HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

27 Februari 2018

BAHARUDDIN ISMAIL DI SHEFFIELD UK & SEKATAN PASPORT ANTARABANGSA


PENULIS teruja juga apabila dipelawa ke UK mengembara dan menziarahi seluruh UK sebagai seorang 'lelaki' sejak awal tahun 2018 sehingga April 2018. Rakan penulis, Baharuddin lsmail yang telah hampir setahun bersara dalam perkhidmatan kerajaan sebagai pensyarah kanan di sebuah IPG di Sabah tentu sedang seronok menikmati 'percutian bulan madu'.
Baharuddin di UK

Bagi Baharuddin, beliau tidak banyak masalah kerana misi beliau juga menziarahi anaknya yang sedang menuntut di sebuah universiti di Sheffield    di selatan  Yorkshire yang mempunyai penduduk hampir 600 ribu di luar kota London. Sekurang-kurangnya ada juga bantuan pemanduan yang boleh diperoleh. 

Terasa rindu yang menebal di jiwa penulis mahu mengunjungi semula University of Oxford yang pernah penulis kunjungi beberapa tahun yang lampau,  begitu menghambat dan menjentik kalbu. Apatah lagi kesihatan penulis kian hari kian positif dan rasa bersyukur yang amat mendalam anugerah Yang Maha Pengasih. Kewajipan dan tanggungjawab penulis kepada keluarga pun sepanjang tahun lepas dan awal tahun ini banyak sudah penulis selesaikan.

Namun realitinya penulis menghadapi satu masalah besar yang tidak pernah penulis hebahkan ke pengetahuan awam kecuali dalam kalangan keluarga terdekat. Penulis tidak dibenarkan ke luar negara lantaran pasport antarabangsa telah disekat sejak 2014.



Penulis telah mohon penjelasan daripada Jabatan lmigresen Malaysia.Pihak imigresen menjelaskan bahawa penulis mempunyai rekod yang baik . 
Pihaknya dan KDN tidak ada apa sebab mahu melakukan sekatan perjalanan kecuali atas arahan pihak atasan lain.

Namun atas sebab-sebab yang begitu kabur dan kelabu, adakah ada pihak atau adakah atas arahan daripada  kementerian lain yang 'lebih berkuasa' yang menyebabkan sekatan itu? Adakah pihak berkenaan mahu memberi tekanan kepada penulis dengan sekadar memberikan sebab musabab sekadar 'menghalalkan' cara?


Sebenarnya selepas tahun 2014, penulis telah 3-4 kali merayu dan memberi sebab-sebab dengan bukti sama ada secara bersemuka dan menulis surat rasmi; mengapakah tindakan sekatan pasport antarabangsa penulis tidak wajar dilakukan. Tetapi pertanyaan penulis, tidak menunjukkan respons positif. Senyap ditiup angin lalu.

Namun pada tahun 2016 bulan Mei, penulis ada urusan peribadi di lndonesia, Singapura dan Thailand maka rayuan penulis dengan kebenaran bersyarat telah membenarkan penulis ke luar negara bagi tempoh satu bulan sahaja. Sebab itu penulis rasakan 'pena' penulis terasa begitu kaku dan bisu tanpa sebab. 

Sebagai bakal pengundi di parlimen Putrajaya; adakah penulis perlu mengetengahkan masalah ini? Atau adakah setelah selesai PRU14? Namun dalam ceramah-ceramah politik semasa kini ada juga penceramah yang penuh lantang mengkritik pihak berkenaan yang memberi tekanan psikologi kepada rakyat dengan menyekat perjalanan pasport antarabangsanya.

Kepada Baharuddin dan keluarga teruskan perjalanan anda. lnsya-Allah jikalau ada kurniaan Alllah SWT penulis akan menyusul bagi meneruskan misi perjalanan dan catatan pena sepanjang kembara yang lebih jauh sehingga ke Greenland kelak. Bersabarlah dengan cuaca 3 Celcius dan hujan salji di England sekarang.
Kepada Allah SWT kita berserah. (DRH).








Tiada ulasan:

Catat Ulasan