HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

28 Julai 2016

MAKTAB PERGURUAN BAHASA (Language lnstitute): TEMPAT JATUH LAGIKAN DIKENANG...




PADA bulan Mac 1995 ,saya memulakan era baru dalam bidang pendidikan daripada seorang guru di bilik darjah yang mengendalikan secara terus pengajaran-pembelajaran (P&P) di sekolah-sekolah harian dan berasrama penuh (SBP) hampir 17 tahun di bawah Bahagian Sekolah Kementerian Pelajaran/Pendidikan Malaysia (KPM) kepada pendidik guru atau pensyarah di maktab perguruan di bawah Bahagian Pendidikan Guru (BPG) KPM.

Berbekalkan pengalaman sebagai guru hampir 17 tahun dalam perkhidmatan dan berpengalaman mengajar pelajar-pelajar kelas peralihan (Remove Classes), tingkatan 1,2,3,4,5,6 Rendah dan 6 Atas adalah amat membantu yang mana rata-rata berpendapat kesahan dan kebolehpercayaan itu  tidak boleh dipertikaikan.Walhal untuk menjadi pensyarah maktab perguruan pengalaman minimum lima tahun mengajar di sekolah,sudah dikira memadai.

Sebenarnya maktab perguruan KPM ini bukan sekadar institusi untuk menimba ilmu pendidikan dan pedagogi sahaja.Bahkan apa yang paling utama ialah institusi  ini adalah  ‘sekolah latihan ‘yang membina sahsiah dan  insaniah guru. Di sinilah dahulu kami belajar mendisiplinkan diri, etika berambut rapi dan berpakaian kemas, berinteraksi dan berganding bahu dengan mengikut batasan agama dan budaya setempat serta belajar berketrampilan ketika berkomunikasi dua hala.

Pada mulanya saya tidak pernah mengimpikan mahu berkhidmat di MPI. Walaupun nama MPI pernah hadir dalam kehidupan saya .Saya menyimpan hasrat  sudah sekian lama mahu berkhidmat dan berbakti di MPB (kini IPGM Kampus Bahasa Melayu Malaysia), Lembah Pantai, Kuala Lumpur. Lagu MPB masih menjadi hafalan dan siulan saya sehingga hari ini: (Nota: Versi 2006: Judul 'Maktab Perguruan Bahasa' ditukarkan kepada 'lnstitut Bahasa' dengan sedikit pengubahsuain)

LAGU IPGM KAMPUS BAHASA MELAYU
Institut Bahasa yang berjasa
Institut mulia berharga
Tempat kami bersama-sama
Menjunjung bahasa ibunda
Kami pelajar seluruhnya
memegang tujuan yang satu
Institut Bahasa yang berjasa
Lambang bangsa yang berpadu
Bahasa akan kami perkaya
Budaya kami bela
Tetap mempertinggi mutu bangsa
Untuk selama-lamanya
Institut Bahasa yang berjasa
Institut mulia berharga
Tempat kami bersama-sama
Menjunjung bahasa ibunda
Pencipta: Mustafa Kamil Yassin (Kala Dewata)
Gubahan: A Murad Hamid

 Bukan sekadar lagu MPB bahkan pentas dewan MPB (kini dinamakan Dewan Za’ba) dan sekitar Lembah Pantai masih menjadi nostalgia yang tidak luput daripada memori saya. Di pentas itu saya menyanyi dengan penuh perasaan lagu ‘Selamat Tinggal Bungaku’ dengan iringan band MPB secara bidan terjun.Maklumlah malam itu merupakan minggu terakhir kami di MPB, sebelum kami akan menerima surat posting (penempatan) seawal bulan Januari nanti.

Persembahan saya yang mengejut dan mendapat tepukan sorakan yang memberangsangkan.Selepas menyanyi, pada keesokan harinya Datin Kwok  pensyarah muzik saya begitu bersemangat memuji dan memberi galakan kepada saya.

“Tidak sangka, kamu boleh menyanyi.Kamu bagus menyanyi.Bagus…bagus..bagus”, ujar Datin Kwok berulang-kali. Saya hanya tersipu-sipu.Lagu tersebut begitu tersemat jauh di jiwa saya:

SELAMAT TINGGAL BUNGAKU
Selamat tinggal bungaku
Aku bermohon pergi dahulu
Terima kasih seruanku
Jasamu untuk diriku

Ke timur atau ke utara
Tak tentu di mana nak tujukan
Setitik air mata
Dititiskan dibuang jangan

Sekiranya aku masih
Berada nun jauh di balik awan
Salam yang bahagia
Khabar yang gembira kukirimkan

Inikah akhir bertemu
Bila nian kan berjumpa lagi
Ingatlah pesananku
Jaga baik dirimu sendiri

( 
Lagu : Johar Bahar / Ahmad Wan Yet - Lirik : Johar Bahar )


Di pentas dewan MPB itu juga gelanggang saya bersama teater ‘Hari Jadi Nona’ (1976) yang mana saya turut bersama terbabit dalam persembahan sketsa kuda kepang Johor bersama Khairuddin Wahab, Ali Mustari, Selamat 0mar dan lain-lain lagi.Pada tahun 1977 saya bersama Mahali (jika tidak silap) mempersembahan teater ‘Bayang-Bayang'. Saya yang memegang watak ‘wali’ terpaksa meminjam telekung guru pelatih wanita MPI yang tinggal berjiran dengan saya untuk menjayakan teater tersebut.

Justeru MPB tentulah tidak dapat luput daripada kenangan hidup saya.Kisah bunga hutan yang saya bawa dari Cameron Highland ketika hujan turun di tangga bukit MPB terkulai lesu layu dan jatuh bertebaran di tengah gelita malam; adalah sebuah kisah lucu yang tidak kesampaian.

Kisah pensyarah yang menguruskan penempatan Encik Dawam Kahat (yang turut memberi kuliah Kesusasteraan Melayu) yang mencari saya kerana belum menyerahkan borang penempatan tetap menjadi ingatan saya. “Kenapa kamu belum serahkan borang?” Tanya Encik Dawam di hadapan kelas PMIA 2.

Saya diam seketika lalu bertanya, “Boleh saya minta posting ke Sabah Cikgu?”. Mendengarkan permintaan saya,kawan-kawan sekuliah saya semuanya tergelak tanpa mengetahui hujung pangkalnya.Saya tahu mereka yang digelar ‘Sabah Ranger’ dan ‘Sarawak Ranger’ telah mula menampakkan  kemurungan  di raut wajah masing-masing.

Ada yang terpaksa meninggalkan buat sementara tunangan dan kekasih hati. Ada yang berangan-angan mahu memperisterikan gadis Kadazan di pinggir lembah Kundasang,di lereng Kinabalu yang terkenal berkulit putih mulus. Omar Mamat, Kamaruzzaman Abdullah dan  Hassan Topit adalah antara sahabat semaktab saya yang akan dihantar ke Malaysia Timur.

“Mengapa? Kamu tahu, semua kawan kamu nak ke Semenanjung..kamu pula yang nak ke Sabah. Kenapa…?” tanya Encik Dawam lagi.

“Aghh…saya tak ada buah hati pun di sini..” jawapan saya yang bersahaja membuat seisi kelas  ketawa mengilai ;termasuk Encik Dawam pun turut merasakan kelucuan itu.Dipendekkan cerita,peristiwa itu biarlah setakat itu sahaja.Apa yang berlaku kemudian adalah sejarah yang menjadi sejarah.

Saya telah katakan sejak awal bahawa MPB tetap terpahat di wadi kalbu saya.Sebab itu sejak penghujung tahun 1980-an saya telah ‘mengintai dan merisik’ di BPG bertanyakan mengenai peluang kekosongan jawatan pensyarah di MPB. Tetapi ditakdirkan ketika itu; jawapannya belum ada kekosongan. (oleh Dr Haji Rajiee Hadi al-Latis)- BERSAMBUNG.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan