HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

7 September 2011

MAHKAMAH DAN JENAYAH: SUATU PEMIKIRAN KRITIS DALAM PENDIDIKAN MORAL

PEGAWAI penyiasat pihak berkuasa, pasukan pendakwaan dan pembelaan  dan mahkamah yang berpengalaman telah menempuhi prosiding dan perbicaraan kes-kes jenayah yang disabitkan pada masa-masa lalu.Manakala orang awam telah beberapa kali mengikuti perkembangan perbicaraan kes-kes berprofil tinggi seperti pembunuhan misteri yang mensabitkan hukaman mandotori gantung sampai mati dan sebagainya.

Tentulah setiap kali perbicaraan dan hukaman dijatuhkan setiap episod menjadi teka-teki dan perhatian. Apa yang orang awam mahu ialah biarlah para penjenayah yang melakukan kejahatan jenayah itu dijatuhi hukuman setimpal dan undang-undang tidak diperkotak-katikan. Orang ramai juga tentu berdukacita andainya si penjenayah sebenarnya terlepas di tali gantung atau diringankan hukuman lantaran kelemahan pendakwaan, saksi-saksi yang berpaling tadah dan bersikap 'auta' serta kelicikan di pihak pembelaan pula.

Dalam era yang serba celik ini, kita faham kadang-kadang sukar pihak penyiasat  mahu memperoleh maklumat jika setiap prosedur biasa yang dilakukan akan ditohmah dengan pelbagai  kecaman di pihak luar. Agak aneh zaman sekarang ada juga mereka yang di luar 'gemar' bersimpati dengan penjenayah sebenarnya.

 Kita faham bahawa mengikut undang-undang 'seseorang belum didapati bersalah sekiranya mahkamah belum menjatuhkan hukuman bersalah ke atas si pelaku atau 'Orang Kena Tuduh' (OKT). lnilah dilema pegawai-pegawai penyiasat yang pada masa kini kena gunakan pendekatan psikologi tinggi.

Apatah lagi jika pembabitan wang ringgit digunakan dan dimanipulasikan yang mana 'saksi-saksi boleh dibeli'. Dalam erti kata lain ' hari ini kata lain, esok cakap lain, semasa siasat cakap lain, dalam mahkamah membisu seribu bahasa dengan menggeleng-gelengkan kepala'. Segala aksi-aksi inilah juga memerlukan kebijaksanaan pihak pendakwaan.

Apatah lagi sekiranya OKT ini terpengaruh dengan filem-filem jenayah yang membabitkan perbicaraan di mahkamah.Pihak berkuasa juga boleh memikirkan tentang kesannya sekiranya OKT itu dibawa ke mahkamah untuk sesi perbicaraan bersama-sama dengan dua,tiga atau lebih kawan-kawan yang disabitkan yamg mana boleh memberi impak psikologi. Kemungkinan wujud hilang rasa ketakutan, hilang rasa bersalah bahkan seperti memberi sokongan psikologi di antara rakan-rakan mereka.

Dalam apa jua situasi pun apa yang kita harapkan semoga tiang keadilan dapat ditegakkan.Mereka yang bersalah sama ada melakukan, bersubahat dan berkomplot menerima balasan dan menerima hukuman yang sebenarnya-benarnya hukuman. Sehubungan ini setiap manusia juga mengharap Tuhan Yang Maha Berkuasa menunjukkan cahaya kepada para hakim kita agar menperoleh hidayah dan rahmat-Nya.

Justeru dalam ilmu pendidikan  moral ,guru atau tenaga pengajar; baik di peringkat pengajian menengah mahupun tinggi wajar menerapkan ilmu bantu sampingan bagi menghubungkaitan antara masalah keruntuhan moral dan akhlak dan isu-isu semasa yang berkaitan perlakuan jenayah dan pembicaraan mahkamah selagi kita tidak dianggap menghina mahkamah. (oleh DR RAJIEE HADI)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan