PENYAIR Leo AWS baru saja menerbitkan
kumpulan puisi ke-23 yang diberi judul Waktu
Kaumulakan dan Gurindam Rakyat, memuatkan
karya peribadi di samping tokoh lain termasuk Dr Rajiee Hadi, Dr Ibrahim
Ghaffar dan Aladin Mohamad.
Sebahagian besar karyanya diterbitkan sendiri
menerusi syarikat Pustaka Dewan Puisi kerana beliau yakin tiada pihak yang sudi
melayani bentuk puisi yang dihayatinya.
Leo mula berkarya sejak awal 1970-an, namun nama
jarang diperkatakan kerana puisinya dianggap ‘asing’ daripada kebanyakan karya
tempatan.
Penyair T Alias Taib menganggap karya Leo sebagai ‘cerpuisi’
kerana adunan puisi dan esei yang agak ketara. Dia berkarya secara prosaik dan
santai. Ada ketikanya, ungkapannya tidak melebihkan tanggapan yang ditemui dan
menukang bait karya seada-adanya.
Penyair Zahari Hasib juga sering dianggap prosaik dan
menggunakan ungkapan yang dianggap ‘biasa’ sebagai pengucapan seni. Zahari
membawa imej realis yang kaya dengan kejutan pada bait akhir karyanya.
Begitu juga Wadi Leta SA, Hilmi Rindu, Awang
Abdullah, Puzi Hadi, Daeng Ramli Akil, Marsli NO dan Nawawee Muhammad
yang menemui gaya tersendiri dalam berkarya.
Pengalaman bertahun-tahun seseorang penulis boleh
mendewasakan mereka, namun suasana di Malaysia berlainan sekali.
Karya mereka tidak dianggap besar kerana
tabii seseorang penulis dianggap terhormat apabila berada di Kuala
Lumpur, atau setidak-tidaknya berada dalam lingkaran kelompok yang ada
kaitan dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atau badan penulis yang sering
sorak-sorai dengan publisiti.
Isu politik sastera sudah lama kedengaran. Sejak
dekad 60-an, dakwaan kelompok dan kabilah seni sudah kerap kedengaran.
Pengkritik Mohd Affandi Hassan pernah menegur golongan yang menguasai DBP
dan grup penulis yang dianggap terbaik walaupun mutu karyanya boleh
dipertikaikan.
Penulis yang dianggap HB Jassin Malaysia, Yahaya
Ismail pula pernah mempertikai karya memenangi Hadiah
Sastera Malaysia (kini Hadiah Sastera Perdana) yang dianggap rendah
mutu berbanding sorak-sorai seni yang tidak berkesudahan.
Pada dekad 80-an, sekumpulan penulis muda yang
lahir dengan gaya tersendiri namun asing pada pandangan pengkritik dan
pengkaji seni. Nama Marsli NO, Azim Salleh, Ismaily Bongsu,
Pyanhabib, Napie Mat, Lee Cheong Beng dan Awang Abdullah dianggap mewakili
kelompok berkenaan. Namun karya mereka jarang diperkatakan secara serius,
kerana penelaah sastera lebih mesra untuk memperkatakan generasi 90-an
hingga ada yang merasakan sikap luar biasa ini sebagai mengelirukan fakta
perkembangan sastera tanah air.
Kewujudan Minggu Penulis Remaja sering
dikaitkan sebagai landasan untuk memencilkan kelompok 80-an dan pengkritik
lebih seronok memperkatakan karya yang kebetulan menjadi anak didik mereka
sepanjang Minggu Penulis Remaja.
Memang diakui Minggu Penulis Remaja berjaya
melahirkan bakat baru, namun apabila segelintir pembimbing menjadikan ruang
untuk membina kelompok dan kabilah sendiri, semangat melahirkan sasterawan
terbaik boleh dipertikai.
Keadaan ini mendorong suasana politik sastera
yang tidak berkesudahan. Ada sesetengah pembimbing
digelar ‘ayahanda’ yang kononnya jujur membantu generasi baru. Perasaan
saling menghormati antara pembimbing dan bakal penulis menjadikan suasana
saling bergantung yang akhirnya ada kelompok penulis dijulang, pada masa
sama meminggirkan grup lain.
Jangan terperanjat jika sehingga kini kita gagal
melahirkan generasi pelapis yang berbobot. Jangan kaget jika majalah yang
khusus untuk kegiatan sastera sekadar 2,000 edaran saja. Kenapa karya
penulis yang sama disiarkan Dewan Sastera saban tahun?
Jangan terperanjat jika Indonesia, Thailang dan
Filipina lebih tinggi pengucapan seninya kerana memiliki barisan penulis yang
berwibawa dan berdaya tahan.
Kita sekadar meriah dengan sorak-sorai dan santai seni.
Kita meriah dan seronok dengan acara baca puisi dan selingan ringkas yang
akhirnya tidak ada apa-apa.
Ketika segelintir penulis yang merasakan
terpinggir masih mencari karya sejati dalam arena kesusasteraan tanah air ,
jangan terperanjat apabila kita menemui badut seni yang melahirkan karya dangkal.
jahil dan daif. Sastera kita kekal lesu dan layu kerana segelintir
golongan seni sendiri yang mahukan keadaan begitu. Pengkritik dan sarjana
asatera pula bagai tidak melihat masalah sebenar yang melingkari sastera
Malaysia meraka sekadar mengadunkan teori yang diceduk daripada buku tanpa
melihat realiti permasalahan politik saster tempatan.
Mungkin kita berbangga mempunyai sedozen Sasterawan Negara dan puluhan pemenang Sea Write Award. Hebat sangatkah karya mereka untuk berdepan kerenah dan politik sastera Malaysia? (Sumber:Imlan Adabi, BH, 13/06/12)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan