HAJI DR. RAJIEE HADI

HAJI DR. RAJIEE HADI
SERIBU WARNA SERIBU MAKNA

6 Februari 2016

DARIPADA GURU MENJADI PENSYARAH


APA yang saya ingat, saya telah terpilih untuk menghadiri sesi temuduga bagi pemilihan  pensyarah maktab-maktab perguruan Malaysia KPM pada tahun 1991. Ketika itu BPG terletak di Jalan Pudu, Kuala Lumpur. Seingat saya, antara pegawai-pegawai kanan BPG yang sedang berkhidmat ketika itu ialah Datuk Dr lsa Ramli, Datuk Mahfor Baba, Dr Hanafi Kamal dan Haji Omardin Ashaari.Saya tidak pasti, adakah Encik Dawam Kahat yang pernah mengajar saya di MPB dahulu telah berpindah ke situ.

Dalam temuduga itu; yang mana sesi pertanyaan banyak menyentuh tentang penglibatan saya dalam kokurikulum, penglibatan saya dalam dunia penulisan dan ada juga menyentuh beberapa aspek pedagogi bahasa serta metodologi pengajaran.Alhamdulilah, saya dapat bersoal jawab dengan penuh tertib dan yakin. Pihak panel temuduga ada bertanyakan, adakah saya sanggup ditempatkan di Sabah atau Sarawak. Jauh di lubuk nurani saya seakan-akan senyum sinis teringatkan mengapa Zaid dan Rosman yang bersepupu saudara  masih bujang dan rakan sekuliah dengan saya semasa di universiti dahulu mendapat tempat sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Perempuan,Durian Daun,Melaka? Adakah saya boleh terima telahan rakan-rakan lain yang mengatakan bahawa mereka mempunyai kabel kuat di KPM?

Tersenyum pendek saya apabila teringatkan Sabah atau Sarawak ketika saya rela ke sana apabila tamat kursus perguruan asas di MPB lebih sepuluh tahun yang lalu.Saya Cuma menjawab ringkas, “Jika dapat, pihak tuan dapat tempatkan saya di lnstitut Bahasa (setelah ditukarkan nama  daripada MPB). “Mengapa?” Tanya salah seorang panel.
“Saya minat ke IB. Saya bekas pelajar situ”,jawab saya ringkas penuh mengharap.Tanpa memandang wajah saya, anggota panel yang bertanya saya terus mencelah,” Jika kamu hendak di Semenanjung…MPSI ada kosong..”.

MPSI ialah Maktab Perguruan Sultan ldris (dahulu dikenali SITC)di Tanjung Malim,Perak.Saya masih ingat, MPSI ialah salah sebuah maktab yang menjadi saingan maktab saya MPB ketika PESTARAMA 1977 (Pesta Antara Maktab Perguruan)yang mana diadakan pertandingan bidang kesenian seperti drama teater, tarian, band muzik dan nyanyian. MPSI terkenal dengan teater ‘Jin Bersaudara’ yang menjadi saingan sengit dengan ‘Hari Jadi Nona’ teater persembahan MPB.Saya berasa amat seronok ketika itu. Terasa berat hati mahu pulang ke rumah sewa saya yang terletak di tingkat dua di deretan  rumah kedai di Jalan Bangsar berhadapan Taman Ghazali Shafie (sekarang sudah tidak wujud) berdekatan Jalan Riong yang bersebelahan bangunan The New Strait Times Press.

Dalam temuduga tersebut saya tidak dapat memutuskan bahawa saya bersetuju menerima tawaran ke MPSI .Jauh di sudut hati kecil saya masih mengharapkan ditempatkan di MPB atau lB.Saya dimaklumkan, jika saya mahu ke MPSI, saya hendaklah memaklumkan kepada BPG seberapa segera mungkin. Sebagaimana yang sedia maklum, saya dan ahli keluarga saya kesemuanya berasal dari selatan tanah air. Bagi saya ketika usia begini dan bilangan anak telah bertambah empat orang, biarlah destinasi Kuala Lumpur menjadi kemuncak kerjaya saya. Pada ketika itu saya telah pun berkhidmat sebagai guru di Johor, Negeri Sembilan, Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Selepas dua bulan saya ditemuduga, saya dan keluarga telah meninjau kampus MPSI dan bandar (sebelum itu dikenali ‘pekan’) Tanjung Malim,Perak. Saya dan keluarga cuba membayangkan apakah kami boleh berhijrah untuk bersemenda di sini. Ketika itu harga barangan keperluan harian dan sara diri di bandar tersebut berada pada tahap sederhana. Dalam ayat lain; tidaklah semahal Kuala Lumpur atau tidaklah menghadapi persaingan seperti di Serdang atau Seri Kembangan ataupun di Bandar Baru Bangi yang terletak dalam negeri Selangor Darul Ehsan.

Saya tidak mahu mengenangkan kekecewaan saya pada tahun 1993, apabila saya mendapat berita rakan semaktab saya (MPB) Omar Mamat yang menjadi junior saya di Universiti Pertanian Malaysia, Serdang (UPM, sekarang Universiti Putra Malaysia)mendapat tempat sebagai pensyarah di IB. Saya yakin tentu En Dawam Kahat yang khabarnya menjadi Ketua Jabatan di Maktab Tentera DiRaja (MTD/RMC),Sungai Besi tempat Omar Mamat bertugas turut membantunya. Saya yang telah menolak penempatan pertukaran saya pada tahun 1989 dari Sekolah Menengah Datuk Mohd.Said, Nilai, Negeri Sembilan (SMDMS) ke MTD tentu ‘malu’ menemui Encik Dawam Kahat. Sebenarnya, pada masa dan tahun yang sama Bahagian Sekolah Berasrama Penuh (SBP) KPM telah ‘memilih’ saya untuk ditempatkan berkhidmat di Sekolah Menengah Sains Selangor (SMSS), Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur.0leh kerana itulah saya terpaksa menolak tawaran ke MTD. Jika tidak, sedikit sebanyak kehidupan tentera yang pernah saya idam-idamkan semasa di bangku  sekolah tingkatan dua dahulu tentu turut mempengaruhi hidup saya.

Dan bertambah kecewa lagi walaupun tidak ke tahap amarah hati apabila mendapat berita bekas sahabat sekuliah saya semasa menuntut ijazah pertama di UPM, Serdang iaitu Ali Mahmood (kini Dr Ali Mahmood, mantan Timbalan Pengarah IPGM Kampus Bahasa Melayu atau IB) dan Supian Mohd.Nor (Dr) turut juga mendapat tempat sebagai pensyarah di IB pada tahun 1993 (tidak pasti).Saya yang ketika itu telah bertukar dari Sekolah Menengah Taman Desa, Kuala Lumpur ke Sekolah Menengah Sungai Besi (SMSB), Kuala Lumpur berhampiran kem Sungai Besi telah mula sibuk dan aktif dalam sebuah kesatuan guru di Wilayah Persekutuan,Kuala Lumpur.

Saya telah memegang jawatan  Naib Presiden dan kemudian Timbalan Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru Bahasa Malaysia, Malaysia Barat (KKGBMMB). Sebagai rekod,lima tahun kemudian kesatuan ini bertukar nama kepada ‘Kesatuan Kebangsaan Guru Bahasa Melayu Se-Malaysia (KKGBMS)’ yang mana saya sebagai presidennya.Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, saya pernah dilantik beberapa tahun sebagai ahli jawatankuasa pengelola Hari Guru peringkat Kuala Lumpur.Yang membanggakan ,Encik Abdul Ghafar Mahmud (kini mantanTan Sri Ketua Pengarah Pelajaran KPM) yang berkhidmat di Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan (JPWP) Kuala Lumpur turut menganggotai jawatankuasa perayaan hari guru peringkat JPWP bersama-sama saya, Haji Karim Abdullah (Tokoh Guru Kebangsaan 2002),Chan Seng Choy, Haji Hambali, Haji Othman,Zulkefli, Bing Selamat dan lain-lain.   

Saya diundang mendeklamasikan puisi khas Hari Guru dua tahun berturut-turut  di Dewan Kampo Rajo, Pusat Belia Antarabangsa Cheras, Kuala Lumpur dan di Dewan Pusat lslam, Jabatan Agama lslam (JAWI),Kuala Lumpur.Kemungkinan kerana kesibukan dan ‘keasyikan’ tugas luar, saya telah terlepas pandang pasal MPB atau lB.Saya juga terus terlupa bahawa MPI telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1991 di kampus baharunya di Jalan Maktab berhampiran Kampung Sungai Merab Luar, Dengkil dalam daerah Sepang. Tetapi MPI lebih dirujukkan lebih hampir dengan Bandar Baru Bangi dalam  Kajang daerah Hulu Langat,Selangor.

Pada pertengahan tahun 1992, bertempat di Dewan Mesyuarat  Masjid Negeri, Seremban,Negeri Sembilan, saya, Mana Sikana (Dr Abdul Rahman Napiah, mantan Profesor Madya UKM), Ustaz Haji Abu Bakar  Lebai Mat yang ketika itu Pengetua Sekolah Menengah Agama Persekutuan,Labu,Negeri Sembilan (SMAP)dan beberapa sahabat penulis yang berorientasikan lslam telah menubuhkan jawatankuasa penaja ‘Persatuan Sasterawan lslam Malaysia ‘. Saya telah dilantik sebagai Penolong Setiausaha jawatankuasa penaja. Sementara menanti proses pendaftaran di pejabat pendaftaran pertubuhan (ROS) saya dan AJK penaja telah beberapa kali mengadakan mesyuarat di dewan mesyuarat masjid tersebut. Di sinilah saya mengenali rapat Ustaz Abu Bakar Lebai Mat.

Pada tahun 1994, barulah saya mengetahui bahawa Ustaz Abu Bakar telah beberapa tahun bertukar dari SMAP Labu ke MPI, Bangi sebagai sebagai pengetua yang baru.Sebenarnya semasa saya bertugas di SMDMS,Nilai 1987-88, saya telah pun mengenali  beliau dari jauh sebagai rakan jiran sekolah saya. Saya mengenali Penolong Kanan SMAP Labu seperti Cikgu Jaafar Abdullah dan Ustaz Naim kerana saya pernah bermesyuarat sebagai Ketua Panitia BM/KM di SMDMS bersama Cikgu Mohamad Rohani,Ketua Panitia BM  di SMAP Labu dan guru-guru lain.

Dalam suatu pertemuan mesyuarat  AJK penaja persatuan, saya sempat menyuarakan hasrat saya mahu berkhidmat sebagai pensyarah maktab perguruan. Kebetulan MPI,Bangi tidak jauh dari rumah saya di  Taman Kembangsari, Seri Kembangan,Serdang.MPSI dan IB telah mengaburkan peluang saya. Saya pasrah bahawa semuanya itu ada hikmahnya.

Tanpa saya menduga, suatu hari pada bulan Februari 1995, kerani perjawatan SMSB telah menyerahkan surat tawaran pensyarah maktab perguruan dan penyataan berhubung perpindahan saya dari Bahagian Sekolah- Sekolah (BSS) ke Bahagian Pendidikan Guru (BPG)KPM yang berkuat kuasa mulai…………………………..

Bermula daripada episod tarikh keramat tersebutlah saya menjalani perkhidmatan yang paling lama dalam perkhidmatan pendidikan di MPI bermula  Haji Abu Bakar Lebai Mat yang cuma sempat saya membantu perpindahannya di banglo pengetua MPI ke Kedah (kerana bersara wajib pada Februari 1995), kemudian  ke era pengetua MPI disandang oleh Haji Abdul Rahman Halim, Dato’ Mohd.Yusof Ahmad dan Haji Shuib Arshad.Semasa di hujung perkhidmatan saya di MPI pada tahun 2005, pengetua ketika itu Haji Shuib Arshad yang datang daripada pengetua sekolah dan tidak mempunyai sebarang pengalaman pun sebagai pensyarah maktab perguruan.

Sebagai Ketua Pentadbir di maktab perguruan dan tidak mempunyai secebis pengalaman pun sebagai pensyarah maktab perguruan, sedikit sebanyak memberi impak terhadap aspek hubungan komunikasi yang berkaitan dengan kurikulum dan fungsi istitut latihan perguruan itu. Saya rasa isu ini pasti dalam makluman BPG jua.Sebagai contoh, selama saya berada dan bertugas di MPI selama sepuluh tahun, tidak sekali pun pegawai penilai pertama dan penilai kedua yang bersua muka dan berbincang dengan saya untuk memberikan markah penilaian prestasi tahunan.

Ketika saya berada di dalam dan di luar MPI, saya terima banyak aduan sama ada melalui percakapan tidak formal mahupun menerusi persatuan dan kesatuan guru sama ada semasa lalu mahupun hingga kini, tentang rasa tidak puas hati warga pendidikan terutama di kalangan guru-guru atau pegawai perkhidmatan pendidikan; baik yang bertugas di sekolah-sekolah, maktab-maktab perguruan (kini lnstitut Pendidikan Guru Malaysia/IPGM) dan pejabat-pejabat pendidikan daerah.

Dalam memoir/catatan ini saya tidaklah mahu menyentuh selok-belok di kementerian-kementerian lain. Tetapi memadailah bahagian-bahagian di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).ltupun bukan semua aspek; sekadar secebis atau sekelumit isu ketidakpuasan hati para penjawat ini.

Rata-ratanya menzahirkan rasa tidak puas hati ketka itu; bukan sahaja dalam kalangan mereka yang sedang berkhidmat atau mengajar tetapi ramai juga yang berstatus mulia sebagai pesara kerajaan Malaysia; meliputi mereka yang bersara wajib dan bersara pilihan kerana kelayakan dan hak-hak mereka yang tidak boleh dipertikaikan sesiapapun.

Ketidakpuasan ini bagaikan rumah siap pahat berbunyi.Walaupun kini situasi dan peluang kenaikan pangkat amat cerah dalam KPM kerana 'sesiapa yang rasakan dirinya layak boleh memohon sendiri' adalah adil dan bijak pada era Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Mahyuddin Mohd.Yassin  (kini mantan TPM) ;tetapi kisah-kisah masa lalu wajar saya catatkan agar menjadi peringatan untuk generasi pendidik hari ini dan masa akan datang.

Semua pihak menyedari bahawa melalui beberapa skim/sistem yang diperkenalkan oleh kerajaan masa lalu seperti Sistem Saraan baru (SSB) dan Sistem Saraan Malaysia (SSM) pada idea asalnya baik dan ada beberapa yang boleh diterima pakai. Tetapi yang menjadi permasalahan pokok ialah pada peringkat perlaksanaannya.

Tanyalah guru-guru di sekolah atau pensyarah-pensyarah di mana-mana IPGM rata-ratanya (tidak semua) tidak berpuas hati dengan markah prestasi yang diperolehi, pemilihan kuota yang menimbulkan ketidakadilan dan kronisme yang diamalkan.Walaupun ini bukan tuduhan tetapi saya cuma terima reaksi yang menzahirkan sedemikian.

Walaupun begitu saya cuma mahu bertanya; apakah pihak ketua pejabat atau jabatan seperti Pengarah atau Pengetua ataupun Guru Besar dan Timbalan atau Penolongnya benar-benar mematuhi prosedur yang ditetapkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ketika melaksanakan memberi markah dan penilaian ke atas maklumat/borang Sasaran Kerja Tahunan (SKT) yang menetukan prestasi penjawat di bawahnya?

Maksudnya adakah Penilai Pertama, Penilai Kedua atau sesiapa yang telah dipertanggungjawabkan berjumpa,bersemuka dan berbincang dengan stiap staf ketika markah prestasi diberikan agar pihak/individu yang dinilai itu bersetuju?

Sebenarnya pertemuan bersemuka adalah salah satu prosedur telus dalam pemberian markah. Jika penjawat atau guru yang dinilai itu bersetuju atau tidak bersetuju adalah tidak salah mereka memberi sebab dan alasan-alasan konkrit yang mana akhirnya mereka boleh bersetuju atau menolaknya.Soalnya; adakah prosedur seperti ini ada dilakukan?

Saya tidak menafikan, tidak semua Ketua Jabatan bersikap semborono atau tangkap muat sahaja. Namun sikap ambil mudah dan lepas tangan ini bukanlah mustahil ada terjadi.Yang mendukacitakan,implikasi dan impak ketua atau penolong ketua seperti ini yang bersikap 'tutup sebelah mata' adalah umpama parasit yang menjahanamkan sesuatu sistem dalam sesebuah organisasi.

Walhal tujuan kerajaan; khususnya Kementerian Pelajaran/Pendidikan Malaysia adalah baik dan murni., namun ada juga segelintir warga KPM pada masa lalu yang iri hati, dengki dan cemburu sesama sendiri. Natijahnya siapakah yang rugi jika ada di kalangan warga KPM khususnya di sekolah dan IPGM yang hilang keyakinan dan hilang kepercayaan yang mana menjejaskan prestasi kerjaya mereka?

Justeru saya menyeru  kepada rakan taulan ,jika fenomena atau senario ini masih berlaku atau terjadi, kepada warga KPM silalah buat aduan terus ke pihak atasan KPM atau melalui kesatuan-kesatuan dan persatuan perguruan. Biarlah pengalaman saya bagaikan menjaring suria untuk menerangi buana indah ini selama sepuluh tahun pedih luka ditanggung oleh mereka yang berkenaan. Saya yakin jawatan adalah amanah dan amanah akan disoal oleh Yang Maha Berkuasa di alam lain kelak.  Walau bagaimanapun sekarang kebajikan dan prospeks kerjaya keguruan seperti sistem ‘time-based’ amat diberi perhatian oleh pihak kerajaan. Bahkan menjelang mana-mana pilihan raya umum pun pihak pembangkang turut mewarwarkan ganjaran yang lebih baik kepada para guru. Saya sukalah menyeru agar kita kaum guru dan juga para penjawat awam yang lain sewajarnyalah mengetahui dan memahami hak-hak anda sebagai seorang penjawat awam agar kita tidak diperkotakkatikkan oleh pihak atau individu yang tidak berhati perut. (oleh Dr Haji Rajiee Hadi al-Latis)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan