PARA pelajar pada awal remaja sewajarnya didekati seperti seorang sahabat dengan kasih sayang yang bertegas; baik di kalangan ibu bapa mahupun para pendidik.Sikap bertegas tidak salah namun alangkah baiknya kita melayani mereka sebagai teman di sisi, berkongsi suka duka agar mereka berasa disayangi dan dihargai seperti anak-anak atau pelajar yang lain.
Sebenarnya perubahan pelajar pada awal remaja ke arah negatif bukanlah menjadi masalah besar andainya guru/pendidik sedia berubah persepsi minda, memahami tempoh tersebut adalah zaman pancaroba pelajar dan adalah penting guru memahami warna dan tona dalam kehidupan para pelajar. Justeru elakkan jangan terlalu mengawal atau membiarkan mereka sewenang-wenangnya hanyut dengan pelanggaran disiplin di sekolah.
Guru sepatutnya berbincang aspek pro dan kontra akan setiap perubahan tingkahlaku demi masa hadapan para pelajar. 0leh itu keupayaan guru memahami pengaruh dan lingkungan kehidupan ibu bapa pelajar, persekitaran psikologikal dan sosial adalah suatu kelebihan bernilai.Keupayaan guru boleh mempengaruhi perkembangan pelajar pada tempoh awal remaja yang mana tempoh penting mencegah dan membimbing selaras dengan perumpamaan Melayu, melentur buluh biar daripada rebungnya.
Guru; sama ada guru kurikulum, guru kokurikulum, guru darjah/tingkatan/mentor, guru kaunseling dan guru disiplin yang memahami perbezaan didikan keluarga yang berbagai-bagai latar, corak dan ragam boleh mengaplikasikan pelbagai pendekatan dan strategi dalam pengurusan bilik darjah, hal ehwal pelajar serta pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
a. Keluarga Yang Autokratik
Menurut kajian rumah tangga autokaratik merupakan rumah tangga yang di dalamnya tidak ada penyesuaian, sentiasa berkonflik, sering berlaku perselisihan faham antara ibu bapa dengan anak-anak yang bagaikan berumah di tepi tebing. Walhal anak-anak atau pelajar ini sangat memerlukan perhubungan sosial yang baik, hubungan kekeluargaan yang sempurna serta lingkungan yang kondusif. Dalam situasi begini pelajar merasakan bahawa kepentingan dan minatnya tidak dipedulikan atau tidak dianggap penting. Manakala pelajar berusaha untuk mendapatkan perhatian ibu bapa atau guru di sekolah dengan berusaha menonjolkan diri minta diberi perhatian walaupun terpaksa menerima hukuman atau denda kerana kesilapan akhlak yang dilakukannya. Lantaran sikap ibu bapa yang tidak memberikan perhatian untuk memahaminya, mereka lebih cenderung tidak menghiraukan keluarga dan sikap ini terbawa-bawa ke bilik darjah.
Terdapat dua bahagian sikap autokratik ibu bapa terhadap pelajar. Pertama, autokratik bersifat kekal: iaitu ibu bapa yang mengamalkan sikap autokratik sejak awal perkahwinan dan mereka tidak tidak mempunyai rasa kasih sayang terhadap anak-anaknya . Kedua, autokratik yang tidak mahu bertolak- ansur dengan segala keinginan anak-anak mereka yang mana lebih bersikap tidak mahu
bekerjasama dengan anak-anaknya. Akibatnya,pelajar bersikap memberontak dan sering mempamerkan gejala-gejala immoral.
b. Keluarga Yang Terlalu Toleransi
Keluarga yang terlalu toleransi adalah pelajar yang mendapat perhatian berlebihan daripada keluarga. Bahkan kedapatan sikap ibu bapa menyamai perilaku mereka. Hal ini bertepatan dengan kajian yang menunjukkan bahawa ibu bapa yang terlalu toleransi mempengaruhi perkembangan pelajar dari sudut kebebasan. Kesannya pelajar mengalami kesukaran penyesuaian dalam bilik darjah, budaya sekolah, masyarakat dan lingkungannya . Pelajar lebih selesa mencari perhatian dan bantuan orang lain tanpa mahu berusaha dan berdikari. Pelajar begini sangat bergantung kepada ibu bapa sehingga impaknya mendambakan kehidupan setelah dewasa dan di alam perkahwinan serta tidak mahu tinggal jauh daripada ibu bapa. Mereka juga didapati kurang mampu menyelesaikan pelbagai masalah yang
berkaitan dengan pembelajaran dan tugasan.
c. Keluarga Yang Demokratik
Perhubungan dan komunikasi yang baik mudah diperpolehi dalam keluarga yang mengamalkan demokratik. Ibu bapa lebih memahami pelajar sebagai individu yang mempunyai keterampilan peribadi dan tidak mengarah pelajar secara autokratik. Pelajar lebih diberikan kebebasan berdikari dan pandai membuat keputusan sendiri. Dengan ini pelajar berkesempatan mengupayakan kebebasan minda sendiri dengan kritis dan analitis.
Ada berberapa cara merealisasikan rumah tangga demokratik yang antara lainnya:
1. Menghormati keperibadian pelajar dalam rumah tangga.
2. Berusaha mengembangkan sahsiahnya dengan menganggap pelajar memiliki standard keunggulan,
kemampuan kendiri dan berbagai-bagai kecenderungan tersendiri dan harus memberinya kesempatan untuk berkembang sejauh mungkin.
kemampuan kendiri dan berbagai-bagai kecenderungan tersendiri dan harus memberinya kesempatan untuk berkembang sejauh mungkin.
3. Memberikan ruang seluas-luasnya aspek kemahiran berfikir secara kritis, berekspresi dan tahu hala tuju kerjaya masa hadapannya. Namun demikian kebebasan itu masih dalam koridor kebaikan bersama dan tujuan-tujuan yang bersifat umum. Tegasnya di sini kebebasan itu bukan tanpa batas tetapi masih dibatasi oleh ketentuan-ketentuan sosial.
Keluarga demokratik itu banyak mendatangkan kebaikan dalam hubungan kasih sayang . Manakala keluarga autokratik lebih memberi kesan elemen kekerasan, ketakutan dan pelanggaran disiplin. Pelajar yang datang dari keluarga demokratik yang sihat mendorong lebih bersifat bertanggungjawab dalam kehidupan, mempunyai idea yang mampu berfikir positif, bersedia saling membantu dan bekerjasama dalam kehidupan bermasyarakat.
Kesimpulannya bahawa di samping memperoleh maklumat dan data daripada pihak Hal Ehwal Murid (HEM), guru yang bijaksana dan berhemah akan menyelidiki serba sedikit latar situasi para pelajarnya apabila penerapan gabung jalin dengan pelbagai aktiviti,kaedah,pendekatan dan teknik tatkala pengajaran dan pembelajaran berlangsung di bilik darjah. Dalam erti kata lain, sikap guru juga ada baiknya selaras dengan perkembangan psikologi dan persekitaran pelajar agar hubungan komunkikasi dua antara guru dan pelajar terjalin demi manfaat bersama.(oleh Dr Rajiee Hadi)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan