HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

25 Julai 2016

MAKTAB PERGURUAN ISLAM DI BELAKANG TABIR: SHUIB BIN ARSHAD & KISAH JAWI


SAYA ingin sangat bertemu, berjumpa, bersembang dan berbicara dari hati ke hati dengan Ustaz Haji Shuib bin Arshad mantan Pengarah Maktab Perguruan lslam (MPI ketika itu), Bangi, Selangor Darul Ehsan. Kali terakhir saya bertemu beliau pada tahun 2005. Seelepas itu saya meninggalkan  MPI  berkhidmat di luar negara dan beliau juga keluar dari MPI lalu berkhidmat di KPM Bahagian JAPIM sehinggalah beliau bersara.

SAYA tidak dapat dan gagal mengesaninya kerana nama beliau tidak dapat dikesan oleh Google atau Yahoo atau sesiapa yang pernah mengenalinya. Tidak dipastikan di manakah dia berada. Ada sumber mengatakan beliau pulang ke kampung halamannya sama ada di Kedah atau Pulau Pinang.

Jikalau Ustaz Shuib masih terbaca atau sesiapa yang mengetahui; sila hubungan "admin" blog saya  ini. Kerjasama tersebut amat saya alu-alukan. Wassalam. (DRH)

 

KISAH JAWI

 

SAYA sukacitanya memaklumkan (pernah membuat aduan ke pejabat JAWI Kuala Lumpur)  bahawa Bahagian Pendidikan JAWI (wang Baitul Mal?) belum melunaskan lagi bayaran 'upah peluh dan  penat lelah' saya yang pernah mengajar guru-guru JAWI Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada sekitar awal tahun 2000 di Maktab Perguruan lslam (kini IPG Kampus Pendidikan lslam), Bangi, Selangor Darul Ehsan. Jumlah amuannya saya tidak pasti sama RM2500/ (Ringgit Malaysia Dua Ribu Lima Ratus) ATAU RM2800/ (Ringgit Malaysia Dua Ribu Lapan Ratus).

Ketika itu Penyelia/Pengelola kursus yang diamanahkan  bagi pihak MPI ialah USTAZAH FAUZIAH BINTI RAMLI (kini telah bersara). Manakala pegawai JAWI Bahagian Pendidikan yang dipertanggungjawabkan ialah USTAZ ABDUL RAHMAN yang ketika itu sebagai Ketua Penolong Pengarah (sudah bersara).

Borang tuntutan (dokumen) yang telah siap sempurna saya  telah serahkan kepada Ustazah Fauziah Ramli. Beliau kemudiannya telah menyerahkan ke Bahagian Pendidikan JAWI (menurut katanya, wallahualam). Saya menunggu dari setahun ke setahun tetapi menyepi tanpa berita. Dan sebelum tahun 2005 saya ada ke pejabat Ustaz `Abdul Rahman di Bahagian Pendidikan JAWI dan bertemu dengannya. Setelah disemak, diperiksa dan dicari didapati dokumen/ borang lengkap tuntutan saya  tidak sampai ke pejabatnya (tidak pasti sama ada tidak sampai, hilang atau sebaliknya) Dalam lsu ini: Apakah sebenarnya yang terjadi?

lnilah soal amanah dan integreti. Yang memalukan isu ini membabitkan mereka yang faham mengenai hukum-hakam agama. Adakah isu seperti ini juga mahu menyalahkan Perdana Menteri?


SAYA bukan mahu mempersoalkan'tidak seberapa banyak mana pun amaun itu'. Saya bukan persoalkan isu bersedekah dan halalkan sahaja,. Tetapi saya  mahukan kepastian.
Bagaimanakah nanti ketika mahu meniti siratulmustaqim dan mahu dihisab; tiba-tiba tergendala kerana AMANAH yang tidak dilaksanakan dengan sempurna oleh mereka?

Sayangnya saya tidak menyimpan lagi salinan dokumen tuntutan tersebut. Jika ada, boleh juga saya dedahkan atau ajukan ke pihak berkenaan. Allah jua yang Maha Mengetahui. (DRH)



1 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan.. Tuan boleh hubungi saya di wassup 0194885244... Saya anak kepada hj Suib bin hj arshad

    BalasPadam