-efisyen. Syukur, berpandukkan motto tersebut; murid-murid dan guru-guru juga turut terbawa mematuhi disiplin apabila berada di bilik pusat sumber. Dalam erti kata lain, saya tidak perlu berjela-jela menerangkan apakah yang patut dilakukan apabila berada di bilik pusat sumber.
Bersandarkan pengalaman
di SMSB saya yakin selain ibu bapa, guru merupakan sumber utama
pelajar mendapatkan kasih sayang, berkongsi masalah dan mendapatkan
sokongan. Guru harus memahami bahawa sekiranya pelajar terlibat
dengan tingkah laku berisiko ini bermakna mereka melakukan sesuatu perlakuan
yang tidak dapat dikawal dan berterusan memberikan kesan negatif. Ekorannya
menimbulkan pertentangan dengan nilai agama dan sosial yang akhirnya
tidak dapat diramalkan kesan buruk yang akan berlaku.
Sebelum
guru mengenali sama ada pelajar mereka terlibat dengan tingkah laku
berisiko tinggi atau tidak, mereka terlebih dahulu mengetahui dan memahami
keperibadian atau tingkah laku mereka. Dalam keadaan normal,
pelajar sering berbincang bersama ibu bapa, guru ataupun rakan
sebaya.
Dalam
beberapa isu saya dapati kedapatan pelajar yang tidak lagi berminat
menghabiskan masa berehat bersama ahli keluarga mereka. lni
menandakan isyarat atau petunjuk paling awal bahawa anak remaja mereka
telah mula mempunyai masalah dan mula menghindari diri daripada
berinteraksi dengan ibu bapa. Perubahan ini akan terbawa-bawa di alam
persekolahan yang mana pelajar seperti ini akan berinteraksi bersama
rakan-rakan sebaya yang mempunyai masalah yang sama dan saling mempengaruhi.
Bagi saya
guru yang prihatin dengan perubahan awal tingkah laku pelajar mereka
perlu segera mengambil tindakan; bertanyakan kenapa berlakunya perubahan rutin
harian yang telah biasa dilakukan dengan baik tetapi berubah sebaliknya. Dengan
tindakan awal ini, pelajar yang mahukan perhatian guru akan merasakan dirinya
dihargai dan diambil berat. Sebenarnya inilah yang mereka mahukan.
Selain itu
bagi saya, guru sewajarnya mengenal pasti petunjuk lain termasuklah cara
pelajar berinteraksi dengan rakan-rakan lain, berenggang hubungan dengan
kawan-kawan rapat di sekolah dan di rumah, cara berpakaian dan penggunaan wang yang mungkin
berlebihan.
Di SMSB juga
saya perhatikan ada guru yang sentiasa berhati-hati apabila mengesyaki bahawa pelajar
mereka telah mula terjebak dengan tingkah laku berisiko. Hubungan dua hala
antara guru dengan ibu bapa; khususnya guru darjah/tingkatan haruslah
terjalin tanpa sebarang kepentingan atau prejudis. Kadangkala anak didik kita
tidak terlibat dengan perlakuan menyeleweng tetapi mendapati rakan rapat mereka
yang terlibat dengan mereka akan berasa bersalah untuk tidak sama-sama turut
serta. Dalam keadaan ini ibu bapa dan guru sepatutnya terlebih
dahulu mengetahui perubahan tingkah laku anak remaja dan pelajar mereka
dengan merujuk sumber daripada rakan rapat dan rakan-rakan kawan di
sekolah yang selalu berinteraksi dengannya.
Kami para
guru menyedari bahawa pelajar berisiko acapkali pandai menyembunyikan
aktiviti berisiko tinggi yang telah dilakukan dengan pelbagai cara. Ada yang
memberitahu bahawa mereka tidak terlibat dalam pelanggaran disiplin
tetapi dengan helah bela diri menuding rakan-rakan mereka yang
melakukannya. Jika keadaan ini berlaku, ibu bapa atau guru boleh
membawa rakan mereka yang terlibat bagi memastikan sama ada anak-anak
anda atau pelajar anda juga turut terlibat atau sebaliknya.
Saya dan
rakan sejawat sudah pastilah mengetahui menerusi pertemuan guru-ibu bapa atau info
daripada mesyuarat agung Persatuan lbu
Bapa Guru (PIBG) bahawa ibu bapa yang intim hubungannya dengan anak remaja akan
lebih mudah dapat mengesan perubahan tingkah laku anak-anak remaja mereka
apabila mula terlibat dnegn tingkah laku berisiko tinggi. Perubahan cara
percakapan, tidak suka menghabiskan masa lapang bersama keluarga, mula
berbohong, , tidak menghabiskan waktu santai di rumah dan mula tidak berminat
untuk memberi tumpuan kepada amalan keagamaan dan mengabaikan tugasan sekolah
di rumah antara lain beberapa petanda pelajar bertingkah laku berisiko. Justeru
kerjasama erat guru memperoleh info daripada ibu bapa amatlah membantu.
Bersandarkan
senario ini terdapat sekelompok ahli sosiologi Barat membuat kesimpulan bahawa
anak-anak remaja ini mudah terjebak dengan tingkah laku berisiko tinggi
berpunca daripada keadaan masyarakat yang berkonsepkan teknologi
elektronik. Kebebasan dan kemudahan pencapaian maklumat yang digunakan
untuk tujuan tidak baik yang berleluasa hari ini memudahkan lagi remaja
terlibat dengan aktiviti berisiko tinggi.
Dalam erti
kata lain ,guru sewajarnya memahami situasi yang mana kedapatan ibu bapa
dan anak remaja gagal utuk mendapat kata sepakat dalam berbagai-bagai hal
disebabkan sikap, persepsi dan matlamat perlakuan di antara kedua generasi ini
ternyata berbeza. Apabila ibu bapa secara berterusan menegur anak remaja
yang melewat-lewatkan waktu untuk bersolat atau bersembahyang misalnya,
anak remaja akan menyatakan bahawa waktu bersolat masih panjang. Contoh
ini menunjukkan perbezaan pendapat dua generasi kendatipun telah ditentukan
tempoh yang sebaik-baiknya untuk bersolat.
Justeru itu
setelah hampir lima tahun (selepas 1995) saya meninggalkan SMSB, saya
memperoleh berita gembira mengenai kejayaan sekolah ini.Walaupun kejayaan bukan
dari aspek akademik tetapi kejayaan cemerlang dalam kokurikulum telah
membuktikan impian falsafah dan misi pendidikan negara tercapai jua. SMSB telah
dinobatkan sebagai johan kebangsaan ‘Pertandingan
Dikir Barat Sekolah-Sekolah Malaysia’. Syabas kepada Haji Borhan Md.Zain yang
menjadi pengetuanya ketika itu.
Sepanjang
saya berkhidmat di sekolah-sekolah; baik di sekolah-sekolah harian di luar bandar
mahu di bandar dan juga di sekolah
berasrama penuh atau sekolah biasa pada tahun-tahun 1978 hingga 1995; saya
dapat merumuskan bahawa konflik di
antara anak remaja dengan ibu bapa , guru dengan pelajar mudah diatasi
apabila di peringkat perhubungan awal anak-anak didik ini
diletakkan peraturan khusus yang perlu dipatuhi dengan tegas, bijaksana
berhemah demi mewujudkan kesejahteraan kedua-dua belah pihak. (oleh Dr Haji Rajiee Hadi al-Latis)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan